۰
سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۰۴

نرخ سود سپرده‌ها تغییر نمی‌کند/حذف صفر تا قبل از سال ۹۳ شدنی نیست

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به تدوین گزارش سه ماهه بانک مرکزی درخصوص وضعیت اقتصادی کشور، گفت: به نظر نمی‌رسد با توجه به شرایط پولی اقتصاد کشور در نرخ‌های سود بانکی تغیر کند.
ابوالفضل اکرمی در گفت‌وگو با  فارس «توانا» در پاسخ به این سوال که بانک مرکزی اعلام کرده هر سه ماه یک‌بار پس از بررسی شرایط اقتصادی برای تغییر در برخی سیاست‌های پولی از جمله نرخ سود بانکی اعمال نظر خواهد کرد. آیا این گزارش نهایی شده و نتیجه آن چه بوده است، گفت: این گزارش طبق روال گذشته تنظیم شده و متناسب با نتیجه گزارش سیاست‌های پولی تجدید نظر خواهد شد که این از وظایف شورای پول و اعتبار است.



اکرمی افزود: همانطور که در دی‌ماه سال گذشته طرح افزایش سود سپرده در شورای پول و اعتبار مطرح شد، این بار هم این گزارش در شورا مطرح خواهد شد، اما با توجه به شرایط اقتصادی جدید کشور فعلاً برنامه‌ای برای تغییر سیاست‌های پولی از جمله نرخ سود سپرده و تسهیلات نیست.



مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: به نظر نمی‌رسد با توجه به شرایط پولی اقتصاد کشور در نرخ‌های سود بانکی تغیر کند؛ هم‌اکنون کاهش نرخ سود بانکی قطعاً به صلاح اقتصاد کشور نخواهد بود.



*حذف صفرها تا قبل از سال ۹۳ شدنی نیست



در مورد آخرین خبر‌ها از طرح اصلاح پول ملی، اظهارداشت: یکی از مجراهای انتخاب نام واحد پولی نظر سنجی عمومی است، اما جواب نهایی را از آن نخواهیم گرفت و برای انتخاب نام واحد پولی از شرایط مختلفی از جمله مقبولیت عمومی، تلفظ سهل و آسان و همچنین مشورت با فرهنگستان زبان نیز استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: در لایحه پیشنهادی هم نامی اعلام نشده تا اینکه به جمع‌بندی نهایی برسیم و زمانی که این طرح نهایی شد، براساس میزان مقبولیت، نام واحد پولی کشور مشخص می‌شود.

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی در واکنش به این نکته که به نظر می‌رسد گزینه مطلوب برای بانک مرکزی، واحد پولی اصلی تومان و فرعی ریال است، گفت: انتخاب نام واحد پولی براساس مقبولیت عمومی و تلفظ سهل و آسان آن تعیین خواهد شد.

وی تصریح کرد: نظرسنجی بانک مرکزی به صورت اینترنتی و مراجعه به مردم انجام شده که در برخی مواقع نتایج متفاوتی با یکدیگر داشته است؛ بنابراین به جمع‌بندی برای نام واحد پول ملی نرسیده‌ایم و این موضوع در بانک مرکزی در حال بررسی است.

اکرمی در پاسخ به این سؤال که اجرای طرح در چه زمانی انجام می‌شود، گفت: هر زمانی که این لایحه در مجلس به تصویب برسد، یک سال و نیم بعد، اجرای آن آغاز خواهد شد که با توجه به گذشت ۴ ماه از سال جاری، قطعا تا قبل از سال ۹۳ این طرح به مرحله اجرا نخواهد رسید.

وی ادامه داد: یکی از ملزومات اجرای این طرح مشخص بودن واحد اصلی و فرعی پول است، ‌اما با توجه به اینکه هنوز طرح نهایی نشده، مطالعات مربوط به جزئیات آن هنوز ادامه دارد و از مردم نظرسنجی صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که با ورود اسکناس‌های جدید و حذف صفرها دیگر شاهد چک‌پول نخواهیم بود، گفت: در صورتی که صفرها حذف شود دیگر نیازی به چک‌پول نخواهد بود و البته این موضوع بستگی به میزان صفرهای حذف‌شده خواهد داشت، اما اگر چهار صفر حذف شود، دیگر نیازی به ایران‌چک بانک مرکزی نخواهیم داشت.

وی در همین باره توضیح داد: به عنوان مثال درشت‌ترین وجه منتشرشده ایران‌چک ۱۰۰ هزارتومانی بود که در صورت حذف چهار صفر معادل ۱۰۰ واحد پولی خواهد بود که قدرت خرید ۱۰۰ هزار تومان فعلی را دارد.

اکرمی ادامه داد: این در حالی است که بالاترین وجه در حال گردش، ایران‌چک ۵۰ هزار تومانی است و به نظر می‌رسد انتشار اسکناس ۱۰۰ واحدی برای اقتصاد کشور مناسب باشد.

به گفته وی با رشد بانکداری الکترونیک بخشی از نیازهای مبادلاتی تأمین می‌شود، نیاز به جابه‌جایی فیزیکی پول کمتر خواهد شد و مجموع عوامل نشان می‌دهد که نیاز به انتشار اسکناس درشت‌تر از ۱۰۰ واحدی نیست.

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: البته با انتشار پول‌های درشت‌تر، نیاز به برخی دیگر از ابزارهای مبادله مانند چک‌پول به طور کامل برطرف نمی‌شود و حتی در کشورهای پیشرفته ابزارهای دیگری برای جابه‌جایی پول مانند چک‌پول وجود دارد.
کد مطلب: 230
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *