۰
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۴۴

اعتراف السنوسی درباره امام موسی صدر

به گفته السنوسی، قذافی پس از اینکه به ربودن امام موسی صدر و همراهانش متهم شد، دیگر قادر به آزاد کردن آنها نبود.
ایسنا: یک منبع بلند پایه عرب با استناد به اعترافات السنوسی فاش کرد که امام موسی صدر پس از چند سال حبس در مقر سازمان اطلاعات نظامی لیبی، با همکاری گروه "ابونضال" ترور شده است.
یک منبع بلندپایه عربی به روزنامه الدیار کویت گفت: عبدالله السنوسی، رئیس سابق سازمان اطلاعات نظامی لیبی که در حال حاضر به اتهام ارتکاب جنایاتی در دوره قذافی در زندان به سر می‌برد، اعلام کرده که امام موسی صدر بلافاصله پس از صدور حکم اعدام از سوی قذافی در سال ۱۹۷۸ ترور نشد.
وی افزود: اما موسی صدر و دو تن از همراهانش حدود دو الی سه سال در سازمان اطلاعات نظامی لیبی و در سلول‌هایی که زیر زمین قرار داشت زندانی بودند. وی ادامه داد: امام موسی صدر و همراهانش پس از این مدت به گروه ابونضال، که یک گروه مسلح فلسطینی فعال در برخی کشورهای عربی بود سپرده شدند و اجرای حکم اعدام این سه تن توسط گروه ابونضال انجام و اجسادشان در محل اعدام دفن شد.
منبع مذکور با اشاره به اینکه السنوسی همکاری کامل با محققان دارد تاکید کرد: السنوسی اعلام کرده که تصمیم قذافی برای اعدام امام موسی صدر از طریق گروه ابونضال به این دلیل بود که وی از عواقب نگهداری و یا کشتن امام موسی صدر احساس ناامنی می‌کرد و به همین خاطر ماموریت اعدام امام موسی صدر و همراهانش به گروه ابونضال سپرده شد.
به گفته السنوسی، قذافی پس از اینکه به ربودن امام موسی صدر و همراهانش متهم شد، دیگر قادر به آزاد کردن آنها نبود.
بنا بر اعترافات السنوسی، قذافی رهایی و خلاصی از امام موسی صدر را بهترین وسیله برای خروج از تنگنایی می‌دانست که در آن قرار داشت، به ویژه اینکه نیرنگ وی برای ارسال فردی شبیه اما موسی صدر به هتلی در ایتالیا با گذرنامه وی در قانع کردن افکار عمومی جهان و کشورهای عرب، شکست خورد.
برخی از دیگر مسئولان سابق لیبیایی نیز پیشتر اعلام کرده بودند که قذافی پس از درگیری لفظی با امام موسی صدر در اوت ۱۹۷۸ فورا دستور اعدام وی را صادر کرده است.
این در حالی است که السنوسی در طول تحقیقات صورت گرفته اعلام کرده این مساله درست نیست و دستوراتی که قذافی در این خصوص داده زندانی کردن صدر و همراهانش در سلول‌هایی زیر ساختمان اطلاعات نظامی لیبی بوده است و دستور اعدام وی بعدها صادر شد.
کد مطلب: 25529
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *