۰
يکشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۴

ایران؛سومین واردکننده بزرگ شکر در دنیا

آمارهای منتشر شده حاکی از آن است که ایران در سال ۱۳۹۱ در بین سه واردکننده عمده شکر دنیا قرار گرفته است.
ایسنا: واردات شکر از سال‌ ۱۳۸۵ تا بهمن ۱۳۹۱ نشان می‌دهد که بیش از ۴.۵ میلیارد دلار در این سال‌ها برای واردات شکر ارز از کشور خارج شده است. ایران یکی از واردکنندگان عمده شکر در دنیا محسوب می شود و روند واردات نشان می‌دهد که در پایان سال ۱۳۹۱ در بین سه واردکننده عمده شکر در دنیا قرار گرفته است.
براساس آمار انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر در ابتدای اسفند ۱۳۹۱ معادل یک میلیون و ۳۶۳ هزار تن شکر در بازار داخل و مراکز گوناگون وجود داشت. جمع مانده شکر ابتدای سال ۱۳۹۱، واردات تا پایان بهمن ۱۳۹۱ و تولید داخلی تا پایان بهمن سال گذشته معادل سه میلیون و ۵۳۳ هزار تن بود که از این رقم یک میلیون و ۹۸۰ هزار تن در ۱۱ ماه منتهی به پایان بهمن ماه ۱۳۹۱ مصرف و رقمی نزدیک به ۲۰۰ هزار تن نیز در سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۱ ماه منتهی به پایان بهمن ماه امسال صادر شد.
در ۱۱ ماه منتهی به پایان بهمن ماه ۱۳۹۱ معادل یک میلیون و ۱۰۳ هزار تن شکر توسط بخش خصوصی و ۴۵۵ هزار تن توسط دولت وارد شد. نکته جالب اینجاست که واردات شکر دولتی پس از چند سال دوباره در سال گذشته از سر گرفته شد. در سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۰ دولت واردات شکر انجام نداده بود.
همچنین ارزش واردات شکر در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۱ به ۹۸۹ میلیون دلار رسید که حدود ۳۲ درصد بیشتر از ارزش کل واردات شکر در سال ۱۳۹۰ بوده است.
در همین حال جمعی از سهامداران شرکت های قندی فعال در بورس با نوشتن نامه ای سرگشاده خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت به رانت گسترده ایجاد شده در پی واردات ۱.۶ میلیون تنی شکر با ارز مرجع اعتراض کردند.
به گفته این فعالان بورسی "بنابر آمار رسمی گمرک در سال ۱۳۹۱ شاهد صادرات یک میلیون و ۳۸۷ هزار تن شکر وارد شده با دلار مرجع به خارج از کشور بودیم. هرچند که با هشدارهای فعالان این صنعت در مدت کوتاهی جلوی صادرات شکر گرفته شد اما همچنان آمار غیررسمی خبر از قاچاق ماهانه ۲۰ هزار تن شکر خام به خارج از کشور می دهند."
کد مطلب: 28027
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *