۰
يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۷

وضعیت افزایش یارانه‌ها از زبان رئیس کمیسیون تلفیق

بودجه دولت از نظر ارقام رشد ۳۰ درصدی داشته است./این ارقام بودجه تقریباً دو برابر و بیش از آن است که در ظاهر اعداد ذکر شده است./ رقم فروش نفت در بودجه ۹۵ دلار در نظر گرفته شده است/پرداخت یارانه نقدی استمرار پیدا می‌کند، اما افزایش آن را به مصلحت نمی‌بینیم
 حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم امروز در بیست و یکمین نشست نمایندگان در جلسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران اظهار داشت: پیشنهاد دولت در مورد نرخ ارز در لایحه بودجه‌ این است که ارز برای سال ۹۲ تک نرخی شود و این نرخ نیز نزدیک به ارز مبادله‌ای باشد.

رئیس کمیسیون تلفیق تأکید کرد: همچنین دولت پیشنهاد داد، ارز مرجع ۱۲۲۶ تومان کالاهای اساسی و دارو به صورت تک نرخی محاسبه و مابه‌التفاوت ارز تک نرخی و مرجع به شکل یارانه به این کالاهای اساسی اختصاص داده شود.

به گفته وی این پیشنهادها از سوی دولت در لایحه بودجه ۹۲ ارائه شده است.

وی تصریح كرد: لایحه بودجه اگر به موقع ارائه شود، محسناتی دارد که می‌توان به فرصت کافی برای بررسی بودجه و امکان پیش‌بینی اوضاع اقتصادی برای بنگاه‌ها اشاره کرد، چرا که اقتصاد ما با بودجه عمومی دولت گره خورده است و تاخیر در بودجه سردرگمی در فعالان اقتصادی ایجاد می‌کند.

وی افزود: تاخیر بودجه حسنی هم دارد که می‌توان به تاثیر شعار سال در بودجه اشاره کرد و ما معتقدیم که حماسه اقتصادی باید ردیف مشخصی در بودجه داشته باشد.

بودجه آرمانی باشد،نه واقع گرایانه
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بودجه دولت از نظر ارقام رشد ۳۰ درصدی داشته است. بودجه مصوب سال گذشته هم مقایسه با عملکرد ۴۵ درصد فاصله دارد، به طوری که بودجه سال گذشته ۱۶۴ هزار میلیارد تومان بود که ۲۰ هزار میلیارد تومان آن مربوط به درآمد اقتصادی دستگاه‌ها و همچنین ۱۴۴ هزار میلیارد تومان مربوط به درآمدهای عمومی بود، اما آنچه تحقق یافت، کمتر از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بود.

وی افزود: بودجه پیشنهادی دولت برای سال جاری نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیاردتومان است که ۱۴۶ هزار میلیارد تومان آن مربوط به درامدهای نفتی مالیات و گمرک، ۲۵ هزار میلیارد تومان مربوط به درآمدهای عمومی، ۴۵ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت و ۳۰ هزار میلیارد تومان مربوط به فاینانس پیش‌بینی‌شده است.

او افزود:این ارقام بودجه تقریباً دو برابر و بیش از آن است که در ظاهر اعداد ذکر شده است.

مصباحی مقدم با بیان اینکه بودجه نباید آرمانی، بلکه باید واقع گرایانه باشد،خاطرنشان كرد: از نکات بودجه پیشنهادی امسال، کاهش اتکا به نفت است که در اثر تحریم صورت گرفته است، به طوری که در بودجه سال گذشته فروش نفت روزانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه لحاظ شده بود.

او افزود: با این حال امسال ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه لحاظ شده است و فرصتی بوجود آمده است، تا اتکاء به نفت کم شود چرا که هرچه اتکا به نفت بیشتر باشد، تورم بیشتر خواهد بود و اتکای کمتر به نفت باعث می‌شود، تا اقتصاد بهتری داشته باشیم.

او افزود: درآمد ناشی از مالیات و گمرک در سال ۹۱ در حدود ۹۲ درصد تحقق یافت، به طوری که از پیش‌بینی ۴۵ هزار میلیارد تومانی ۴۲ هزار میلیارد تومان تحقق یافته است و برای سال ۹۲ نیز ۵۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

مصباحی‌مقدم گفت: اصلاح قیمت ارز در بودجه از نکاتی است که در بودجه پیشنهادی دولت در سال جاری مطرح است، به طوری که دولت معتقد است، ارز تک نرخی و باید نزدیک به ارز اتاق مبادله باشد و ارز ۱۲۲۶ تومانی که برای کالای اساسی و دارو نیز در نظر گرفته می‌شد، باید با ارز نزدیک به اتاق مبادله انجام شود و مابه‌التفاوت آن در قالب یارانه به مصرف کننده یا تولید کننده پرداخت شود.

وی افزود: البته روش دیگری هم وجود دارد و آن این است که نرخ ارز ۱۲۲۶ تومانی برای کالای اساسی و دارو حفظ شود، اما پیشنهاد دولت، تک نرخی شدن ارز و پرداخت یارانه برای مابه‌التفاوت آن است.

نفت در بودجه ۹۵ دلار
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه رقم فروش نفت در بودجه ۹۵ دلار در نظر گرفته شده است، ابراز داشت: مجلس موافق اجرای فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نیست و در شرایطی موافقت خواهیم کرد که تورم تک نرخی شده، ثبات اقتصادی ایجاد شود و کاهش نگرانی‌های مردم صورت گیرد، اما این بدان معنا نیست که قانون رها شود، چرا که اجرای قانون رها نمی‌شود و ممکن است با تأخیر اجرا شود.

وی افزود: اجرای مرحله اول قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با نرخ تورم ۱۱ درصد اتفاق افتاد، اما اگر درست اجرا می‌شد، مسائلی که رخ داد اتفاق نمی‌افتاد.

مصباحی یادآور شد: پرداخت یارانه نقدی استمرار پیدا می‌کند، اما افزایش آن را به مصلحت نمی‌بینیم، اما اگر اصلاح قیمتی در حامل‌های انرژی صورت گیرد، هدف اول ما حمایت از تولید خواهد بود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینكه نرخ رشد اقتصادی صفر و یا زیر صفر و منفی است،گفت:متأسفانه از فرصتهای اجرا شده در اقتصاد نتوانستیم به درستی استفاده کنیم.

او ادامه داد: پیشنهاد دولت برداشت ۴۵ درصد از حساب ذخیره ارزی است که به نظر ما خطرناک است.

موانع پیش روی صندوق توسعه ملی
به گفته وی در کل لایحه بودجه، بندهایی که مربوط به برداشت از صندوق توسعه ملی بود را حذف کردیم، چرا که معتقدیم صندوق توسعه ملی اساسنامه دارد و باید بر اساس اساسنامه آن از منابع صندوق استفاده شود.

مصباحی مقدم با بیان اینكه از منابع صندوق توسعه ملی به موقع و به‌جا استفاده نشده است،گفت:صندوق با موانعی روبرو بوده است که تلاش‌می‌کنیم، تا این موانع رفع شود.

مصباحی مقدم با بیان اینكه تبدیل دلار به ریال در صندوق توسعه ملی ۱۰ درصد برای بخش کشاورزی و ۱۰ درصد برای بخش صنعت به عنوان نوعی مشوق ضرورت دارد،گفت: برای ما، کش‌دادن بی‌موقع و وقت‌کشی نیست و انشاا... تا پایان اردیبهشت‌ماه بودجه را به دولت تقدیم می‌کنیم.

وی افزود: بودجه نه انقباضی است و نه انبساطی بلکه بودجه متوازن و واقعی است و بندهایی را درباره اقتصاد مقاومتی و حماسه اقتصادی خواهیم داشت.

نماینده مردم تهران همچنین از برنامه جدید سرمایه‌گذاری‌های جدید دولت در بانکها سخن گفت و اظهار داشت: تاکید کرده‌ایم، تا این سرمایه‌ها افزایش پیدا کند و قدرت وام‌دهی بانکها زیاد شود، اما یکی از مشکلات، ارقام معوقات بانکی است که سرسام‌آور است.
کد مطلب: 26932
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *