۲
جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۰۱
دبیر کل حزب مردم‌سالاری در اردوی آموزشی اتحادیه انجمن‌های مستقل:

باید با تفکر مدرن انجمن حجتیه مقابله شود

هم می‌توان استکبار ستیز بود هم تنش‌زدا
باید با تفکر مدرن انجمن حجتیه مقابله شود

دبیر کل حزب مردم‌سالاری برضرورت مقابله با تفکر مدرن انجمن حجتیه در جامعه تاکید کرد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، مصطفی کواکبیان که یکی از میهمانان‌ اردوی آموزشی تشکیلاتی جهاد اکبر ۱۱ اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور بود به سوالات دانشجویان عضو این اتحادیه پاسخ داد.
کواکبیان در ابتدا به تشریح شعار اردوی جهاد ۱۱ پرداخت و در خصوص شعار «مطالبه مردم از رییس جمهور هفتم: پیشرفت در سایه عدالت از مسیر مقاومت» با اشاره به آیه ۲۵ سوره حدید گفت: رسالت همه انبیا توسعه قسط و عدالت است و خداوند می‌فرمایند همه پیامبران را با کتاب و بینه و میزان فرستادیم برای اینکه بین مردم عدالت برقرار شود، عدالت مقوله‌ای است که اگر دین هم نمی‌گفت از نظر عقلی قابل تائید همگان بود و هیچ کس با عدالت مخالفت ندارد اما تفاوت این است که هرکس معتقد است که حرف و کردار او مظهر عدالت است.
وی همچنین افزود: بنده معتقد هستم که هرچه جامعه عادلانه تر باشد دیندارتر است چرا که خداوند می‌فرماید پیامبر و شریعت برای عدالت آمده‌اند و در این راستا نکته دیگر آن است که هر چه قوه قضاییه عادل تر باشد حکومت عادلانه تر است چون تمام بحث‌ها نهایتا به این قوه ختم می‌شود و حکم اعدام و مصادره اموال در این قوه بریده می‌شود هرچند که به نظر بنده اولویت با عدالت سیاسی است اما اهمیت عدالت قضایی غیر قابل انکار است.
کواکبیان اذعان داشت: اگر عدالت خواهی مردم کم شود آن جامعه به سمت ظلم حرکت خواهد کرد و این جمله که عدالت باید مطالبه مردم شود یا محقق شود کاملا حرف درستی است. بحث عدالت فرد محور نیست. 
دبیرکل حزب مردم سالاری در خصوص مردم سالاری دینی گفت: هرچند که در ظاهر مردم‌سالاری دینی یک واژه مرکب است اما این مفهوم یکپارچه و واحد و جدا ناپذیری نیست دین ما مردم سالارانه است کما اینکه مردم ما دین سالارانند و این دو تفکیک ناپذیرند و مردم می‌توانند به حکومت مشروعیت بدهند هرچند منبع مشروعیت امامان معصوم(ع) از سمت خداست و مشروعیت الهی دارد اما بنده معتقدم که در عصر غیبت کبرای امام زمان(عج) علاوه بر مشروعیت الهی مشروعیت مردمی هم لازم است.
وی همچنین به موضوع مقاومت اشاره کرد و گفت: لازمه اجرا و برقراری عدالت مقاومت است و بدون مقاومت نمی‌توان به عدالت رسید که البته شایان ذکر است که اگر چه انواع عدالت اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و ... وجود دارد اما از همه مهمتر عدالت سیاسی است عدالت سیاسی بدین معنا که هرچیز را در جای خود قرار دهیم و شایسته سالاری به مفهوم واقعی تحقق یابد.
در ادامه کواکبیان در سوال یکی از دانشجویان در مورد اینکه اصلاح طلبان در چه شرایطی قرار دارند پاسخ داد: در حال حاضر اصلاح طلبان به سه گروه تقسیم می‌شوند. گروه اول معتقد هستند باید از کنار انتخابات گذشته و سکوت کرد و اعتقاد چندانی به شرکت در انتخابات ندارند در عین حال این به معنای تحریم انتخابات نیز نیست(یعنی شرکت در انتخابات را بری بقیه حرام نمی‌کنند فقط می‌گویند ما

اگر قبل از انقلاب برخی اعضای انجمن حجتیه برخلاف نظر امام خمینی(ره) در نیمه شعبان سال 1357 چراغانی را پررنگ‌تر برپا کردند و اگر امام خمینی(ره) در اوایل انقلاب علیه انجمن حجتیه سخن گفتند و آنها مجبور شدند فتیله فعالیت‌های خودشان را پائین بکشند این روزها به صورت پنهانی فعالیت‌های خودشان را تشدید نموده‌اند
در انتخابات شرکت نمی‌کنیم).
گروه دوم معتقد هستند که ما می‌توانیم در انتخابات شرکت کنیم ولی لازم نیست حتما کاندیدا داشته باشیم فقط به عنوان یک شهروند پای صندوق می‌آییم و رای می‌دهیم ولی لزوما کاندیدا شدن برای ما تکلیف نیست مثل خود آقای خاتمی که لزوما به دنبال وجود یک کاندیدا در انتخابات نیست اما حتما در انتخابات شرکت می‌کند.
دسته سوم نه تنها سکوت نمی‌کنیم و نه تنها در انتخابات شرکت می‌کنیم بلکه کاندیدا هم خواهیم داشت مثل خیلی از احزاب از اصلاح طلبان که اینطور فکر می‌کنند. حالا غیر از کسانی که از اصلاح‌طلبان شخصی می‌آیند و کاندیدا می‌شوند! حدود هفده هجده حزب در جبهه اصلاح‌طلبان‌ یا چندین حزب جبهه اصلاحات درلیست حزب‌هایی مثل مردم سالاری، خانه کارگر و خانه اسلامی کار هستند.
کواکبیان در ادامه در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر «با توجه به دوپهلو بودن حرف‌هایتان در برنامه دیروز امروز فردا در رسانه ملی و همسویی ظاهری با موضع مقام معظم رهبری و دور از انتظار بودن این همسویی لطفا صراحتا موضع خود را در مورد رابطه با آمریکا مشخص کنید؟» گفت: من همان موقع هم عرض کردم که بر اساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی عالی ترین مرجع برای تصمیم گیری در مورد سیاست‌های کلی دیپلماتیک، شورای عالی امنیت ملی است که همه مصوبه‌های امنیت ملی پس از تایید رهبری ابلاغ خواهد شد بنابراین شکی در آن نیست که تصمیم گیرنده نهایی در مورد مذاکره یا ارتباط با آمریکا شخص رهبری براساس قانون اساسی است. ایشان هم در موضع چند روز قبل به صراحت فرمودند که نمی‌شود که آمریکا از یک سو ما را تهدید و تحریم کند و از سوی دیگر بگوید بیایید با هم مذاکره کنیم.
لذا خود بنده یکی از کسانی بودم که هنگامی که آقای احمدی نژاد در نیویورک بحث مذاکره مستقیم را مطرح کردند، موضع گرفتم و گفتم الان بدترین شرایط است چون می‌گویند اینها ترسیدند و پس کشیدند پس ما فشار‌ها را بیشتر کنیم.
ما باید برنامه‌ریزی کنیم که در موقع مقتضی و مناسب وقتی رهبری تصمیم گرفتند مذاکره شود. ما منافع ملی را خودمان تشخیص می‌دهیم که اگر ضرورتی بود برای مذاکره یا پیگیری برقراری رابطه حتما پیگیری لازم را انجام می‌دهیم. البته تشخیص دهنده نهایی شخص رهبری است. ولی در عین حال دستگاه دیپلماسی ما، وزارت خارجه ما و کارشناس سیاسی ما نباید ساکت بنشینند تا ببینند چه پیش می‌آید. به جای برخورد‌های انفعالی گاهی باید فعالانه عمل کنیم.
کواکبیان افزود: آخرین موضع من همین بود که مطرح کردم. برخی می‌گویند در سیاست خارجی نمی‌توانیم تنش زدایی کنیم فقط باید استکبار ستیزی کنیم. بنده با این مخالفم که عده ای معتقد باشند فقط تنش زدایی و عده دیگری هم معتقد باشند فقط استکبارستیزی عملی باشد بلکه می‌توان این دو مفهوم را با هم جمع کرد.
بنده معتقدم که می‌شود این دو را با هم جمع کرد اگر کسی هنر داشته باشد در عرصه روابط بین المللی هم می‌تواند روحیه استکبارستیزی را تقویت کند و هم می‌تواند
روابط بین‌الملل مقداری پیچیده است و به راحتی نمی‌توان در مورد آن سخن گفت. مشکل است اما باید پای مشکل ایستاد مقاومت نیز ممکن است. من به «قهر، قهر تا قیامت» معتقد نیستم به نظر من جمع بین استکبار ستیزی و تنش زدایی ممکن است. این طور نیست که بگوییم یا باید وادادگی داشته باشیم یا باید سر سخت بایستیم مقابل غرب و حتما علیه ما قطعنامه صادر کنند
برای منافع ملی کشور تنش زدایی کند. دلیلی ندارد که وقتی ما می‌خواهیم از حقوق هسته‌ای دفاع کنیم حتما قطعنامه علیه ما صادر شود.
الان چند دسته از کشورها را داریم که در رابطه با انرژی هسته‌ای کار می‌کنند. یک عده کشورهایی هستند که عضو شورای امنیت سازمان ملل هستند. همان پنج قدرت بزرگ که هم سلاح و هم انرژی هسته‌ای و هم چرخه سوخت هسته‌ای دارند. طبیعتا این دسته مشکلی در رابطه با مسائل هسته‌ای ندارند.
یک عده از کشور‌ها سلاح هسته‌ای ندارند اما تولید سوخت هسته‌ای دارند مانند آلمان و ژاپن. شما بگویید این‌ها تا به حال چند قطعنامه دریافت کردند. حتی کشوری مثل هندوستان(ممکن است بگویید صد در صد نوکر آمریکاست ) سلاح هسته‌ای دارد یک قطعنامه هم علیه هند صادر نمی‌شود.
روابط بین‌الملل مقداری پیچیده است و به راحتی نمی‌توان در مورد آن سخن گفت. مشکل است اما باید پای مشکل ایستاد مقاومت نیز ممکن است. من به «قهر، قهر تا قیامت» معتقد نیستم به نظر من جمع بین استکبار ستیزی و تنش زدایی ممکن است. این طور نیست که بگوییم یا باید وادادگی داشته باشیم یا باید سر سخت بایستیم مقابل غرب و حتما علیه ما قطعنامه صادر کنند.
کواکبیان در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که پرسید: «آیا قصد دارید در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنید؟ اگر قصد دارید چقدر احتمال انتخاب شدن می‌دهید ؟» گفت: در پنج بهمن یازدهمین کنگره حزب مردم سالاری را داشتیم. در آن جا سه چهار ساعت حرف زدیم که منتخبینی از سراسر کشور حضور داشتند و یک مصوبه گذاشتند منتهی بنده گفتم من همچنان به دنبال این هستم که اگر بشود یک اجماع حاصل شود و بحث به صورت فردی نباشد.
کواکبیان در ادامه در مورد شعار زنده باد بهار گفت؛ البته من نمی‌خواهم در اینجا کسی را متهم کنم اما به عنوان یک تحلیلگر سیاسی به شما می‌گویم اگر قبل از انقلاب برخی اعضای انجمن حجتیه برخلاف نظر امام خمینی(ره) در نیمه شعبان سال ۱۳۵۷ چراغانی را پررنگ‌تر برپا کردند و اگر امام خمینی(ره) در اوایل انقلاب علیه انجمن حجتیه سخن گفتند و آنها مجبور شدند فتیله فعالیت‌های خودشان را پائین بکشند این روزها به صورت پنهانی فعالیت‌های خودشان را تشدید نموده‌اند و سه اصل اساسی را مطرح می‌کنند:
اولا: ما باید مستقیما با آقا امام زمان(عج) متصل شویم لذا به ولایت فقیه، مرجعیت و روحانیت نیازی نداریم.
ثانیا: افکار خرافی و باطل را ترویج‌ می‌دهند مثلا می‌گویند آقا امام زمان(عج) هرلحظه ما را مدیریت می‌کنند یعنی اگر قیمت دلار ۴۰۰۰ تومان شد آقا امام زمان(عج) اراده دارند.
البته ما هم معتقدیم که آقا امام زمان(عج) برتمام نظام هستی به صورت تکوینی نوعی ولایت دارند و هرچند ظهور ندارند همین الان هم حضور دارند اما این نکته، به مفهوم این نیست که آن وجود مقدس بخواهند لحظه همه ما را مدیریت نمایند.
ثالثا: استفاده از هروسیله ولو نامشروع برای رسیدن به هدف اشکالی ندارد که البته در این زمینه بحث زیاد است و باید در جای خودش بحث کرد.

کد مطلب: 23003
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *