۰
شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۴
خانه تئاتر:

شیوه‌نامه جدید اداره‌کل هنرهای نمایشی نقاط مبهمي دارد

هیئت مدیره خانه تئاتر، شیوه‌نامه جدید اداره کل هنرهای نمایشی را مورد نقد و بررسی قرار داد و نقاط مبهم آن را استخراج کرد.
شیوه‌نامه جدید اداره‌کل هنرهای نمایشی نقاط مبهمي دارد
 به نقل از روابط عمومی خانه تئاتر، هیئت مدیره خانه تئاتر با تاکید بر اینکه در شکل حقوقی، تنها مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از نظر خانه تئاتر جنبه قانونی دارد، اما در ارتباط با شیوه‌نامه جدید با اینکه به صورت بخشنامه و ابلاغیه است، ضمن تایید بخش‌هایی از آن، در پاره‌ای موارد نظرات را به شرح زیر اعلام می‌دارد:

در فصل دوم: سیاست‌ها و اهداف شورا

ماده ۲- اهداف شورا عبارت است از:

۱-۲- ...

۲-۲- ...

۳-۲- نیل به مضامین و محورهای تکلیفی در حمایت از تولید آثار نمایشی به شرح پیوست هیچ توضیحی درباره این پیوست داده نشده است. کدام پیوست؟ در این باره باید توضیح داده شود و یا پیوست برای اطلاع منتشر گردد.

در فصل سوم: ساختار و تشکیلات که شامل ۱ماده و ۴ بند است هیچ اشاره‌ای به حضور نماینده خانه تئاتر در شورا نشده است، در حالی که‌ حضور نماینده خانه تئاتر به عنوان یک تشکل صنفی لازم و ضروری است.

در فصل چهارم: وظایف شورا – بند۴- ۴ آمده است: بررسی و حمایت از تولید آثار منطبق با برش موضوعی (مضامین و محتوا) و گونه و ژانر آثار نمایشی مصوب معاونت امور هنری. این بند نا مشخص و غیر شفاف است.

در «فصل چهارم ماده ۵ در بند ۵-۶» آمده: «یک نفر هنرمند آگاه و خبره به نمایندگی از خانه تئاتر» و در تبصره یک : عضو ردیف ۶ عنوان شده است از میان سه هنرمند پیشنهادی خانه تئاتر (‌یک نفر از آن‌ها) پس از تایید مدیر کل هنرهای نمایشی تعیین می‌شود. تبصره ۱ مورد قبول هیئت مدیره خانه تئاتر نیست.

در فصل پنجم که به شیوه‌های حمایتی اشاره دارد، هیئت مدیره خانه تئاتر اعتقاد دارد که شورا با استناد به آیین‌نامه درجه بندی هنرمندان و قرارداد تیپ مصوب خانه تئاتر و اداره کل هنرهای نمایشی دستمزدها را تعیین و بر مبنای آن با هنرمندان تئاتر قرارداد امضا کند.

در بند پنج ماده شش همین فصل آمده است: « ۵-۶ پرداخت تمام یا بخشی از بهای هزینه تمام شده آثار نمایشی از طریق صدا و سیمای ج.ا.ایران» آیا در این باره تفاهم‌نامه‌ای موجود است؟ باید این تفاهم‌نامه خوانده شده و سپس درباره آن نظر داد.

هیئت مدیره خانه تئاتر امیدوار است در تعامل با اداره کل هنرهای نمایشی و با لحاظ کردن پیشنهادهای ارائه شده در بالا قدمی برای حمایت از هنرمندان تئاتر بردارد.
کد مطلب: 2504
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *