۰
پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۴۶

دريادار بي‌غم: سياست كشور فعلا استفاده از سوخت هسته‌يي براي ناوها نيست

جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش، استفاده از سوخت هسته‌يي براي ناوها و زيردريايي‌ها را نمونه‌اي از استفاده صلح‌آميز از اين انرژي دانست و تاكيد كرد كه با وجود اينكه اين فناوري در كشور وجود دارد، اين امر هنوز در سياست جمهوري اسلامي ايران و نيروي دريايي نيست.
 امير دريادار غلامرضا خادم بيغم شامگاه چهارشنبه در مصاحبه با شبكه العالم، همچنين درباره واكنش ايران به تهديدات و استفاده احتمالي از اهرم تنگه هرمز گفت: قابل پيش‌بيني نيست كه اگر جنگي در منطقه روي دهد، واكنش ايران به چه صورت خواهد بود و اين مسأله همچنان براي نيروهاي فرامنطقه‌اي و آمريكا مبهم است.

وي درباره اوضاع فعلي منطقه خليج فارس و درياي عمان و حضور نظامي نيروهاي بيگانه در منطقه اظهار كرد: استكبار جهاني به دنبال آن است كه به نوعي منطقه را متشنج نشان دهد و به موضوع ايران‌هراسي دامن بزند ولي با توجه به حضور بسيار خوب جمهوري اسلامي ايران در منطقه و ارتباط بسيار خوب ايران با كشورها تا كنون همه اين ترفندها خنثي شده است.

جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش افزود: استكبار جهاني از زمان پيروزي انقلاب اسلامي ايران همواره به دنبال براندازي اين انقلاب بوده است و راه‌هاي مختلفي را امتحان كرده است، از جمله اينكه هميشه ايران را به‌عنوان نيروي متخاصم و حتي تهديد‌كننده كشورهاي همسايه در منطقه جلوه دهد.

بي‌غم خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران در اين مدت توانسته است با رفتار بسيار هوشمندانه خود اين پيام را برساند كه ايران هيچ تهديدي براي منطقه نيست و در عين حال آماده است كه اگر تهديدي عليه خاك ايران صورت بگيرد آن را به نحو لازم پاسخ دهد. در همين راستا يكي از دلايل تلاش ايران براي تقويت خود در ابعاد مختلف و بويژه تجهيزات نظامي اين است كه ما اين آمادگي را داشته باشيم.

وضعيت منطقه تغييري نكرده است

وي در ادامه با بيان اينكه "وضعيت منطقه نسبت به گذشته تغييري نكرده است"، تاكيد كرد: اكنون وضعيت خاصي بر منطقه حاكم نيست و وضعيت مانند سالهاي قبل است.

جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش با اشاره به اعزام مكرر ناوهاي نظامي غرب به منطقه خاطرنشان كرد: هر چند وقت يك‌بار با اعلام اعزام ناوگروه‌هاي غرب به منطقه، سعي مي‌كنند به نوعي اين وضعيت را زنده كنند، در حاليكه حضور ناوگان بيگانه در منطقه خليج فارس و تنگه هرمز سالهاست كه ادامه دارد و آنها با كشورهاي عربي در ارتباطند و در حقيقت سعي مي‌كنند از اين جوسازي و روابط تجاري با كشورهاي منطقه استفاده كنند.

بي‌غم تاكيد كرد: همه اينها ترفندهاي استكبار است كه به نوعي منطقه را متشنج نشان دهد؛ هر از گاهي پس از آنكه ترفندهاي دشمنان را خنثي مي‌كنيم، آنها به اخبار جديدي متوسل مي‌شوند، مانند ارسال ناو با تجهيزات جديد يا زيردريايي اتمي و ... .

يگان‌هاي غربي‌ها در منطقه را رصد مي‌كنيم

وي همچنين با تاكيد بر اينكه "ايران اشراف خوبي بر منطقه دارد"، اظهار يادآور شد: بارها گفته‌ايم كه اشراف خوب ما و حضور ما در خليج فارس، تنگه هرمز، درياي عمان و آبهاي آزاد به دليل آن است كه معتقديم مي‌توانيم خودمان امنيت را در منطقه برقرار كنيم و در صورت همكاري كشورهاي منطقه در اين زمينه، اين كار را بهتر نيز مي‌توان انجام داد، چراكه ما نيازي به حضور خارجي‌ها در منطقه نداريم.

جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران امروز به اين توانايي رسيده كه بتواند از منافع خود دفاع و حتي در جهت ايجاد امنيت منطقه حركت كند. غربي‌ها يگا‌ن‌هاي مشخصي در منطقه دارند كه ما كاملا آنها را رصد مي‌كنيم. فعلا هيچ مسأله خاصي درباره آرايش جديد نيروهاي غربي مشاهده نشده است.

زمينه درگيري در منطقه وجود ندارد

وي خاطرنشان كرد: ايجاد درگيري در منطقه زمينه‌هايي را لازم دارد كه خوشبختانه اين زمينه‌ها وجود ندارد و پيام صلح و دوستي ما در منطقه همچنان برقرار است.

بي‌غم درباره گزارش اخير واشنگتن‌پست مبني بر عاقلانه نبودن استقرار ناوهاي هواپيمابر در منطقه با توجه به توانايي‌هاي نظامي ايران، گفت: در اين كه نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران امروز پس از گذشت ۳۳ سال از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي در آمادگي كامل به سر مي‌برند شكي نيست. اين نيروها از تجهيزات به‌روز و كارآمدي برخوردارند و اين مسأله را بارها گفته‌ايم كه توانسته‌ايم نيروهاي مسلح و تجهيزات خود را به‌روز نگه داريم تا بتوانيم از منافع خود دفاع كنيم.

جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش ادامه داد: هميشه گفته‌ايم تا زماني كه اتفاقي نيفتاده، هدف ما برقراري روابط خوب با همه كشورها در دنياست.

جنگ در منطقه به ضرر همه كشورها است

وي با تأكيد بر اينكه "جنگ در منطقه به ضرر همه كشورها است"، خاطرنشان كرد: اتفاقاتي كه در منطقه ممكن است بيفتد به ضرر همه كشورها است و منافع همه كشورها به خطر خواهد افتاد. بنابراين اميدواريم كه كسي شيطنتي نكند و بخواهد با مسائل جزئي باعث بروز جنگ در منطقه شود.

جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش با بيان اينكه "نيروهاي مسلح و بويژه نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران در آبهاي داخلي و بين‌الملي آمادگي واكنش به هرگونه تهديد عليه منافع ايران را دارند"، واكنش ايران به حملات احتمالي را غير قابل پيش‌‌بيني دانست.

واكنش ايران در جنگ، قابل پيش‌بيني نيست

بي‌غم درباره اينكه آيا ايران توانايي بستن تنگه هرمز را دارد يا خير؟" گفت: قابل پيش‌بيني نيست كه اگر جنگي در منطقه روي دهد، واكنش ايران به چه صورت خواهد بود و اين مسأله همچنان براي نيروهاي فرامنطقه‌اي و آمريكا مبهم است.

وي ادامه داد: مطمئنا واكنش ايران در بحث تنگه هرمز كه يكي از مناطق مهم دنيا براي عبور نفت دنياست و منافع جمهوري اسلامي ايران هم تا حدودي در اين منطقه است و نفت و تجارت ايران نيز از اين منطقه بايد انجام شود، مبهم است و آنها عكس‌العمل ما را نمي‌توانند درك كنند.

اميدواريم كه كار به جايي نرسد كه جنگي در منطقه داشته باشيم

جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش تاكيد كرد: ما تجربه بسيار خوبي در دفاع مقدس داريم؛ زماني كه عراق مي‌خواست از تنگه هرمز براي پشتيباني جنگ خود استفاده كند، به راحتي توانستيم منطقه را كنترل كنيم و حتي اجازه نداديم يك كشتي به سوي عراق حركت كند. البته اين عمل با تجهيزات آن زمان صورت گرفت و با توجه به وضعيت فعلي و ارتقاي بسيار چشم گير توان نيروهاي مسلح ما، مطمئنا منطقه گسترده‌تري را مي‌توانيم پوشش دهيم. اما ما اميدواريم كه كار به جايي كشيده نشود كه بخواهيم جنگي در منطقه داشته باشيم.

بي‌غم تأكيد كرد: توانایی ایران برای بستن تنگه هرمز، بحثي است كه در زمان خود مشخص خواهد شد ولي مسأله آشكار اين است كه اين توانايي بالا در جمهوري اسلامي ايران وجود دارد كه در هر شرايطي بتواند از منافع خود در منطقه دفاع كند.

وي در پاسخ به اين پرسش كه "آيا ايران طرح آماده‌اي براي بستن تنگه هرمز دارد؟" اظهار كرد: مگر مي‌شود كه نيروهاي مسلح ايران بدون طرح باشند؟ نه فقط جمهوري اسلامي ايران بلكه در تمام دنيا براي موقعيتهاي مختلف طرح‌هاي مختلف وجود دارد. ما براي همه شرايطي كه خودمان پيش‌بيني مي‌كنيم طرح‌هاي مختلفي براي اجرا داريم و آن را در جريان رزمايش‌هاي نيروهاي مسلح در طول سال تمرين مي‌كنيم. اين امر نه فقط در جمهوري اسلامي ايران بلكه در همه دنيا مرسوم است.

مانور آمريكا در سپتامبر، چنگ و دندان نشان دادن به ايران است

جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش در بخش ديگري از اين گفت‌وگو درباره مانور وسيع آمريكا در سپتامبر آينده با مشاركت ۲۰ كشور جهان گفت: اينها همه مي‌تواند در اين جهت باشد كه به ما چنگ و دندان نشان دهند و به نوعي ما را از راهي كه در آن پيش مي‌رويم منصرف كنند.

بي‌غم تأكيد كرد: نظر شخصي من اين است كه با توجه به ارتقاي توانايي و قدرت روز افزون نظامي جمهوري اسلامي ايران و همچنين قدرت نظامي نيروهاي مسلح، ممكن است آنها احساس كرده باشند كه طرح ها و برنامه هاي قبلي آنها براي حضور در منطقه و يا جنگ نياز به تجديدنظر داشته باشد زيرا ملاكهاي آنها چيز ديگري بوده و امروز چيز ديگري مي بينند. اين مرسوم است كه آنها بخوهند هر چند وقت يكبار تاكتيك هاي جديدي خودشان را مورد ارزيابي قرار دهند.

وي درباره خبرهاي منتشر شده مبني بر ساخت پايگاه سري راداري در قطر بعنوان سپر موشكي عليه موشكهاي بالستيك ايران نيز اظهار كرد: اين هم يكي از همان مواردي است كه آن را بعنوان تاكتيك جديدي از سوي آمريكا عليه ارتقاي توان نظامي جمهوري اسلامي ايران مي بينيم.

بي‌غم همچنين تصريح كرد: ما نشان داده‌ايم هيچ تهديدي براي كشورهاي منطقه و حتي كشورهاي دورتر نيستيم، در بازديدهايي كه از قطر داشتيم و روابطي كه داشته و داريم، همواره بحث صلح و دوستي و همكاري با يكديگر مطرح بوده است. آنها (قطري‌ها) مي‌دانند كه ما هيچگاه تهديدي براي آنها نبوده ايم و طبيعتا حالا اگر چنين سيستمي را در آنجا كار گذاشته‌اند اين امر چيزي بيشتر از بار مالي و حضور بيشتر نيروهاي فرامنطقه‌اي و متشنج كردن منطقه نيست و هدف استكبار آن است كه از آب گل‌آلود ماهي بگيرد.

اعزام نيرو به اقيانوس اطلس براي تهديد نيست

جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش در ادامه، درباره تصميم اين نيرو براي ارسال ناوگروه به اقيانوس اطلس گفت: اين امر پيرو فرمايشات مقام معظم رهبري است، كه نيروي دريايي راهبردي جمهوري اسلامي ايران اين توانايي و حق را دارد كه در آبهاي آزاد و بين المللي تا جايي كه به آبهاي كشورهاي ديگر وارد نشده و منافع آنها را مورد خطر قرار نداده، مي تواند حضور داشته باشد.

وي تأكيد كرد: در كنار بحث حضور در آبهاي بين‌المللي و آبهاي ازاد كه در حقيقت نشان از توانمندي هاي جمهوري اسلامي ايران در بحث تجهيزات و نيروي انساني دارد، موضوع آموزش مطرح مي شود. ما به طور سالانه بحث آموزش كاركنان را داريم و حضور در اقيانوس اطلس نيز در همين راستا است كه هم جنبه خوبي براي دانشجويان ما دارد و هم اينكه حضور و توانمندي جمهوري اسلامي ايران را نشان مي‌دهد.

بي‌غم در برابر اين پرسش كه "آيا اين اقدام به معناي نزديك شدن به آبهاي آمريكا و افزايش تشنج‌هاست؟" پاسخ داد: جمهوري اسلامي ايران به دنبال منافع در آبها و مناطق ديگر دنيا نيست و اين برخلاف عرف و راهبرد ايران است. آبهاي آزاد محل عبور همه كشتي هاي دنيا از جمله جمهوري اسلامي ايران است و بعيد است كه اين تصور حتي در نيروهاي مسلح ما وجود داشته باشد كه اعزام چند كشتي به آبهاي وسيع اقيانوس اطلس تهديدي براي كشور آمريكا باشد، درحاليكه ما در طول مسير از سواحل بسياري از كشورها در آبهاي بين المللي با فاصله ايمن و مطابق با موازين و مقررات دريانوردي عبور مي‌كنيم و هيچ حساسيتي هم ايجاد نمي شود.

فناوري استفاده از سوخت هسته‌يی برای ناوها را داريم ولي فعلا در برنامه ما نيست

وي همچنين به بحث امكان استفاده از سوخت هسته‌يي براي ناوها و زيردرياي‌ها در آينده اشاره كرد و گفت: بحث سوخت هسته‌يي در واقع استفاده صلح آميز از انرژي هسته‌يي است. اين فناوري امروز در كشور وجود دارد و اگر قرار باشد ناوهاي بزرگتري بسازيم كه عمر طولاني‌تري در دريا داشته باشند، بايد سوخت‌هاي بهتر و مطمئن‌تري داشته باشند.

جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش ادامه داد: مطرح شدن بحث رانش هسته‌يي يا استفاده از اورانيوم غني‌شده براي ايجاد سيستم رانش به معناي آن است كه اين توانايي در كشور وجود دارد كه بتوان این سيستم رانشي را براي كشتي‌ها درست كرد؛ كما اينكه خيلي از كشورهاي دنيا آن را دارند و مشكل خاصي هم به وجود نيامده است.

بي‌غم در پايان خاطرنشان كرد: اين امر هنوز در سياست جمهوري اسلامي ايران و نيروي دريايي نيست و اگر نياز شد كه استفاده شود، به دليل آنكه اين تكنولوژي را داريم، به كار خواهيم گرفت اما فعلا اين سياست وجود ندارد و ما به همين سيستم‌هايي كه فعلا داريم و ساخت‌و‌سازهايي كه در بحث ناوشكن‌ها و زيرسطحي‌ها انجام مي‌دهيم اكتفا مي‌كنيم و با توجه به تاكتيك و راهبرد نظامي، اين سيستم‌ها فعلا در منطقه جوابگوست.
کد مطلب: 2339
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *