۰
يکشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۰۳

اردوغان: روابط ما با کردستان عراق ارتباطی به بغداد ندارد

نخست‌وزیر ترکیه برای نخستین‌بار از مذاکرات مستقیم با کردستان عراق درباره انرژی به صراحت سخن گفت و تاکید کرد که این مسئله هیچ ارتباطی به بغداد ندارد و مخالف قانون اساسی عراق نیست.
به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری «شفق‌نیوز»، «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه در جدیدترین گفت‌وگوی تلویزیونیش اظهار داشت: براساس قانون اساسی عراق، نیمه نفت خام در شمال این کشور، متعلق به منطقه کردستان می باشد.
اردوغان در سخنانی با کانال CNN ترک، بیان نمود: براساس قانون اساسی عراق، نیمی از نفت شمال عراق، متعلق به منطقه کردستان است.
وی افزود: بغداد می‌خواهد مشکلاتش با شمال عراق (منطقه کردستان) را به ما نسبت دهد. ما با منطقه کردستان رابطه داریم و پیمانهائی را به امضاء رسانده‌ایم و هیچگونه نکته‌ای در قانون اساسی عراق وجود ندارد که مانع از این پیمانها شود.
یک خط لوله‌ای نفتی برای انتقال نفت خام از کردستان به ترکیه وجود دارد و احتمالاً خط دیگری نیز احداث می‌گردد و مسئولان کردستان حق دارند، درآمدهای حاصله را کسب کنند.
نخست‌وزیر ترکیه برای نخستین‌بار از مذاکره با کردهای عراق درباره مشارکت در بخش انرژی سخن گفت و تصریح کرد که این مسئله هیچ ارتباطی به بغداد ندارد.
اردوغان مدتی است که در حال ماهیگیری از آب گل‌آلود عراق و سوء استفاده از تنش موجود میان کردها و دولت مرکزی عراق به نفع خود است.
کد مطلب: 26580
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *