۰
پنجشنبه ۱ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۰

اشتباه جنگ عراق در سوریه و ایران تکرار نشود

یکی از مشاوران رئیس جمهور اسبق آمریکا که نقشی محوری در آغاز حمله آمریکا به عراق داشت از دولت اوباما خواست اشتباهات جنگ عراق را در سوریه و ایران تکرار نکند.
به گزارش فارس، «استفن هادلی» که در دوران ریاست جمهوری جورج بوش معاون مشاور امنیت ملی آمریکا بود و در آغاز جنگ علیه عراق نقش محوری داشت، این جنگ و اشتباهات آن را سرشار از درس‌هایی می‌داند که آمریکا باید حداقل در دو میدان دیگر از آنها استفاده کند: یکی در سوریه و دیگری در ایران.
این سیاستمدار آمریکا که در زمان حمله به عراق عضو «کارگروه ویژه کاخ سفید برای عراق» بود در جلسه مباحثه‌ای که موسسه رند و مجله فارن پالیسی ترتیب داده بودند «پندارهای غلط» و «قضاوت‌های اشتباه» در داخل دولت جورج بوش را عامل آغاز جنگ علیه عراق دانست.
وی خطاب به حاضرانی که برای کالبدشکافی جنگ عراق و درسهای آن در این جلسه شرکت کرده بودند از درسهایی گفت که در آن زمان هرگز به ذهن خودش، رئیس جمهور وقت آمریکا، جورج بوش و نهادهای اطلاعاتی آمریکا خطور نکرده بود. «هادلی» گفت: «شاید قضیه اینطور بود که صدام مدتها پیش خودش را از شر سلاح‌های کشتارهای جمعی رها کرده بود، اما به فریبکاری روی آورده بود تا نگذارد ایرانی‌ها بویی از قضیه ببرند.»
هادلی در ادامه افزود، علی‌رغم این واقعیت، کاخ سفید و نهادهای اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه‌گیری رسیدند که صدام حسین که پیش از آن به دنبال سلاح‌های کشتار جمعی بود، هنوز هم در همان مسیر حرکت می‌کند. به گفته وی، این احتمال، چیزی بود که نهادهای اطلاعاتی آمریکا در آن زمان از در نظر گرفتن آن عاجز ماندند.
آقای هادلی البته در همان زمان هم به اشتباهی که خودش در سوق دادن آمریکا به سمت این اشتباه محاسباتی داشت اعتراف و حتی به همین خاطر از سمتش استعفا کرده بود. وی در ۲۲ جولای سال ۲۰۰۳ با تقدیم استعفای خود به جورج بوش اذعان کرد از عهده مسئولیت‌هایش برنیامده است. این استعفا البته از سوی رئیس جمهور وقت آمریکا رد شد.
آقای هادلی در جلسه امروز گفت: «مارک تواین گفته است تاریخ خودش را تکرار نمی‌کند اما با ضرب‌آهنگی مشابه پیش می‌رود و این روزها واشنگتن در جستجوی این نواهای مشابه است.»
وی افزود: «تجربه عراق بر هر تصمیم عمده‌ای که هر روز تیم سیاست خارجی اوباما با آن دست و پنجه نرم می‌کند سایه افکنده است. سایه این تجربه بر بحث‌های هر روزه درباره اینکه آیا باید در سوریه مداخله کرد ـ خواه با تأمین تسلیحات سنگین و خواه با عملیات پنهان ـ سنگینی می کند؛ و سلطه آن بر بحث‌های مربوط به پیشرفت هسته‌ای ایران و اینکه آیا رهبر ایران، آیت‌الله خامنه‌ای، تصمیم به ساخت بمب گرفته یا خیر هم مشخص است.»
هادلی در ادامه سخنانش گفت: «البته او چنین تصمیمی نگرفته است چون مقامات اطلاعاتی آمریکا بار دیگر هفته پیش بر این امر صحه گذاشتند، اگرچه اسرائیلی‌ها این را قبول نمی‌کنند.»
کد مطلب: 26249
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *