۰
سه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۰۵
سخنگوی کمیسیون تلفیق خبر داد:

وزیر اقتصاد رشد اقتصادی را منفی تا زیر یک درصد پیش بینی کرد

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه وزیر امور اقتصاد و دارایی در کمیسیون مجلس اعلام کرده است که نرخ رشد اقتصادی زیر ۱ درصد یا منفی است، گفت : خود دولت اگر واقعاً ادعا می کند که این برآوردها غلط است، چرا هیچ برآوردی از رشد اقتصادی اعلام نکرده است.
به گزارش مهر، جعفر قادری سخنگوی کمیسیون تلفیق در جلسه نوبت عصر روز سه شنبه مجلس به عنوان آخرین سخنران برای ارایه گزارش کمیسیون تلفیق و پاسخ به انتقادات مطرح شده سخنانی بیان کرد.
وی گفت: من بنا نداشتم مجدداً وارد توضیح مطالب شوم اما مطالبی که آقای مرادی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری مطرح کردند من را ناچار می کند تا مطالب ایشان را پاسخ بدهم.
قادری گفت: اینکه گفته شده است تمام منابع تعیین تکلیف شود، شما این بودجه را وسط بگذارید، کجا در مورد ۳۰ هزار میلیارد تومان واگذاری سهام تعیین تکلیف شده است.
سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: کجا در مورد ۶ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکتی که به دولت اجازه داده است، تعیین تکلیف شده؟ کجا در مورد اوراق خزانه که ۶ هزار میلیارد تومان است تعیین تکلیف شده است، کجا در مورد اسناد اسلامی که به دولت بدون سقف اجازه داده شده است، تعیین تکلیف شده؟ این منابع کجا قرار است مصرف شود؟ چه کسی گفته منابع خارج از خزانه روال است. این منابع وارد خزانه می شوند ولی کجا مصرف می شود مهم است، این در اختیار دولت و وزیر است در صورتی که روال بودجه ریزی به این شکل نیست.
قادری ادامه داد: دولت حداکثر اجازه دارد بر اساس مصوبات و مجوزهایی که مجلس می دهد در اعتبار همان سقف اعتبار هر ردیف را کم و زیاد کند .
سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: به عنوان مثال برای انتقال آب از خلیج فارس و یا دریای عمان در بودجه ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است اگر دولت برای همین پروژه ها ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار دید، آیا این قانونی است؟ به استناد کدام مجوز قانونی دولت چنین اجازه ای دارد؟ درست است که کد و ردیف بودجه دارد اما سقفی که می تواند کم و زیاد کند در یک خط محدودی است. اگر قرار باشد وزیر خودش تشخیص دهد و اضافه یا کم کند، دیگر عملاً دخالت و ورود مجلس برای چیست؟ چرا این همه در مجلس وقت می گذاریم؟
وی ادامه دهد: یکباره یک مبلغی در اختیار بگذاریم و آنها هرجا که خواستند برای خودشان توزیع کنند و من شما به عنوان نماینده برویم گردن کج کنیم که برای فلان پروژه فلان مقدار در نظر بگیرید. این که روال بودجه ریزی نیست.
وی افزود: ما نمی گوییم این پول ها وارد خزانه نمی شود اما هر جایی که دولت بخواهد و نگاه سیاسی اجازه دهد هزینه می شود.
سخنگوی کمیسیون تلفیق در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آقای مرادی اشاره کردند که ما در شرایط تحریم هستیم بله ما هم قبول داریم که تحریم مشکلات و محدودیت هایی را ایجاد کرده است اما بهتر است در شرایط تحریم بودجه را واقعی ببندیم. براساس واقعیت ها حرکت کنیم اگر باور کردیم که در شرایط تحریم هستیم و منابع مان را به درستی ارزیابی کردیم، طبعاً می توانیم برای آن تصمیم گیری کنیم و راه حل پیدا کنیم نه اینکه یک سقفی را به صورت گلوبال در اختیار دولت بگذاریم و آن زمان مجلس را بی خاصیت بکنیم.
وی ادامه داد: بیایید تفاوت مصوبات ما و عملکردها را ببینید. کجای دنیا چنین تفاوتی وجود دارد؟ این نتیجه چیست؟ آیا این بودجه ریزی است؟ آیا آنها که حداقل اطلاعات علمی درباره بودجه ریزی و بودجه بندی دارند به این نحوه برخورد ما با بودجه نمی خندند؟
قادری گفت: دکتر مرادی اشاره کردند که اگر بودجه را به صورت متناظر ببینیم بودجه انبساطی نیست. این در حالی است که ما معتقدیم هم بودجه کل و هم بودجه عمومی انبساطی است. اگر شما طرح پزشک خانواده و طرح های دیگر را اضافه کرده آید برای ما سقف بودجه کل مهم است که اضافه شده. در شرایطی که ما در تحریم و محدودیت منابع هستیم چطور به خودمان اجازه می دهیم که هزینه های اضافی ایجاد کنیم اگر می خواهیم جایی هزینه را اضافه کنیم باید در جای دیگر محدودیت ایجاد کنیم نه اینکه خودمان به تورم دامن بزنیم تا مشکلاتش گریبانگیر همه شود و اتفاقی که نباید بیافتد در کشور رخ دهد.
وی با اشاره به ادعای مرادی در کاهش اتکای بودجه به نفت گفت: این چه استدلالی است که وابستگی بودجه به نفت کم شده است؟ ما سال گذشته پیش بینی کردیم ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه فروش نفت داشته باشیم اما به دلیل وضعیت پیش آمده یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه به فروش رفت. امسال اتفاقی که افتاد دقیقاً برای هر دلار که سال گذشته ۱۲۲۶ تومان پیش بینی کردیم الان ۲۴۵۰ تومان در نظر گرفته ایم. نسبت را نگاه کنید عملکرد سال گذشته را ببینید ۴۳ هزار میلیارد تومان در آمد حاصل از نفت به نسبت ۱۰۷ هزار میلیارد تومان عملکرد است که می شود ۴۰ در صد در بودجه سال ۹۲، ۶۷ هزار میلیارد تومان برآورد درآمدهای نفتی شده است. به صورت ریالی فرآورده های نفتی به نسبت ۱۵۱ هزار میلیارد یعنی ۱۵ هزار میلیارد تومان هدفمندی یارانه ها را کم کرده ایم. این شده ۴۴ درصد که ۴ درصد بیشتر از سال گذشته است بنابراین وابستگی به نفت کم نشده اما این افتخار نیست که ما در شرایطی که در محدودیت هستیم بگوییم وابستگی به نفت کم شده است. بنابراین وابستگی به نفت کم نشده است.
سخنگوی کمیسیون تلفیق درباره رشد درآمد مالیاتی نیز گفت: ما معتقدیم که توان و ظرفیت های اقتصاد کشور خیلی بیشتر از این هاست اما باید عزم و ارادی جدی باشد پایه های مالیاتی را توسعه دهیم نه اینکه نرخ ها را اضافه کنیم. هم اکنون در کشور اتفاقی که می افتد این است که کسی که مالیات پرداخت می کند فشار بیشتری به او وارد می کنیم.
وی درباره درآمد هدفمندی یارانه ها نیز گفت: کجای درآمد هدفمندی یارانه ها واقعی است. ۱۰ هزار میلیارد تومان از درآمد هدفمندی یارانه ها برای بخش عمرانی و ۵ هزار میلیارد تومان برای بخش جاری منظور شده است. ما در جلسات مشترکی که با دولت داشتیم، جمع بندی مجلس را منتقل کردیم. ما قانون را وضع کردیم اما هم اکنون شرایط به گونه ای است که این شیب تند اجرا را به مصلحت جامعه نمی دانیم و معتقدیم با این شیب تند جامعه را به جایی می برد که با تورم بالای ۴۰ درصد مواجه می کند و این دور باطلی که تا کنون درگیر بوده ایم بازار پول و ارز و سرمایه را به هم می ریزد و تمام ابزارهای پولی و ابزارهای مالی و تجاری ما را بی اثر می کند بودجه باید ابزاری باشد که تقویت کننده سایر ابزارها باشد نه این که ابزارهای دیگر هم بی اثر و خنثی کند.
وی گفت: ما خودمان مدافع طرح هدفمندی یارانه ها هستیم اما باید زمان و موقعیت را به درستی درک کنیم و در شرایطی آن را اجرا کنیم که آثار و پیامدهای مثبت آن به مراتب بیشتر از پیامدهای منفی باشد.
نماینده مردم شیراز درباره میزان شفاف بودن بودجه نیز گفت: ما موارد غیرشفاف را مورد اشاره قرار دادیم برای چه مرتب مجلس راه های مختلف را به روی دولت می بندد چون واقعاً در طول سال های گذشته دیده ایم خیلی از منابع به صورت غیرشفاف مورد استفاده قرار می گیرد و در حقیقت در جاهایی استفاده می شود که بناید موارد متعددی در گزارشات دیوان محاسبات و مرکز پژوهش ها وجود دارد که غیر شفاف است و متاسفانه تفسیر به رای می شود که ناچار می شویم در مجلس به صورت استفساریه و اصلاح قانون موارد مختلف و مسیرها را ببندیم تا سوء استفاده ه ای بیشترین نشود.
قادری درباره ۳۰ هزار میلیارد تومان واگذاری سهام پیش بینی شده در بودجه ۹۲ گفت: به بودجه سال گذشته مراجعه کندی در بودجه ۹۱ برای ۳۳ هزار میلیارد اوراق سهامی که واگذار می شد، تمام مصارف مورد به مورد مشخص شده بود ولی امسال دولت چیزی را که در بودجه سال گذشته هم بود نیاورده یک عدد گلوبال آورده و مصارف را مشخص نکرده است این یعنی که هر جا ما خواستیم اختصاص می دهیم و هرجا نخواستیم اختصاص نمی دهیم و این در حقیقت اختیار تام و چک سفید امضا دادن به دولت است و خلاف اصول بودجه ریزی است.
وی درباره رشد اقتصادی نیز گفت: آن چه که دکتر مرادی اشاره کرد ما قبول نداریم. ما منابع و ارزیابی هایی که وجود دارد و ارزیایی خود دولت را مد نظر قرار می دهیم. آقای حسینی وزیر اقتصاد به کمیسیون آمدند و یک ساعت برای ما توضیح داندایشان اعلام کردئد که برآود ما این است که نرخ رشد اقتصادی زیر ۱ درصد یا منفی است. اگر من اشتباه می کنم دوستانی که در کمیسیون بودند این عدد را تصحیح کنند. خود دولت اگر واقعاً ادعا می کند که این برآوردها غلط است، چرا هیچ برآوردی از رشد اقتصادی اعلام نکرده است. ما وقتی دولت بودجه را ارایه می کند از او می خواهیم آثار و پیامدهای اقتصادی بوده را هم ارایه دهم نرخ تورم حاصل از اجرای بودجه و نرخ رشد اقتصادی را هم اعلام کند همچنین اثرش روی اشتغال را هم مطرح کند. در شرایطی که دولت نرخ واقعی اشتغال را به ما نمی گوید و با اعداد و ارقام دو میلیون در سال یا نرخ تورم غیرواقعی مسایل را مطرح می کند و مسایل را به صورت واقعی مطرح نمی کند چه انتظاری دارید که پیشگویی ها یا پیش بینی ها را به ما اعلام کند.
وی افزود: بنابراین راهی نداریم که منابع را از جاهای مختلف بگیریم مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می ترسد. در آستانه تشکیل دولت جدید هستیم این رویه کمیسیون تلفیق پیامد میمون و مبارکی داشت کمه دولت های بعدی بدانند که مجلس حساس است و نسبت به بودجه ای که دولت می نویسد کاملاً مراقب است و پیامدهای منفی بودجه تنها متوجه دولت نیست بلکه متوجه تک تک من و شما هم هست.
سخنگوی کمیسیون تلفیق گفتن: توصیه ما این است که دوستان به کلیات رای دهند تا به کمیسیون تلفیق رفته و فرصت کافی برای برسی جزئیات و اصلاحات وجود داشته باشد.
کد مطلب: 27642
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *