۰
سه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۳۸

علل ریشه‌کن نشدن اعتیاد در ایران

برغم اقدامات گسترده و مطلوب مسوولان با پدیده شوم اعتیاد در کشور هنوز هم موادمخدر زندگی بسیاری از خانواده ها را از هم می پاشد و هزینه های زیادی را به خانواده ها و جامعه تحمیل می کند.
طبق آمار موجود هم اکنون یک میلیون و ۳۵۰ هزار معتاد در کشور وجود دارد درصورتیکه اعتیاد یک رفتار متعارض با سنت ها و ارزش های دینی ، معنوی و اخلاقی در کشور است.

سال گذشته ۵۰۰ تن مواد مخدر در کشور کشف شد که این امر نشان می دهد مقابله با عرضه مواد مخدر در کشور با قاطعیت و موفقیت زیادی انجام می شود.

برغم تمام این موفقیت ها و اجرای طرح هایی مانند جمع آوری معتادان، مشاهده خرید و فروش مواد مخدر از سوی فروشندگان خرده پا و مصرف آن از سوی برخی افراد ، این سووال را مطرح می سازد که چرا به رغم تمام اقداماتی مانند متلاشی کردن باندهای قاچاق مواد مخدر هنوز این مواد در کشور توزیع و مصرف می شود.

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه مواد مخدر در نشستی با خبرنگار اجتماعی ایرنا به تشریح دلایل ریشه کن نشدن مواد مخدر در کشور پرداخته است.



**هر یک کیلو هروئین برای ۲۰۰ هزار نفر درآمد دارد

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه مواد مخدر با بیان اینکه مواد مخدر طیف وسیعی از توزیع کنندگان و مصرف کنندگان را در بر می گیرد ، می گوید: مقابله با این پدیده به اداره قوی در داخل کشور نیاز دارد.

سردار ˈبهرام نوروزیˈ می افزاید: هر یک کیلو هروئین می تواند ۲۰ هزار نفر را آلوده کند ؛ همچنین هر یک کیلو هروئین به ۲۰۰ فروشنده نیاز دارد؛ هر فروشنده برای توزیع یک کیلو هروئین باید ۲۰۰ بسته پنج گرمی درست کند و هر بسته پنج گرمی تبدیل به یکصد بسته پنج سانتی متری می شود.

وی خاطرنشان می کند: موادی که در جامعه می بینیم همین سانتی مترهایی است که از شبکه مواد مخدر به بیرون درز می کند.

نوروزی تاکید می کند بنابراین برغم تمام اقدامات علیه عرضه و مصرف مواد مخدر در کشور هرگز نمی توانیم بگوییم صد در صد موفق عمل کرده ایم. همه باید علیه این پدیده شوم مبارزه و هزینه کنیم.



**همسایگی با دو کشور تولید کننده موادمخدر مانع بزرگ مقابله با موادمخدر

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه مواد مخدر می گوید: مانع شدن از ورود مواد مخدر به کشور بسیار دشوار است چراکه همسایه دو کشوری هستیم که با همه توان تلاش دارند مواد مخدر را وارد ایران کنند چون ایران مسیر ترانزیت موادمخدر به سایر کشورها به شمار می رود و سودسرشاری عاید آنها می کند.

سردار نوروزی می افزاید: از سوی دیگر تولید موادمخدر در افغانستان افزایش یافته است. تولید مواد مخدر افغانستان در سه دهه پیش، ۷۰۰ تن در سال بوده اما اکنون به هشت تا ۱۱ هزار تن در سال رسیده است.

وی ادامه می دهد: خطوط مرزی و خطوط دریایی ایران از مهم ترین بخش هایی هستند که باید به شدت کنترل شوند.



**ضعف در اجرای برنامه های پیشگیری اعتیاد

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر، اطلاع رسانی و اجرای برنامه های پیشگیری را از دیگر موانع موجود برسر راه مقابله با مواد مخدر می داند و می گوید: برای کاهش تصادفات در جامعه عزم جدی بوجود آمد و آموزش های راهنمایی و رانندگی به کودکان ارایه شد اما در زمینه اطلاع رسانی مبارزه با مواد مخدر ، کم کار شده است.

نوروزی می افزاید: برای مقابله با مواد مخدر در زمینه پیشگیری و آموزش باید خیلی کار کنیم.

به نظر می رسد با توجه به موانع پیش روی مقابله با مواد مخدر همه مردم و مسوولان باید علیه این پدیده شوم، بسیج شوند.

نباید فقط ستاد مبارزه با مواد مخدر یا نیروی انتظامی را به عنوان تنها مرجع مبارزه با اعتیاد درنظر گرفت بلکه تمام نهادها به ویژه نهادهایی مانند آموزش و پرورش و وزارت بهداشت در اجرای برنامه های پیشگیری می توانند نقش بسیار مهمی را در این زمینه ایفا کنند.
کد مطلب: 28252
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *