۰
سه شنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۲۴

غرب طرفدار بازگشت میقاتی به قدرت است

در حالی که نجیب میقاتی اعلام کرد که تشکیل دولتی بدون حزب الله امکان پذیر نیست، امروز برخی رسانه‌ها خبر از فشار کشورهای غربی برای بازگرداندن میقاتی به پست نخست وزیری و تشکیل دولتی فراگیر آن طور که خودش صلاح می‌داند، داده‌اند.
دیپلماسی ایرانی: هنوز برای بسیاری این پرسش مطرح است که استعفای نجیب میقاتی از نخست وزیری لبنان آن هم در بحبوحه کش مکش چگونگی برگزاری انتخابات پیش روی این کشور حرکتی تاکتیکی و مانوری سیاسی بود یا این که واقعا میقاتی در پی اختلافاتش با جریان های سیاسی لبنان به ویژه حزب الله (آن طور که رسانه ها پس از استعفایش وانمود کردند) استعفا داد.
در حالی که روز شنبه ۳۰ مارس نجیب میقاتی اعلام کرد که تشکیل دولتی بدون حزب الله امکان پذیر نیست، امروز برخی رسانه ها خبر از فشار کشورهای غربی برای بازگرداندن میقاتی به پست نخست وزیری و تشکیل دولتی فراگیر آن طور که خودش صلاح می داند، داده اند.
به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، نجیب میقاتی که تا پیش از این مورد اتهام کشورهای غربی به ویژه امریکایی ها و انگلیسی ها بر سر عدم همکاری اش با جامعه جهانی علیه سوریه بود و حتی دولت او دائما مورد اتهام قرار می گرفت که نسبت به تحریم های اعمال شده غرب علیه سوریه سهل انگاری می کند و به بانک های لبنانی اجازه می دهد که با افراد و بانک های ایرانی و سوری برای دور زدن تحریم ها همکاری کنند و حتی برخی تحرکات پشت پرده حاکی از آن بود که قطر و فرانسه و ترکیه برای سرنگونی دولت وی تلاش می کنند، اکنون همان کشورها با استفاده از نفوذشان به تکاپو افتاده اند که دوباره میقاتی را به قدرت بازگردانند.
منابع سیاسی نزدیک به سفارت خانه های فرانسه و انگلیس خبر می دهند که پاریس و لندن از انتخاب مجدد میقاتی برای نخست وزیری آینده لبنان حمایت می کنند و می گویند خانم مورا کونیلی، سفیر ایالات متحده امریکا در لبنان نیز طی روزهای گذشته گفته است که واشنگتن با انتخاب مجددا میقاتی به سمت نخست وزیری لبنان مخالفتی ندارد. اما در این میان هنوز اطلاعی از مواضع عربستان نسبت به بازگشت مجدد میقاتی در دست نیست. به گفته روزنامه الاخبار در حال حاضر همه نگاه ها به ریاض دوخته شده که در حال حاضر فواد سنیوره، نخست وزیر سابق لبنان و از رهبران جریان ۱۴ مارس در حال رایزنی با مقام های عربستانی در همین رابطه است. قرار است سعد حریری نیز در ریاض مشابه همین رایزنی ها را با مقام های عربستانی انجام دهد. منابع آگاه لبنانی می گویند در میان جریان ۱۴ مارس بر سر بازگشت میقاتی اختلاف افتاده به گونه ای که فواد سنیوره طرفدار بازگشت مجدد میقاتی به سمت نخست وزیری است در حالی که حریری بازگشت او را رد می کند. در عین حال ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیالیست پیشرو و رهبر درزی های این کشور نیز در پاسخ به این سوال که آیا موافق بازگشت مجدد میقاتی به سمت نخست وزیری است، گفته است که «من با میقاتی یا هر کسی که شبیه او باشد، هستم.»
این در حالی است که نهاد المشنوق، نماینده پارلمان لبنان از جریان ۱۴ مارس به الاخبار گفته است که این جریان مخالف بازگشت میقاتی به سمت نخست وزیری است. وی همچنین تاکید می کند، فراکسیون ۱۴ مارس حاضر به تکرار تجربه سیاسی با میقاتی نیست چرا که او صفحه گذشته خود را تا اکنون نبسته است. با این حال وی گفت که جریانش به هیچ وجه تمایل به رویارویی با نخست وزیر مستعفی نیست و به هیچ وجه قصد ندارد حملات سیاسی ای را متوجه او کند. به اعتقاد تحلیلگران، این بدان معنا است که جریان المستقبل به نوعی سعی دارد چراغ سبز نشان دهد که آماده معامله است. مشنوق همچنین می گوید: «ما خواستار تشکیل دولتی هستیم که بتواند بر انتخابات پیش رو نظارت داشته باشد و الا تمایلی به تشکیل دولت وحدت ملی در کشور نداریم. به اعتقاد ما دولت جدید نمی تواند دولتی باشد که نامزدهای انتخابات بر آن ریاست کنند، در حالی که میقاتی از قبل نامزدی خود را برای انتخابات اعلام کرده است.» وی همچنین می گوید: «جریان رقیب می تواند به بازگشت میقاتی به قدرت فکر کند و راه را برای او هموار سازد.» وی در پاسخ به این سوال که آیا جریان المستقبل شخص خاصی را برای نخست وزیری در نظر گرفته است، می گوید: «تا به این لحظه کسی را برای این سمت در نظر نگرفته ایم و منتظریم ببینیم که رایزنی ها و گفت وگوها ظرف روزهای آینده به چه نتیجه ای خواهند رسید.»
در همین رابطه گفته می شود که مذاکرات مداومی با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان و از رهبران اصلی جریان متحد حزب الله در جریان است و پیش بینی می شود ظرف روزهای آینده تکلیف دولت جدید لبنان مشخص شود.
کد مطلب: 26644
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *