۰
چهارشنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۱۸

تشدید شکاف میان مخالفان سوری و مخالفتها با دولت موقت

مخالفت اپوزیسیون داخلی با اقدام ائتلاف مخالفان سوری در تشکیل دولت موقت و درگیریهای شدید میان ارتش سوریه و گروههای مسلح در حرستا و تعلیق عضویت برخی اعضای ائتلاف مخالفان سوری در استانبول از جمله خبرهای مربوط به سوریه است.
به گزارش مهر، شبکه اسکای نیوز عربی از درگیریهای شدید میان گروههای مسلح موسوم به جیش الحر و نیروهای ارتش سوریه در حرستا واقع در حومه دمشق خبر داد.
مالک الکردی معاون فرمانده شبه نظامیان موسوم به جیش الحر مستقر در مرز ترکیه و سوریه در گفتگو با اسکای نیوز عربی به ناکارامدی و بیهوده بودن تشکیل دولت موقت از سوی مخالفان سوری در استانبول اذعان و تاکید کرد دولت موقت ائتلاف مخالفان سوری نمی تواند ماموریت خود را انجام دهد.
این سرکرده شبه نظامیان ارتش آزاد اعتراف کرد وضع بسیار پیچیده است و دولت موقت نمی تواند وظیفه خود را انجام دهد، اوضاع امنیتی بی نهایت دشوار است.
از سوی دیگر، ائتلاف مخالفان سوری عضویت برخی اعضای خود را به حال تعلیق درآورد. برخی اعضای ائتلاف مخالفان سوری اعلام کردند عضویت سهیر الاناسی، ولید البنی و کمال اللبوانی در ائتلاف به حال تعلیق درآمده است و احتمال تعلیق عضویت اعضای دیگری وجود دارد.
تعلیق عضویت این افراد پس از خبرهایی مبنی بر وجود اختلافات شدید میان طیفهای مختلف ائتلاف در پی برخی مسائل به ویژه تشکیل دولت انتقالی صورت می گیرد.
این امر در پی خروج برخی از اعضای ائتلاف مخالفان سوری در نشست اخیر آنها در استانبول در اعتراض به انتخاب نخست وزیر موقت و مخالفت با دستورات دیکته شده خارجی صورت گرفته است.
از سوی دیگر، دولت سوریه با اشاره به دستیابی گروه‌های مسلح و تروریستی به مواد و گازهای سمی از طریق ترکیه، درباره حملات شیمیایی این گروه‌ها به مردم هشدار داد.
حمله شیمیایی گروه‌های مسلح و تروریستی به منطقه "خان العسل" در حومه "حلب" به کشته و زخمی شدن دهها شهروند سوری منجر شده است که وضعیت بیشتر آنها خطرناک است.
پیش از این گروه‌های تروریستی در سوریه با انتشار ویدئوهایی درباره آزمایش گاز شیمیایی روی موش‌ها، تهدید کرده بودند که به چنین حملاتی دست خواهند زد.
نیروهای ارتش سوریه در اواخر نوامبر گذشته امنیت را به بخشهایی از منطقه "خان العسل" باز گردانده بودند.
در همین راستا وزارت امور خارجه سوریه با ارسال نامه‌ای به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد: گروه های مسلح و تروریستی در اقدامی خطرناک با تشدید جنایتهای خود از منطقه "کفر داعل" منطقه "خان العسل" را در استان حلب هدف قرار دادند. این دو منطقه با یکدیگر ۵ کیلومتر فاصله دارند. این موشک به منطقه‌ای مسکونی اصابت کرد. نیروهای ارتش نیز در فاصله ۳۰۰ متری محل اصابت موشک قرار داشتند.
مخالفت اپوزیسیون داخلی سوریه با "دولت موقت"
كمیته هماهنگی مخالفان سوری، ضمن اعلام مخالفت با تشكیل كابینه در خارج، آن را اقدامی در راستای تقسیم كشور و مانع تراشی در برابر تلاش های سیاسی به منظور یافتن راه حلی برای بحران سوریه و نشستن بر سر میز گفتگو دانست.
"شورای هماهنگی مخالفان"، بارزترین گروه سیاسی معارض داخلی در سوریه، تاكید كرد: برخی كشورهای عربی و منطقه ای در برابر تلاش های بین المللی برای انجام گفتگوها مانع تراشی می كنند.
"حسن عبدالعظیم" رئیس شورای هماهنگی مخالفان، در یک نشست مطبوعاتی در دمشق با تشكیل دولت موقت یا دولت انتقالی در خارج از كشور مخالفت كرده و اظهار داشت: این امر تلاشهای بین المللی و داخلی برای حل بحران سوریه را به بن بست می كشاند.
تلاش های بین المللی برای یافتن راه حلی برای بحران سیاسی همچنان با اقدامات برخی كشورهای عربی و اروپایی روبرو است كه به دنبال مسلح كردن مخالفان و اعزام نیروهای عرب و بیگانه به سوریه هستند. این امر مانعی در برابر گفتگوهایی است كه قرار است در ماه مارس جاری میان مخالفان و دولت برگزار شود.
همچنین "شریف شحاده" عضو مجلس الشعب (پارلمان) سوریه در گفتگو با شبكه خبری العالم، با اشاره به اینكه سوریه فقط از طریق یک راه حل ملی "جدی و حقیقی"می تواند از بحران خارج شود، بر لزوم اعمال فشار بر گروه های طرفدار خشونت برای حضور بر سر میز گفتگو تاكید كرد.
ناظران بر این باورند كه مخالفان سوری در خارج از كشور، با تلاش های پی در پی برای تشكیل كابینه در خارج از كشور و برگزاری كنفرانس های مختلف در پایتخت های عربی و منطقه ای، در واقع درصدد برون رفت از بحرانی هستند كه در دوسال گذشته به آن گرفتار شده اند.
کد مطلب: 26238
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *