۰
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۱۰

وضعیت انتخاباتی اوباما و رامنی در 3 ایالت مهم آمریکا

اندیشکده "مطالعات امنیت ملی اسرائیل" در مقاله ای در خصوص "انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و روز‌های باقی مانده" می نویسد؛ آمریکایی‌ها ظرف سه ماه آینده و در ششم نوامبر ۲۰۱۲ رییس جمهور و نمایندگان کنگره‌شان را انتخاب می کنند.
براساس این گزارش، در رقابت‌های انتخاباتی "وضعیت اقتصادی" موضوع مورد توجه رای دهندگان است و بیش از ۹ نفر از ۱۰ آمریکایی شرکت کننده در همه پرسی انجام شده توسط موسسه "گالوپ" عنوان کرده اند که "مسئله اقتصادی" برایشان بسیار حائز اهمیت است.

رشد اقتصادی آمریکا کاهش یافته بطوری‌که بر اساس گزارش وزارت بازرگانی آمریکا که در تاریخ ۲۷ جولای ۲۰۱۲ انتشار یافت، در نیمه دوم سال جاری اقتصاد این کشور ۱.۵ درصد رشد داشته در حالی‌که در نیمه اول سال جاری این رشد ۲ درصد بوده است.

براساس ارزیابی تحلیلگران حتی اگر ۲ درصد رشد اقتصادی برای آمریکا در نظر گرفته شود، فقط باعث ایجاد ۹۰ هزار فرصت شغلی می شود که پایین‌تر از نرخ بیکاری در کشور بوده و برابر با ۸.۳ درصد است.

این‌ها نشانه دردسرهای "باراک اوباما" برای انتخاب شدن مجدد است و پیش‌بینی پیروزی وی در انتخابات نوامبر سال جاری منوط به بهبودی وضعیت اقتصادی است.

باتوجه به وضعیت موجود، آمریکایی ها نسبت به اقتصاد کشور خود بدبین هستند و در این بین "مت رامنی" فرماندار سابق ایالتی خود را در زمینه مدیریت اقتصادی از "اوباما" مهیاتر می داند. از سوی دیگر آمریکایی‌ها در بسیاری از جهات شخصی ،"اوباما" را به نسبت ۶۰ به ۳۰ درصد شایسته تر از "رامنی" می دانند.

با وجودی که" رامنی" در غالب موارد مزیت‌های آشکاری نسبت به رقیب خود دارد، این اختلاف‌ها احتمالا این ‌که چرا "اوباما" و "رامنی" دو رقیب نزدیک به هم در انتخاب رای دهندگان جای دارند را توضیح می دهد.

درحال حاضر "اوباما" در دو ایالت نسبت به "رامنی" برتری دارد . در همه پرسی‌های روزانه موسسه "گالوپ" از ۲۷ جولای تا ۲ اوت، ۴۷٪ شرکت کنندگان عنوان داشتند که به "اوباما" رای می دهند. در عین حال ۴۵٪ نیز با "رامنی" موافق بودند.

در آخرین نظر سنجی‌های دانشگاه "گوینی پیاک" که با مشارکت روزنامه "نیویورک تایمز" و شبکه خبری "سی بی اس نیوز" انجام شد در سه ایالت جابجایی‌هایی صورت گرفت.

براساس بررسی‌های جدید صورت گرفته در ایالت‌های "اوهایو"، "فلوریدا" و "پنسیلوانیا"، "اوباما" در حال متقاعد کردن رای دهندگان نسبت به این مسئله است که وی به اصلاح اقتصاد کشور نسبت به گذشته برآمده تا بدین وسیله قابلیت‌های خود را نشان دهد.

با این وجود و در حالی‌که "رامنی" در همه پرسی‌ها شانه به شانه با "اوباما" به پیش می رفت در هنگامی ‌که از شرکت کنندگان درباره توانایی "رامنی" در اداره اوضاع مالی کشور سئوال شد، با توجه به وضعیت "رامنی" و بی میلی او در افشای کامل اظهارنامه مالیاتی‌اش، تلاش‌های انتخاباتی وی زیر سئوال رفت.

همه پرسی‌های صورت گرفته در این سه ایالت زمینه را برای شناخت چالش‌ها و فرصت‌های فراروی هر دو نامزدی که با بکارگیری راهبرد‌هایی در تلاش برای پیروزی در دو ایالت از سه ایالت تلاش می کنند را فراهم می کند.

در "پنسیلوانیا"، "اوباما" با یازده درصد برتری از "رامنی" پیشی دارد که بالاترین میزان اختلاف در بین سه ایالات است. این ایالت هم اکنون به عنوان ایالت متمایل به دموکرات‌ها شناخته می شود.

امتیاز مطلوب "اوباما" شاید در نتیجه فعالیت‌های وی در نگه داشتن نرخ بیکاری به میزان ۷.۵٪ که کمتر از میانگین ملی است و نیز شاخص‌های دیگر مثبت وی از جمله افزایش ۱۴٪ فعالیت در بخش مسکن سازی در سال ۲۰۱۱ می باشد.

در "فلوریدا" و "اوهایو" رای دهندگان بسیار نزدیک به هم پیش می روند بطوری که "اوباما" تقریبا با شش درصد برتری پیشتاز است. با وجود ائتلافی که او برای پیروزی در سال ۲۰۰۸ انجام داد، بیش از نیمی از رای دهندگان بی طرف فلوریدا و اوهایو نسبت به تلاش های وی در زمینه اشتغال زائی ابراز نارضایتی می کنند.

نرخ بیکاری هم اکنون در "فلوریدا" ۸.۶٪ است اما ساخت و ساز‌های جدید که تا ۴۰٪ افزایش یافته بیانگر این است که بینش رای دهندگان بیشتر تحت تاثیر اوضاع و احوال شخصی قرار دارد تا شاخص‌های اقتصادی.

همچنین در "اوهایو" نیز نرخ بیکاری برابر با ۷.۲٪ و کمتر از میانگین کشوری است و البته این برای این ایالت که به مبانی اخلاقی پایبند است چندان وضعیت جالبی نیست.

در هر صورت نتایج همه پرسی‌ها در این دو ایالت که نشانگر میزان نارضایتی رای دهندگان نسبت به وضع موجود است، زمینه فعالیت را برای "رامنی" و تجربیات تجاری‌‌ وی جهت رونق بیشتر وضعیت اقتصادی را فراهم می آورد.

رقابت تنها منحصر به کاخ سفید نیست بلکه تسلط هر دو حزب در کنگره آمریکا در انتخابات آتی ریاست جمهوری نیز در خطر است.

هم اکنون دموکرات‌ها ‌با کسب ۵۳ کرسی اکثریت ناچیزی را بخود اختصاص داده اند، در حالی‌که جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان ۲۵ کرسی را در اختیار دارند.

در نبرد برای کرسی‌های سنا، دموکرات ها در حالی از ۲۳ کرسی خود که البته شامل دو کرسی بی طرف نیز هست دفاع می کنند ‌که جمهوری خواهان باید تنها برای دفاع از ده کرسی تلاش کنند.

در حالی‌که جمهوری خواهان نیاز به کسب ۱۴ کرسی دارند اما در نقطه مقابل دموکرات‌ها نیاز به کسب ۲۱ کرسی دارند تا برتری اکثریتی خود را حفظ کنند .

از ۳۳ کرسی موجود در سنا نیز هم اکنون ۱۶ کرسی برای دموکرات‌ها در نظر گرفته شده در حالی که برای جمهوری خواهان ۹ کرسی در نظر گرفته شده است.

دورنمای وضعیت مجلس نمایندگان نیز وضوح بیشتری یافته است. شواهد کنونی بیانگر این هستند که حزب جمهوری خواه موقعیت خود را بخوبی حفظ کرده و خطر چندانی آن‌ها را تهدید نمی کند.

همه پرسی اخیر روزنامه " یو اس ای تودی" و موسسه "گالوپ" در ۱۰ تا ۱۳ ماه مه مشخص کرد که جمهوری خواهان ۶٪ از دموکرات‌ها پیش هستند. هرچند که هنوز گفتن این‌که احساسات ضد کنگره‌ای به رقابت‌های شخصی مبدل می شود خیلی زود است.

گزارش اقتصادی سه ماهه سوم وزارت بازرگانی که قرار است تا ۲۶ اکتبر ۲۰۱۲ منتشر شود یکی از قاطع ترین داده ها در این زمینه است و سرنوشت رییس جمهور آتی را مشخص می کند.

همچنین رای برای انتخابات امسال کنگره که ناگزیر با رقابت‌های جذاب انتخاباتی در هم تنیده می شود، نقش بسیار مهمی را در شکل گیری آینده سیاسی آمریکا ایفا می کند.

باوجودی که سفر اخیر "رامنی" به اسرائیل جلب توجه زیادی کرد اما این مسئله تاثیر جزئی را در نتایج انتخابات ریاست جمهوری خواهد گذاشت.

"رامنی" احتمالا باید سرمایه گذاری خود برای پیروزی در انتخابات را بیشتر کرده باشد اما مشخص نیست که تا چه اندازه می تواند رای یهودیان را تغییر دهد.

"رامنی" حتی اگر بهبودی را در وضعیت آرا "فلوریدا" ببیند اما این نیز جواب برتری ۵٪ "اوباما" را نخواهد داد.

نامزدهای انتخاباتی بطور رسمی در مجمع‌ احزاب خود برای شرکت در انتخابات ثبت نام خواهند کرد. مجمع حزب ملی جمهوری خواهان در ۲۷ اوت در شهر "تمپا" واقع در "فلوریدا" برگزار می شود.

مجمع حزب دموکرات نیز در هفته بعد در "شارلوت" واقع در "کارولینای شمالی" برگزار خواهد شد.

اولین مناظره از سه مناظره ‌ انتخاباتی در سوم اکتبر در دانشگاه "دنور" واقع در "کلورادو" با موضوع "سیاست داخلی" ،دومین مناظره در شانزدهم اکتبر در دانشگاه "هافتسرا" واقع در "همپستد" نیویورک با موضوع "سیاست داخلی و خارجی" و سومین مناظره در ۲۲ اکتبر در دانشگاه "بوکاراتون" واقع در"فلوریدا" با موضوع سیاست خارجی برگزار می شود.

مناظره نامزد‌های معاونت ریاست جمهوری بین "جوبایدن " دموکرات و رقیب جمهوری خواهش نیز در ۱۱ اکتبر و در دانشگاه "دان‌ویل" واقع در "کنتاکی" برگزار می شود.
کد مطلب: 2588
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *