۰
دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۱۱

رب گوجه ای که از چین وارد می‌شود

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان این‌که برنامه پنجم توسعه ۲۰ بار دچار تغییر شده است، گفت: امروز حتی رب گوجه فرنگی به صورت اسپتیک از چین وارد می‌شود
فارس: سیدمحمد بحرینیان در هفتمین جشنواره ملی روز مهندس در استان سمنان که با حضور معاون هماهنگ‌کننده سپاه استان سمنان، نماینده شهرستان‏های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان بسیج مهندسین استان سمنان، فرماندار سمنان، معاون عمرانی استاندار سمنان، خانواده معزز شهید حسن شاطری، رؤسای نظام مهندسی و مدیران اداره‌های کل استان در سالن اجتماعات هلال‌احمر سمنان برگزار شد، اظهار داشت: اصول قانون اساسی کشور در بسیاری از موارد رعایت نشده است.
وی تصریح کرد: منع اسراف و تبذیر در مصرف، سرمایه‌گذاری در تولید، توزیع و خدمات یا جلوگیری از سلطه اقتصادی بیگانه که در قانون ذکر شده، عملی نشده است و اکنون ما محتاج دارو هستیم و در زمینه مرغ نیز به کنجاله نیاز داریم و باید دانست که چرا باید اشتباهات مشکل‏ساز رخ دهد.
اشکالات ساختاری در بخش اقتصاد کشور وجود دارد
رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: در اوایل انقلاب بر مسئله خودکفایی تأکید و کارهایی نیز در این خصوص انجام شد؛ اما این اصل اساسی امروز به دلیل مناقشه پایان‌ناپذیر اقتصاددانان به فراموشی سپرده شده است.
بحرینیان افزود: مقام معظم رهبری در بهمن ماه ۸۵ مجدداً‌ و صراحتاً اعلام کردند که ما نتوانستیم الگویی به لحاظ اقتصادی فراهم کنیم؛ از آن زمان شش سال می‌گذرد و ما فرصت را از دست داده‌ایم و باید بدانیم که دیگر زمان آزمون و خطا نیست؛ چراکه همه چنگال‌های طمع دشمنان به سمت مملکت شیعه و انقلابی ایران گرفته شده است.
وی تأکید کرد: این‌که فقط حرف زده شود اما هم‏چنان این حرف‌ها به دغدغه اصلی تبدیل نشود، این باعث خواهد شد تا زمان را از دست بدهیم و دیگر معلوم نیست که زمان رفته را بتوانیم جبران کنیم یا نه؛ چراکه متأسفانه اشکالات ساختاری در بخش اقتصاد کشور وجود دارد.
برنامه پنجم توسعه ۲۰ بار دچار تغییر شده است
رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان این‌که تعدادی از افراد نظریه‌های غربی را مطرح کردند بدون این‌که نحوه استفاده از آن را بدانند، افزود: سخنان نظریه‌پردازان در حوزه اقتصاد شرق آسیا مبتنی بر سنت است؛ بنابراین پیچیدن فرمول غربی برایشان همانند زهر است.
بحرینیان اظهار داشت: کشور ایران که مسائلش با سنت آمیخته است، با نسخه مختص جوامع غربی درمان نمی‌شود و باید این نکته مد نظر قرار گیرد.
وی با اشاره به اجرای پنج برنامه عمرانی قبل از انقلاب و پنج برنامه توسعه بعد از انقلاب اسلامی گفت: متأسفانه برنامه جامع و مدونی صورت نگرفته است و با روی کار آمدن دولت و در دوره‌های مختلف مجلس شورای اسلامی شاهد تغییر و تحولات زیادی بوده‌ایم که از جمله آن، برنامه پنجم توسعه است.
رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: این برنامه در یک سال و نیم گذشته حدود ۲۰ بار دچار تغییر شده است و با این روند کارها پیش نمی‌رود.
وی تصریح کرد: اگر نقشه جامع نداشته باشیم، کارها تکراری و زائد می‌شود و همین عامل ایجاد مشکلات فراوانی شده است.
نمی‌خواهیم ضعف‏ها را ببینیم
رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اظهار داشت: برای حرکت به جلو یک شبه نمی‌توان تغییر ایجادکرد؛ چراکه تصمیم یک شبه مبتنی بر علم نیست و بر اساس سند قرآنی و آیه ۳۵ سوره «اسراء»، آنچه مبتنی بر علم نباشد، سرانجامی ندارد.
بحرینیان گفت: کشورهایی مانند مالزی و کره جنوبی بر اساس نهادسازی، به روز‌آوری فناوری و رهبری و رهبریت علوم و فناوری درون‌زا بعد از ۵۰ سال هم‏چنان مسیر پیشرفت را طی کرده‌اند و دولت و جامعه‌شان نقششان را درست انجام داده‌اند.
بحرینیان عنوان کرد: باید محدودیت‌ها را بشناسیم و نقاط ضعف و قوت را بررسی کنیم و بدانیم که نقاط قوت و قدرتمان بیشتر است؛ اما به دلیل این‌که نمی‌خواهیم ضعف را ببینیم، با مشکل مواجه هستیم.
فعالیت‏های صنعتی و تولیدی مبتنی بر فرآیند باشد
رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان این‌که چرا باید فرآیند به گونه‌ای باشد که گرفتار شویم، افزود: در بخش‌های صنعتی و تولیدی که مبتنی بر فرآیند نیست، بسیاری از امور مونتاژی است و باید ارز به آن‌ها اختصاص دهیم.
بحرینیان ادامه داد: حتی رب گوجه فرنگی به صورت اسپتیک از چین وارد می‌شود؛ چرا باید قوطی از خارج وارد کنیم و تا زمانی که این فرآیند ادامه داشته باشد، نمی‌توانیم به اقتصاد مقاومتی دست یابیم.
رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمودند نقاط منفی‌ را اگر نبینیم، ظرفیت عظیم موجود در کشور را نمی‌توانیم به کار برده و پرورده کنیم.
دستاوردهای هوافضا تجاری‌سازی نشده است
رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران عنوان کرد: درآمدهای کشور از سال ۱۳۸۸ حاصل نفت و گاز بوده و یک‌هزار و ۱۵۵ میلیارد دلار درآمد نفتی ایران بوده است؛ نفتی که حدود ۱۲۰ سال بدون هیچ تلاشی آن را صادر کرده‌ایم.
بحرینیان گفت: سهم بخش‌های اقتصادی،‌ صنعت و معدن و کشاورزی به ۳۶ درصد در سال ۱۳۸۸ بر اساس آخرین ترازنامه بانک مرکزی تقلیل یافته است و حال باید از خود بپرسیم که آیا قادریم به این ترتیب اقتصاد مقاومتی را به جلو ببریم؛ اقتصادی که نیاز حیاتی ما است.
وی اظهار داشت: کشور در بخش هوافضا رشد داشته است؛ اما تجاری‌سازی نشده است و بدین خاطر نمی‌تواند در جامعه اقتصادی خودش را بروز دهد.
رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان این‌که سطح تفکر باید در خصوص مسائل اقتصادی ارتقا یابد، افزود: انیشتین می‌گوید زمانی که با مشکلات اساسی روبه‌رو شدیم؛ با سطح تفکری که مشکل را به‌وجود آوردیم، نمی‌توانیم با همان سطح تفکر مشکل را حل کنیم.
کد مطلب: 24031
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *