۰
شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۵۵

اوجالان: من شیوه جنگ پ.ک.ک را نمی پسندم

بسیاری از تحلیل گران سیاسی و فعالان حزبی ترکیه انتشار گفتگوهای اوجالان و نمایندگان کُرد را بحرانی در حد افشای مکالمات اسلو می دانند.
کردپرس: بسیاری از تحلیل گران سیاسی و فعالان حزبی ترکیه انتشار گفتگوهای اوجالان و نمایندگان کُرد را بحرانی در حد افشای مکالمات اسلو می دانند.
اگر چه روزنامه ملیت انتشار متن طولانی گفتگوهای ردوبدل شده در ملاقات هیات دوم نمایندگان کُرد با اوجالان را یک پیروزی رسانه ای دانسته و طرف ۲۴ ساعت بیش از ششصد هزار نفر از این صفحه بازدید کرده اند، اما انتقادات تند دولتمردان ترکیه و فعالان سیاسی این کشور، این موضوع را به عنوان یک بحران سیاسی و امنیتی برجسته ساخت.
یالچین آک دوغان مشاور ارشد سیاسی اردوغان و نماینده آنکارا، که در مذاکرات صلح نقش جدی ایفا می کند، این اقدام را با افشای مکالمات مذاکرات اسلو همسو دانسته و اعلام کرد که اغلب مطالب مطرح شده در این متن، ربطی به دیدار اوجالان نداشته و ساختگی است. او همچنین به شکل تلویحی انتشار این مطالب را به حزب صلح و دموکراسی نسبت داد و این موضوع آن قدر اهمیت پیدا کرد که احمد ترک، صلاح الدین دمیرتاش و گلتن کشاناک ناچار شدند از شهر سلیمانیه و در گفتگوی زنده با شبکه های تلویزیونی ترکیه این موضوع را تکذیب کنند.
احمد ترک رهبر کنگره جامعه دموکراتیک اعلام کرد که افشای این مطالب کار آنان نبوده و ادبیات به کار رفته در متن مغایر با تفکرات اوجالان است، گلتن کشاناک از سران حزب صلح و دموکراسی اعلام کرد که نامق دوروکان روزنامه نگار ملیت تنها فردی است که می تواند شهادت دهد که این مطلب توسط کردها افشا نشده است. صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب صلح و دموکراسی نیز گفت:« ما در برابر نخست وزیر توطئه نمی کنیم و افشای این گفتگوها کار ما نبوده است.»
برخی نکات مطرح شده در متنی که در روزنامه ملیت از قول لوجالان منتشر شده، از این قرار است:
اوجالان: «می خواستند در برابر دولت کودتا کنند. آنان با فراخواندن هاکان فیدان به دادگاه، قصد براندازی حکومت را داشتند اما من فورا به رییس زندان اعلام کردم که مواظب جناب فیدان باشید و او را تنها نگذارید. من دولت را نجات دادم و مانع از دستگیری اردوغان شدم.»
اوجالان: « چرا در سال دستگیری من فتح الله گولن به آمریکا رفت؟ چون در ساختار فکری و دینی نورچی ها نفوذ کرده و قرارگاه ضدچریکی را برای مقابله با ما در آمریکا به وجود آوردند. همه امور ضدچریکی در آمریکا اداره می شود و روزنامه نگارانی مانند امره اوسلو و مهمت بارانسو نیز به آنها وابسته اند و در آن جا دوره جاسوسی و فعالیت علیه ما را دیده اند. مهمت متین ار روزنامه نگار و نماینده آدیامان هم یک کُرد بی اعتبار است که خود را به سیستم فروخته است.»
اوجالان: «من در کودکی ۳۲ سوره قرآن را حفظ کرده و نماز می خواندم. ملای روستای ما می گفت اگر به همین شکل پیش بروی پرواز خواهی کرد. اما متاسفانه سیاستمداران برای آلوده کردن اسلام وارد میدان شدند. آلتان تان! نگذارید اسلام را آلوده کنند.»
اوجالان:« کردها در سوریه حتما باید با مخالفین و با دولت گفتگو کنند و به دنبال فهم این موضوع باشند که کدام گروه حق آنها را می دهد، در کنار آن گروه قرار بگیرند. باید یک جبهه سیاسی اعم از کُرد، عرب، ترکمن و دیگر عناصر به وجود بیاورند. کردهای سوریه تحت امر بارزانی نخواهند بود چرا که خط بارزانی چیز دیگری است و بشار اسد هم یک دیکتاتور خورده بورژوا است. کردها باید دارای گروه های نظامی دفاع از خود باشند.»
اوجالان:« شنیدم در سینوپ به نمایندگان کُرد خمله شد. شما باید به جاهایی بروید که اگر یک ضربه خوردید توان زدن ده ضربه را داشته باشید.»
اوجالان:« این ما بودیم که ده سال حزب عدالت و توسعه را سر پا نگه داشتیم و قدرت را در سینی طلا به آنها تقدیم کردیم.»
اوجالان:«پ.ک.ک هم مرا درک نمی کند. فکر می کنند من پدر یا برادر بزرگ آنها هستم. من شیوه جنگ آنها را نمی پسندم. آنها نتوانستند خوب بجنگند.»
اوجالان:« روی پیشنهادهای من جسورانه بحث کنید. من نمی خواهم چیزی را به شما تحمیل کنم. اما اگر طرح شکست خورد، من مسئولیت آن را به عهده نمی گیرم. بروید بگویید آپو مرد. من که نمی توانم اجازه دهم پ.ک.ک و حزب صلح و دموکراسی به شیوه ابزاری از من استفاده کنند.»
مهمت متین ار، مهمت بارانسو و امره اوسلو ضمن رد اتهامات اوجالان؛ اعلام کرده اند که از وی شکایت خواهند کرد.
کد مطلب: 24649
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *