۰
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۵۴

جشنواره شعر بهار سیاسی نیست

دبیر اجرایی جشنواره ادبی شعر بهار تصریح کرد: این جشنواره ارتباطی با سیاست و انتخابات ندارد، شعار شاید با انتخابات مرتبط است اما جشنواره ارتباطی با فضای انتخاباتی و کاندیدا ندارد
فارس: دبیر اجرایی جشنواره شعر بهار گفت: ارتباطی میان جشنواره بهار و سیاست و انتخابات وجود ندارد شاید شعار انتخاباتی با عنوان جشنواره مرتبط است اما ارتباط مستقیمی وجود ندارد.
نشست خبری اولین جشنواره شعر بهار عصر امروز در مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم سیدیاسر زواره‌ای دبیر اطلاع‌رسانی جشنواره اظهار داشت: هدف اصلی برگزاری این جشنواره ترویج پتانسیل بخش ادبی و ارتباط آن با فصل بهار است. بحث بهار و بهاریه در تاریخ مسبوق به سابقه بوده و شاعران ایرانی زیادی بهاریه‌هایی را سروده‌اند.
وی افزود: امیدواریم با این جشنواره سنت‌هایی از این دست را احیا کنیم و نگاه به مقوله بهار زمانی که با نگاه الهی همراه شود می‌توان شاهد رستاخیز طبیعت بود.
وی با بیان اینکه فراخوان جشنواره شعر بهار از امروز آغاز شده است، توضیح داد: فراخوان از طریق روزنامه‌ها از امروز شروع شد و سایت جشنواره هم آغاز به کار کرد و تنها راه پذیرش آثار سایت است و علاقمندان تا ۲۰ فروردین ماه فرصت دارند تا آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
وی ادامه داد: فصل بهار فرصت خوبی برای تبلور ذوق هنری شاعران است و تا ۲۰ فروردین ماه سال آینده پذیرش آثار خواهیم داشت و یک هفته داوری خواهیم داشت و ۹ اردیبهشت ماه اختتامیه را برگزار خواهیم کرد.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چه مهمانان ویژه‌ای در مراسم اختتامیه شرکت خواهند کرد، گفت: در این جشنواره شاعران و ادیبان زیادی حضور خواهند یافت و تجلیل از شاعران پیشکسوت هم خواهیم داشت که هنوز افراد مورد نظر مشخص نشده‌اند. اختتامیه این جشنواره را سازمان میراث فرهنگی برگزار می‌کند و هنوز محل برگزاری و استانی که مراسم اختتامیه برگزار می‌شود مشخص نشده است و حضور مهمانان ویژه از مقامات سیاسی و فرهنگی بستگی به فرصت و وقت آنها دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بهار یک روز خاص از نظر تقویمی است و ارتباطی سازمان یافته با نهاد یا جای خاصی ندارد و می‌خواهیم از این طریق فصل بهار را در میان مردم گرامی داریم.
دبیر اطلاع‌رسانی جشنواره شعر بهار درباره آزاد بودن این جشنواره گفت: عنوان نخستین جشنواره آزاد شعر بهار نشان‌دهنده این است که محوربندی مشخصی نداریم و هر کسی می‌تواند در قالب‌های مختلف شعری که به مضامین بهاری می‌پردازد ارائه کند.
وی درباره حمایت‌کنندگان این جشنواره هم توضیح داد: اولین جشنواره شعر بهار در بخش خصوصی و با رایزنی مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می‌شود و حجت‌الاسلام بهمن شریف زاده ، منوچهر جهانیان، وحید شاکری، داوری مدیر مسئول شهروند، سید ابوالفضل عطایی، حنیف ستاریان، سید یاسر زواره‌ای و وحید هروآبادی اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره هستند.
زواره‌ای با بیان اینکه بحث نوروز یک جلوه خاصی به سنت اصیل ایرانی است، تصریح کرد: یکی از چشم‌اندازهای ما برگزاری این جشنواره به صورت گسترده‌تر در کشورهای فارسی‌زبان است البته برای اولین دوره این امکانات را نداریم و شعرهایی به زبان‌های دیگر را در بر بگیریم و امیدواریم بتوانیم در آینده جشنواره‌ای را به تمام زبان‌های زنده دنیا با موضوع بهار برگزار کنیم.
وی در پایان سخنان خود گفت: هیچ نیت خاصی از برگزاری این جشنواره وجود ندارد و فقط می‌خواهیم مقام بهار را حفظ کنیم.
در ادامه این مراسم وحید هروآبادی دبیر اجرایی اولین جشنواره شعر بهار گفت: جشنواره بهار به صورت عام برگزار می‌شود و دو قالب اصلی برای آن پیش‌بینی شده است، در قالب کلاسیک بخش‌های غزل، رباعی و ترانه و سایر قالب‌ها را داریم و در قالب دوم به شعرهای سپید و نیمایی می‌پردازیم. بخش طنز هم به صورت ویژه در این جشنواره مد نظر قرار می‌گیرد. عمدتا اشعار طنز در قالب‌های غزل و رباعی هستند اما قالب‌های سپید و نیمایی هم با این محتوا وجود دارند و با توجه به ویژگی‌های این گونه از شعر قالب طنز را از دو قالب اصلی جدا کرده‌ایم.
وی ادامه داد: هر بخش ۳ برگزیده خواهد داشت که نفر اول یک تندیس، یک دیپلم افتخار ، ۳ سکه بهار آزادی و یک بسته سفر به یکی از استان‌های کشور به همراه یک نفر اعطا خواهد شد. نفر دوم دو سکه بهار آزاد، دیپلم افتخار و یک بسته سفر دریافت می‌کند و به نفر سوم هم دیپلم افتخار ، یک سکه بهار آزادی و بسته سفر داده خواهد شد. در مجموع ۲۱ برگزیده خواهیم داشت.
وی درباره داوری‌ها توضیح داد: داوری‌ها به شکل دو مرحله‌ای است و تمام آثاری که به مرحله دوم راه یابند یک لوح تقدیر و یک سفر دو نفره داده خواهد شد و سعی بر این داریم که داوران از میان اساتید دانشگاهی انتخاب شوند.
وی درباره اهداف برگزاری جشنواره هم گفت: هر جشنواره‌ای اهداف مشخصی را برای خود دارد که یکی از اهداف ارتقاء مفهومی است و بهاریه سرودن عنوانی است برای شعر فارسی که در همه اعصار وجود داشته است البته در دوران مدرن و نو به شکل جزئی‌نگر درآمده است.
هروآبادی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر افزایش امید در میان ملت خاطر نشان کرد: شاعران که از شخصیت‌های هنری محسوب می‌شوند عمدتا نقاط خالی را می‌بینند ولی در این میان منافذی مانند بهار وجود دارد که می‌توان اشعاری سرشار از انرژی سرود. شاعران و هنرمندان از سوی هنر وظیفه‌ای دارند و بهار فرصتی است برای انجام این وظایف.
دبیر اجرایی جشنواره ادبی شعر بهار در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره ارتباط جشنواره بهار با شعار انتخاباتی زنده باد بهار تصریح کرد: این جشنواره ارتباطی با سیاست و انتخابات ندارد، شعار شاید با انتخابات مرتبط است اما جشنواره ارتباطی با فضای انتخاباتی و کاندیدا ندارد.
کد مطلب: 26066
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *