۰
جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۴۵

تاکید پوتین بر افزایش قدرت نظامی روسیه

پوتین دوران نخست وزیری نیز به صنایع نظامی و ارتش این کشور توجه بسیار زیادی نشان می داد که این مساله نشان دهنده گرایشهای وی برای تبدیل کردن روسیه به یک کشور پیشرو در زمینه نظامی است.
به گزارش فارس، سیاستمداران و نخبگان روسیه بویژه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور به لحاظ فرهنگ سیاسی تهدید‌محور خود از یک سو و موقعیت ژئوپولیتیکی و ژئواستراتژیک روسیه از سوی دیگر، با وجود همه دشواری ها، تقویت توانمندی نظامی این کشور را یک ضرورت اجتناب ناپذیر می‌دانند.
از اینرو مساله نوسازی ارتش روسیه در دوران ریاست جمهوری پوتین چه در دهه گذشته و چه در حال حاضر از اهمیت بسیار زیادی برخورداربوده است. وی حتی در دوران نخست وزیری نیز به صنایع نظامی و ارتش این کشور توجه بسیار زیادی نشان می داد که این مساله نشان دهنده گرایشهای جاه طلبانه پوتین برای تبدیل کردن روسیه به یک کشور پیشرو در زمینه نظامی است.
این در حالی است که ولادیمیر پوتین در آخرین موضع گیری خود در این باره اعلام کرد اولویت اصلی کشورش، تضمین ظرفیت های دفاعی روسیه با توجه به ناآرامی ها و درگیری های حاکم بر جهان است. پوتین روز یکشنبه ۶ اسفند در این باره اظهار داشت: اطمینان از ظرفیت های دفاعی روسیه و ارتقای آن اولویت نخست سیاست های دولت است، زیرا جهان کنونی از معیارهای توسعه آرام و امن فاصله زیادی دارد.
به گفته پوتین، باید با توجه به چشم انداز آتی و بر اساس آن ظرفیت های دفاعی خود را ارتقا دهیم، در راستای دستیابی به این هدف تا سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی هایی برای نوسازی و تجهیز دوباره ۷۰ درصد نیروهای مسلح تدارک دیده شده است. وی با بیان اینکه مجتمع های صنایع دفاعی روسیه این برنامه را محقق خواهند کرد، گفت: برای این منظور بودجه کلانی اختصاص داده شده است.
با این همه پوتین در باره دشواری های افزایش توانمندی های نظامی روسیه به این موضوع اذعان کرده که انجام دگرگونی بنیادین در نیروهای مسلح روسیه، فرآیند دشوار و پیچیده ای است که هر گونه تاخیر در آن می تواند امنیت این کشور را با خطر مواجه کند.
هر چند که از دیدگاه وی، مردم، سنت ها و تجربه چندین نسل ساخت و ساز در عرصه تجهیزات نظامی، مزیت خوبی برای موفقیت در این ارتباط محسوب می شود.وی تاکید کرد که نیروهای مسلح باید به نیروی انسانی قوی، حرفه ای و آموزش دیده مجهز شوند که قادر به انجام مسوولیت های جنگی در موارد لازم باشند و این بخش غیرقابل انکار نیروهای مسلح روسیه محسوب می شود.
این در حالی است که روسیه برای تامین تسلیحات مورد نیاز نیروهای مسلح خود اساسا به صنایع نظامی داخلی متکی است و به همین جهت مقامات ارشد روسیه در سالهای اخیر تلاش خود را معطوف به بازسازی و توسعه این صنایع نموده اند.
دراین راستا ولادیمیر پوتین در اواخر مهر ۱۳۹۱ در دیدار با "دمیتری راگوزین" معاون نخست وزیر این کشوردر امور تسلیحاتی از دولت خواست پیش نویس طرح نوسازی صنایع دفاعی را تهیه کند.پوتین ضمن تاکید بر اهمیت حمایت مستقیم از صنایع دفاعی از سوی دولت و بخش خصوصی افزود، در طرح جدید باید سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنایع دفاعی و مزایای اجتماعی برای کارکنان آن افزایش یابد.
دولت روسیه چند صد میلیارد دلار برای افزایش توان تسلیحاتی جامع نیروهای مسلح خود اختصاص داده و قصد دارد بودجه نوسازی تسلیحات را تا سال ۲۰۱۵ حدود ۳۰ درصد و تا سال ۲۰۲۰ حدود ۷۰ درصد افزایش دهد.در صنعت دفاعی روسیه ۱۳۵۳ سازمان و شرکت در ۶۴ منطقه این کشور فعال هستند و بیش از دو میلیون کارمند دارد.
گفتنی است توجه به وضعیت نیروهای مسلح روسیه در سال های ریاست جمهوری پوتین همواره رو به افزایش بوده است، به طوری که در جامعه روسیه از وی به عنوان حامی بزرگ نیروهای مسلح یاد می شود. در این راستا روسیه در سال های اخیر درراستای مدرنیزه کردن نیروهای مسلح خود و هم چنین تجهیزات نظامی اش اقدامات مهمی انجام داده است.
در این میان بویژه توجه مقامات ارشد نظامی و سیاسی روسیه بر افزایش بودجه نظامی، نوسازی تجهیزات نظامی و بویژه خرید دسته از تجهیزاتی بوده است که از لحاظ کیفی و کارایی عملیاتی موجب افزایش قدرت نیروهای نظامی روسیه و افزایش چشمگیر توانمندی عملیاتی آنها باشد.
ولادیمیر پوتین چندی قبل در آیینی به مناسبت یکصدمین سالروز تاسیس نیروی هوایی روسیه به برنامه نیروی هوایی این کشور برای خرید ۶۰۰ فروند هواپیمای نظامی پیشرفته و یکهزار فروند بالگرد در هشت سال آینده اشاره کرد و گفت: این تعداد تسلیحات علاوه بر سلاح هایی است که تجهیز و نوسازی می شود. رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: در برنامه تجهیز نیروی هوایی به ساخت هواپیماهای جدید دورپرواز، بمب افکن ها و جنگنده های پیشرفته و بالگردهای ارتش توجه خاص می شود.
گفتنی است ۶۰۰ فروند هواپیمای جنگی نسل جدید، بیش از یک هزار دستگاه تانک جدید، بالگردهای نسل جدید و زیردریایی های نسل جدید از جمله اقلامی هستند که قرار است در قالب برنامه نوسازی نیروهای مسلح روسیه به ارتش این کشور تحویل داده شود.
دمیتری راگوزین معاون امور دفاعی نخست وزیر روسیه نیز اخیرا خاطرنشان کرد: طبق برنامه موجود تا سال ۲۰۲۰ برای توسعه و نوسازی نیروهای مسلح روسیه در مجموع حدود ۶۹۰ میلیارد دلار هزینه خواهد شد.
روسیه در سال های دهه ۱۹۹۰ میلادی با نزول آشکار توانمندی نظامی چه از لحاظ نیروی انسانی و چه از جهت تجهیزات نظامی مواجه بود.
با روی کار آمدن ولادیمیر پوتین ودر دوران ریاست جمهوری وی تلاش های قابل ملاحظه ای در راستای احیای مجدد ارتش روسیه و ارتقای توانمندی های آن انجام گرفت که تاکنون نیز تداوم یافته است. در راس این اصلاحات گسترده، تقویت توانمندی‌های راهبردی هسته‌ای و به‌کارگیری نیروهای مجرب در ساختار ارتش بوده است.
در واقع از هنگامی که پوتین روندبازیابی قدرت نظامی روسیه را آغاز کرده است، همواره به موضوع گسترش تسلیحات هسته ای استراتژیک به عنوان یک اولویت عمده نگریسته است. در این میان ساخت و توسعه موشکهای قاره پیمای جدید، از سر گیری عملیات پروازی دوربرد بمب افکن های استراتژیک و هم چنین نوسازی و ساخت زیر دریایی های هسته ای دارای قابلیت حمل و شلیک موشک های قاره پیما( به عنوان یکی از تسلیحات کلیدی در زرادخانه هسته ای روسیه )برای ایجاد بازدارندگی در مقابل غرب و بویژه آمریکا همواره مورد توجه سران روسیه قرار داشته است. روسیه در این راستا در نظر دارد تا سال ۲۰۲۲ حداقل چهار فروند زیردریایی هسته ای فوق پیشرفته ویژه حمل موشک های هسته ای با هزینه میلیاردها دلار به بهره برداری برساند.گفته مقامات نظامی بلند پایه روسیه، نیروی هسته ای این کشور، پایه و اساس ثبات و امنیت این روسیه را تشکیل می دهد و به همین خاطر دولت روسیه برای نوسازی توانمندی هسته ای خود اهمیت فراوان قائل است و در این مورد بسیار جدی رفتار می کند.با توجه به این ملاحظات یکی از اولویت های قطعی ارتش روسیه، توسعه انواع جدید موشکهای هسته ای قاره پیما است که ضمن داشتن توانمندی های جدید قابلیت گذر از سامانه های سپر موشکی ناتو و آمریکا را داشته باشند.مسلما ساخت و عملیاتی کردن این نوع موشکها باعث افزایش نگرانی غربی ها بویژه آمریکا خواهد شد.
به اعتقاد ناظران سیاسی، برنامه های نظامی روسیه در بردارنده چند بعد اساسی است.اولین و مهم ترین اولویت در بخش نظامی روسیه، مدرنیزه کردن ارتش و صنایع نظامی این کشور است که پوتین در دستور خود این جنبه را در نظر داشته است.نوسازی تسلیحات برای روسیه از دو جهت داخلی و بین المللی اهمیت دارد. از یک سو موجب افزایش نقش روسیه دربازارهای جهانی تجارت تسلیحات می شود. مساله ای که در حال حاضر در بازارهای تسلیحاتی آسیا آفریقا و امریکای لاتین مشهود است.از سوی دیگر توان نظامی این کشور برای مقابله با تهدیدات احتمالی آمریکا و هم پیمانان این کشور در منطقه نظیر گرجستان را افزایش می دهد.
کد مطلب: 25164
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *