۰
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۰۳

احمدی نژاد: بهار انسانی در راه است

محمود احمدی نژاد با بیان اینکه انقلاب اسلامی حرکتی برای بازیابی هویت انسانی و قرار دادن نگاه انسان در مسیر کمال بود گفت:انقلاب حرکتی برای جابه جایی قدرت و تخیله عقده ها نبود.
به گزارش فارس، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که در مراسم دومین دوره اعطای جایزه ملی علامه طباطبایی و اولین دوره اهدای جایزه شهید آوینی در محل نهاد ریاست‌جمهوری سخن می‌گفت، اظهار داشت:‌ در یک نگاه و تحلیل تاریخی به روشنی می‌بینیم که سرعت تحول و اعتلا در کشور ما در همه زمینه‌ها بسیار بالاست.
وی در عین حال متذکر شد که این سخن به معنای آن نیست که نابسامانی و ناهماهنگی و قدرناشناسی و بد عمل کردن وجود ندارد.
احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: وقتی حرکت علتی را ارزیابی می‌کند باید آن را به طور کلی ترسیم و بررسی و مقایسه و پس از آن قضاوت کنیم.
رئیس‌جمهور گفت: مسئله اصلی در این عالم انسان است و در عالم خلقت اگر انسان را برداریم امور بی‌معنی و بی‌مفهوم می‌شود.
وی افزود: قرار است انسان از خاک به خدا و به سعادت و قله کمال برسد و جلوه خدا در عالم هستی و آیینه بازتاب دهنده اسماء الهی شود.
احمدی‌نژاد این مأموریت را مأموریت فردی و اجتماعی سنگین توصیف کرد و متذکر شد که به قله رسیدن از درون احساس مسئولیت وعمل پس از آن به دست می‌آید.
رئیس شورای انقلاب فرهنگی مشکلات اندیشه‌ای از رنسانس تا امروز را ناشی از تعریف انسان دانست و گفت: اگر خلقت و حقیقت انسان آنگونه که هست معرفی نشود، راه کمال به اشتباه طی می‌شود.
وی افزود: مشکل رایج و غالب حداقل در هزار سال اخیر این است که انسان و خدا را مقابل هم تعریف و باور می‌کنند در حالیکه انسان مخلوق خداست و امتداد هستی و خداوند به طور مطلق خواهان به اوج رسیدن انسان است.
«همانطور که کوزه‌گر وقتی می‌بیند یکی از کوزه‌هایش خراب شد ناراحت می‌شود خداوند متعال حتماً خوشحال نمی‌شود و اراده او بر این نیست که یک انسان از حیثیت انسانی ساقط شده و به کمال نرسد مگر اینکه خود انسان تصمیم دیگری بگیرد.»
رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز در یک دوره تحول قرار داریم اظهار داشت: انقلاب اسلامی یک انقلاب عظیم انسانی و انقلاب در اندیشه و باورها بود.
وی افزود: این انقلاب یک حرکت ۱۰۰درصد انسانی بود که از عمق جان ملت ایران بیرون آمد و حرکتی برای جابه‌جایی قدرت و تخلیه کینه‌ها و عقده‌ها نبود.
احمدی‌نژاد تصریح کرد: انقلاب اسلامی حرکتی برای بازیابی هویت انسان و قرار دادن نگاه انسان در مسیر کمال بود که البته در ۳۴ سال گذشته از همه ظرفیت‌های عظیم به دست آمده استفاده نشده است.
وی تصریح کرد: حرف نو ملت ایران برای جامعه بشری حرف همه پیامبران الهی است که انسان در راستای خداست و اگر این دیدگاه را بپذیریم مسیر حرکت ما عوض می‌شود.
«ملت ایران در طول تاریخ همواره با پیامبران مأنوس بودند و ملتی هستیم که آشکارا منتظر انسان کامل هستیم که همه حقیقت انسان را به او بشناساند.»
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مسیر کمال انسانی را راه علم به معنای اعم کلمه و شامل معرفت دانست و گفت: انسان منهای اندیشه و تعقل و تفکر بی‌معناست و اندیشه مقدمه‌ای برای علم و معرفت است.
احمدی‌نژاد با بیان اینکه اشکال در مبانی فکری و دریافت‌ها وجود دارد در عین حال گفت که اندیشمندان واقعی با هم جنگ ندارند و از اندیشه برای تعالی انسان استفاده می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: تئوری سفارش قدرتمندان اندیشه نیست و اندیشه آن است که موجب هم‌افزایی و کمال شود و به همین دلیل به نبرد اندیشه‌ها قائل نیستم.
احمدی‌نژاد با بیان اینکه سعادت انسان با تسلط و اثبات اقتدار بر دیگران حاصل نمی‌شود بلکه ناشی از تجلی روح انسانی است، تصریح کرد: اگر علم و معرفت حقیقی باشد بین علما و عرفا به جای تنازع و تضاد، عشق و محبت حاکم می‌شود.
رئیس شورای انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه حرکت هدفمند و درست در مسیر علم انسان را به کمال می‌رساند، در خصوص اشکالات اساسی در حرکت ملتها اظهار داشت: اینطور نیست که اشکالات اساسی در حرکت یک ملت ناگهان اتفاق بیافتد.
احمدی‌نژاد افزود: گاهی اوقات در بحث‌های نظری و اجرایی تفاوت اندک است و مبنایی نیست اما در گذر زمان معلوم می‌شود که یک ملت چقدر از اصل و هدف دور شده است.
این سخن احمدی‌نژاد در پاسخ به اظهارات یکی از نخبگان حاضر در جلسه بود که انتقاداتی نسبت به روند نظارتی در کشور داشت. که رئیس‌جمهور پاسخ او را چنین داد: قرار شده سیستم دموکراسی داشته باشیم اما نباید مبانی اندیشه‌ای و فرهنگی خود را کنار بگذاریم.
وی ادامه داد: قرار نیست که همچون انسان‌های سرگردان وسط بیابان هر لحظه یک رنگ داشته باشیم و بی‌جهت حرکت کنیم بلکه باید حرکت انسان هدفمند باشد.
رئیس‌جمهور گفت: ملت ایران جزو پاک‌ترنی و صمیمی‌ترین ملت‌های تاریخ است و همواره در خلق و حفظ فرهنگ این سرزمین نورانی نقش داشته است.
احمدی‌نژاد افزود: البته نوع تعامل حاکمان با مردم مهم است و قانون‌گذاری با این نگاه که همه صالح‌اند باید جلوی آنها را بگیریم شکل‌گیری دو جامعه متفاوت است.
رئیس‌جمهور گفت: وقتی در روند کارهای جزئی هستیم، نتیجه نگرش ما خیلی معلوم نیست اما وقتی ۵۰ سال می‌گذرد متوجه می‌شویم که یک سوم هزینه‌های کشور صرف نظارت می‌شود.
وی ادامه داد: برخی از نظر تعداد موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهند اما من بحث را از زاویه هزینه مورد توجه قرار می‌دهم و گاهی از این منظر کسانی که بازخواست می‌کنند و خودشان بازخواست نمی‌شوند به یک مسئله تبدیل می‌شود.
«اختیار داشتن منهای مسئولیت و یک طرفه حرکت کردن زمینه‌ساز فساد است و بعداً این بحث پیش می‌آید که چه کسی باید بر افرادی نظارت کند که خودشان آلوده شده‌آند.»
احمدی‌‌نژاد در عین حال متذکر شد که ضرر بدتر از این موضوع این است که خدای ناکرده به شرایطی برسیم که انسان‌های فاقد صلاحیت و دارای ظرفیت‌های کمتر از حد مسئولیت، در مصادر قرار گیرند و استعدادهای بسیار گسترده فرصت شکوفایی نیابند.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در واکنش به اظهارات یکی از نخبگان حوزه فرهنگ و هنر که بر لزوم تئوری پردازی تأکید کرده بود، اظهار داشت: جامعه را بدون نظریه نمی‌توان اداره کرد و تمام اعمال انسان برآمده از اندیشه و نظریه مورد باور اوست.
احمدی‌نژاد افزود:‌ملت ما آرمان‌های بزرگ دارد و بدون نظریه عمیقاً خودی مبتنی بر حقیقت انسان و اندیشه توحیدی و عدالت‌طلبانه و متصل به پیامبران الهی نمی‌توانیم کار کنیم.
وی اضافه کرد: نظریه‌پردازی و اصلاح نظرات را خود ما باید انجام دهیم و اگر حکومت همکاری کرد در توفیق حرکت رو به جلو سهیم است اما اگر همکاری نکرد حرکت ملت نباید متوقف شود.
رئیس‌جمهور گفت: هنرمندان اصیل و علما باید تئوری‌پردازی کنند و حکومتی موظف به حمایت است و اساساً جمهوری اسلامی مأموریتی جز برملا کردن حقیقت انسان و حمایت از اندیشه‌های ناب و زلال ندارد.
احمدی‌نژاد افزود: یادمان باشد اگر در دنیا تئوری برتر برای اداره جهان و انسان ارائه ندهیم زیر پا له می‌شویم.
وی خاطرنشان کرد: امروز کسانی که مدعی مدیریت جهان هستند از انسان و جامعه و غایت انسان و روابط اجتماعی تئوری ارائه می‌دهند و بر مبنای آن کار می‌کنند.
رئیس‌جمهور گفت: هرکس این حقیقت را درک کرد که باید برای حرکت انسان تئوری داشته باشد اما منتظر ماند که دیگران این خلأ را پر کنند، پشیمان می‌شود.
احمدی‌نژاد افزود: ایران در دنیا جایگاه خاصی دارد و ضدیت با ما نیز مبنای تاریخی دارد چرا که می‌دانند وقتی ملتی به لحاظ نظری دنیا را سیطره کند جایی برای زورگویان و چپاولگران نمی‌ماند.
وی با بیان اینکه خداوند عالم را هنرمندانه و زیبا خلق کرده است، تصریح کرد: اندیشه‌ای که نتواند خود را در قالب هنر معرفی و نهادینه کند مرده است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ملت ایران در طول تاریخ همواره هنرمندانه زندگی کرده و حرکت‌های او عمیقاً الهی است تصریح کرد: یقین دارم که آینده پر افتخار متعلق به ملت ایران و همه بشریت است.
احمدی‌نژاد گفت: خودخواهی‌ها و کج‌فهمی‌ها و مشکلات زیادی داریم اما این مشکلات در مسیر حرکت انسان باید اصلاح شود.
وی با بیان اینکه عید نوروز که ملت ایران در تاریخ خود تعبیه کرده یک الهام آسمانی و هدیه انسانی است تصریح کرد: نوروز وعده بهار می‌دهد و بهار انسانی در راه است و عمیقاً معتقدم ملت ایران مسئولیت الهی و تاریخی برای تحقق بهار انسانیت دارد.
پیش از سخنان رئیس‌جمهور، نسرین سلطان‌خواه معاون علمی و فناوری وی گزارشی از روند برگزاری اعطای جایزه ملی علامه طباطبایی و شهید آوینی ارائه کرد و تعدادی از نخبگان حاضر در جلسه دیدگاه‌های خود را درباره مسائل علمی و فرهنگی کشور بیان کردند.
در این مراسم از ۴۰ تن از نخبگان فرهیخته تقدیر شد که ۳۲ نفر در حوزه علوم مختلف جایزه ملی علامه طباطبایی را گرفتند و به ۸ تن از چهره‌های شاخص هنری نیز جایزه شهید آوینی اهداء شد.
کد مطلب: 25604
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *