۰
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۸

ایرانيان؛ خودسرترين مصرف كنندگان دارو

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تأکید بر اینکه ایران در آسیا رتبه اول را در مصرف خودسرانه دارو دارد، گفت:‌ بر اساس پژوهشها یکی از علتهای نارسایی کلیه در جهان به ‌ویژه در ایران مصرف خودسرانه دارو است.
به گزارش مهر، رسول خضری در واکنش به آمار منتشره مبنی ‌بر مصرف حدود ۳۴ میلیارد عدد دارو در سال ۹۱ و جایگاه دوم ایران در آسیا در مصرف خودسرانه دارو، گفت: دارو یک نوع ماده سمی و شیمیایی است و مصرف این مواد اگر بخشی از بدن را از بیماری نجات دهد، به‌طور حتم به بخشی دیگری آسیب می‌زند.
وی با بیان اینکه براساس علم پزشکی هیچ دارویی حتی داروهای ویتامینه بدون عارضه نیستند، افزود:‌ دارو زمانی که مصرف می‌شود در کبد تجزیه و به وسیله کلیه دفع می‌شود، حال بر اساس پژوهشها یکی از علتهای نارسایی کلیه در جهان به‌ ویژه در کشور مصرف خودسرانه دارو است.
خضری با اعلام اینکه مصرف خودسرانه دارو تبعات بسیاری دارد، یادآور شد: خیلی از بیماریهای خطرناک به صورت تدریجی و در پس مصرف خودسرانه دارو رشد می‌کنند و بیماران فکر می‌کنند که بیماریشان بهبود یافته، این در حالی است که این اقدام تنها موجب غفلت افراد از بیماری می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه ایران در آسیا رتبه اول را در مصرف خودسرانه دارو داراست، تصریح کرد: هم‌اکنون بر اساس آمارها کشور چین در رتبه اول مصرف دارو در آسیا است، اما باید در این رابطه نخست جمعیت این کشور را درنظر بگیریم، همچنین بر اساس بررسی‌های انجام شده بخش عمده‌ای از داروهای چینی محصولات گیاهی است، از این‌رو فکر نمی‌کنم که در هیچ جای دنیا کشوری به اندازه ایران دارو مصرف کند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اعلام اینکه وزارت بهداشت، به ‌عنوان متولی حوزه سلامت باید به بحث کنترل مصرف خودسرانه دارو ورود پیدا کند، گفت: بطور حتم فرهنگ‌سازی یکی از راهها برای کنترل مصرف خودسرانه دارو است، از این‌رو صدا و سیما و رسانه ملی هم باید در جهت تحقق این موضوع تلاش کند.
بر اساس آمارهای به دست‌ آمده هر ایرانی سالانه ۳۴۰ عدد دارو مصرف می‌کند یعنی از قرص، شربت و آمپول گرفته تا درمانهای دیگر و به همین دلیل نرخ مصرف سرانه دارو در کشور ما ۳ برابر استاندارد جهانی است.
کد مطلب: 25022
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *