۰
سه شنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۱۳

اعزام سامانه راداری آمریکا به ساحل کره شمالی

یک مقام نیروی دریایی آمریکا خبر داده این کشور یک سامانه راداری دریایی خود را به ساحل کره شمالی اعزام کرده است.
به گزارش فارس، یک مقام نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد این کشور یک «سامانه راداری دریا پایه» خود را به ساحل کره شمالی نزدیک‌تر کرده تا بتواند فعالیت‌های نظامی این کشور را رصد کند.
شبکه خبری سی‌ان‌ان ضمن اعلام این خبر افزود تصمیم به ارسال رادار SBX-۱ یا رادار دریا پایه باند X اقدامی است که پیش از این صورت نگرفته است.
آمریکا همچنین روز گذشته (دوشنبه ۱۲ فروردین) جت‌های رادارگریز اف ـ بی ۲۲ خود را برای انجام مانور نظامی مشترک با کره جنوبی راهی سئول کرده بود.
واشنگتن می‌گوید این اقدامات را در واکنش به تنش‌های اخیر در شبه جزیره کره و لفاظی‌های جنگ‌طلبانه بین کره شمالی و کره جنوبی انجام داده است.
تنش‌ها در شبه جزیره کره در هفته‌های اخیر به اوج خود رسیده و مقامات آمریکا، کره شمالی و کره جنوبی در وهله‌های مختلف از لفاظی‌های جنگ‌طلبانه برای تهدید یکدیگر استفاده کرده‌اند.
در تازه‌ترین تحولات مربوط به این تنش‌ها، آقای «پارک گئون های»، رئیس جمهور کره جنوبی امروز (دوشنبه ۱۲ فروردین) گفت به اقدامات تحریک‌آمیز کره شمالی، صرفنظر از تبعات سیاسی آن، «پاسخی کوبنده» خواهد داد.
پیش از این کره شمالی در روز ۱۰ فروردین اعلام کرده بود تمامی مناسبات خود با همسایه جنوبی را در «وضعیت جنگ» قرار داده است. پیونگ‌یانگ، در این روز طی بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد این کشور از زمان انتشار این بیانیه مناسباتش با کره جنوبی را بر مبنای «قوانین زمان جنگ» تنظیم خواهد کرد.
همچنین یک روز پیشتر (جمعه، ۹ فروردین) «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی، طی دیدار با شماری از نظامیان بلندپایه اعلام کرده بود موشک‌های پیونگ‌یانگ برای حمله به آمریکا در حالت آماده‌باش هستند. کره شمالی پیش از این هم در روز ۶ فروردین اعلام کرده بود واحدهای موشکی و توپخانه‌ای خود را برای حمله به مناطقی از آمریکا به حالت آماده‌باش درآورده است.
فرمان آماده‌باش رهبر کره شمالی در واکنش به اقدام روز گذشته (۸ فروردین) آمریکا انجام می‌شد که ۲ فروند هواپیمای رادار گریز آمریکایی از نوع «بی‌۲» با قابلیت حل بمب اتمی را بر فراز کره جنوبی به پرواز درآورده بود.
کره شمالی منتقد همکاری‌های نظامی کره جنوبی و آمریکاست، اما این دو کشور روز ۵ فروردین اعلام کردند در واکنش به آنچه به زعم آنها «تحرکات اخیر کره شمالی» است، توافقنامه جدیدی برای مقابله نظامی مشترک با پیونگ‌یانگ تصویب کرده‌اند. بر اساس توافقنامه جدید، کره جنوبی می‌تواند در صورتی که پیونگ‌یانگ به تهدیدهای اخیر خود ادامه دهد از آمریکا برای مداخله نظامی کمک بخواهد.
منظور دو کشور از «تحرکات اخیر کره شمالی»، تهدیدهایی است که پیونگ‌یانگ از بهمن‌ماه سال گذشته، پس از آزمایش یک بمب اتمی ۷ کیلو تنی که واکنش تند مجامع بین‌المللی و تصویب قطعنامه‌هایی در شورای امنیت علیه آن کشور را به همراه داشت، در وهله‌های مختلف با آمریکا و کره جنوبی رد و بدل کرده است.
کد مطلب: 26631
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *