۰
شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۵۴

دولت دست به دامن بخش خصوصی شد

معاون اول رئیس جمهور گفت: دولت مشوق بخش خصوصی است و از بخش خصوصی نیز انتظار می رود دولت را در اداره کشور یاری کند
به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور در مراسم افتتاح پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) گفت: استان خوزستان در میان سایر استان‌ها از منابع و امکانات منحصر به فردی برخوردار است و خداوند موهبت‌های فراوانی را در این استان قرار داده است.
وی وجود منابع نفت و گاز ، امکانات ترانزیتی، بندر ، رودخانه ها و منابع آب مناسب و مردمان سخت کوش و متعهد را از جمله ویژگی‌های استان خوزستان برشمرد و گفت: اگر خرابی‌ها و مشکلات ناشی از جنگ تحمیلی در این استان وجود نداشت امروز مردم استان خوزستان از نظر وضعیت معیشتی به مراتب دارای شرایط بهتری بودند. اگر همه ظرفیت‌های این استان را به کار بگیریم ، خوزستان به تنهایی قادر خواهد بود بخش مهمی از نیازهای کشور را برآورده کرده و تاثیر چشم گیری بر توسعه و پیشرفت دیگر استان‌ها ایجاد کند.
معاون اول رئیس جمهور افزود: در برابر بزرگواری و عزت مردم استان خوزستان هر چقدر که تلاش کنیم باز هم کم است و دولت تلاش می کند با تمام توان در جهت رفاه و بهبود وضعیت معیشتی مردم این منطقه اقدام کند.
رحیمی با اشاره به جایگاه مهم نفت و پتروشیمی در استان خوزستان ،خاطر نشان کرد : باید تلاش کنیم از صادرات نفت بکاهیم و با تبدیل آن به محصولات پتروشیمی، ارزش افزوده بیشتری بدست آوریم و صادرات محصولات پتروشیمی را به جایگاه نخست صادرات کشور برسانیم.
وی افزود : شرایط تحریم فرصت‌هایی را پیش روی ما قرار داده و باعث پیشرفت در زمینه تولید محصولات پتروشیمی شده است که با ادامه این روند جایگزینی صادرات محصولات پتروشیمی به جای صادرات نفت کاری شدنی است.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به تحریم دشمنان و برخی فشار ها تصریح کرد : اگر چه فشارهایی بر ملت ایران وارد شده است اما در کنار این سختی ها ، بیداری و تلاش‌های فراوانی درحال شکل گیری است که حاصل آن ناکارآمدی تحریم دشمنان است.
رحیمی با بیان اینکه تحریم و فشار دشمنان چیز تازه‌ای نیست، افزود: ملت ایران بیش از سی سال است که در معرض تحریم دشمنان است . این تحریم‌ها بدان خاطر است که آمریکا و قدرت‌های بزرگ به خوبی می دانند که ایران در حال یک جهش و تحول عظیم است و دانش هسته‌ای تنها یک بهانه است که از سوی آنها مطرح می‌شود.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه در همه جای دنیا دولت‌ها از هر گونه جابجایی ارزی آگاه هستند و مسیر گردش ارز را پیگیری می کنند، گفت : در جلسه‌ای که اخیراً با صادرکنندگان محصولات پتروشیمی داشتیم اینگونه توافق شد که صادرکنندگان ارز حاصل از فروش محصولات خود را به دولت ارائه دهند و دولت نیز در مقابل خوراک مورد نیاز پتروشیمی را با قیمتی مناسب در اختیار آنها قرار دهد.
معاون اول رئیس جمهور افزود: دولت هیچ چشم داشتی به درآمد‌ها و سود صادرکنندگان ندارد و تنها از آنها انتظار دارد ارز خود را که در واقع ثروت ملت است برای واردات اقلام و کالاهای مورد نیاز در اختیار دولت قرار دهند که البته همین کار نیز برای آنها سود آور است، چرا که در واردات نیز سهیم شده و می توانند درآمد بیشتری کسب کنند.
رحیمی اضافه کرد : در این خصوص مقرراتی وضع خواهیم کرد تا صادرکنندگان میزان ارز خود را به طور دقیق به دولت اطلاع دهند، چرا که از این راه خواهیم توانست به سمتی پیش رویم که بتوانیم صادرات محصولات پتروشیمی و سایر کالاها را جایگزین صادرات نفت کنیم.
وی در ادامه با تاکید بر نقش مهم پتروشیمی در اقتصاد کشور گفت: باید به دست اندرکاران و فعالان تولید محصولات پتروشیمی کمک کنیم و تلاش نماییم تا کارهای خود را گسترش دهند و در بخش پایین‌دستی پتروشیمی سرمایه‌گذاری شود.
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه صادر کنندگان باید ارز حاصل از صادرات را به نحو مطلوب استفاده کنند، گفت: دولت مشوق بخش خصوصی است و از بخش خصوصی نیز انتظار می رود دولت را در اداره کشور یاری کند، بنابراین از آنها می خواهیم که ارز حاصل از صادرات را در جهت منافع ملت به گردش درآورند.
وی در ادامه به موفقیت‌های دولت در ارتقاء میزان صادرات غیر نفتی اشاره کرد و گفت: دولت توانست در شرایط تحریم صادرات غیر نفتی خود را به میزان چشم گیری افزایش دهد و اگر موانع و مشکلات ناشی از تحریم نبود قطعاً امسال میزان صادرات غیر نفتی ما از واردات پیشی می‌گرفت.
معاون اول رییس جمهور در ادامه به نهضت مسکن مهر نیز اشاره کرد و با بیان اینکه دولت در استان خوزستان ساخت ۱۸۵ هزار واحد مسکونی را عهده دار شده است، افزود: امروز هفت هزار واحد مسکونی در این استان به بهره‌برداری رسید که میزان مسکن‌های واگذار شده در این استان را به هفتاد هزار واحد رساند و مابقی تعهدات نیز تا پایان دولت دهم اجرا خواهد شد. رحیمی ادامه داد: در هیچ دولتی احداث بیش از چهار میلیون واحد مسکن در یک برنامه چند ساله سابقه ندارد و این اتفاق تحولی بزرگ است که با تدبیر دکتر احمدی نژاد آغاز شد و در حال حاضر در برخی استانها بیش از نیاز متقاضیان واحدهای مسکونی ساخته شده است.
رحیمی همچنین با تاکید بر لزوم توجه به مصالح کشور در همه زمینه‌ها خاطر نشان کرد: متاسفانه عده‌ای سود جود اخیراً تلاش کردند، از فرصت نیاز مردم به برخی کالا ها در شب عید بهره برداری کنند اما دولت اجازه این کار را به آنان نخواهد داد .
وی در بخش پایانی سخنان خود از استاندار خوزستان برای مدیریت مطلوب و جذب سرمایه‌گذاران قدردانی کرد و گفت لازم است حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ادامه یابد.
کد مطلب: 23903
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *