۰
چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۲۲

سایه انحلال بر سر مرکز مبادلات ارزی

در طی نزدیک به یک سال گذشته که از راه اندازی مرکز مبادلات ارزی می‌گذرد بسیاری از فرصت‌های اقتصادی از بین رفته و تولیدکنندگان نتوانستند براساس شعار مقام رهبری تولید ملی را گسترش دهند.
دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه راه اندازی مرکز مبادلات ارزی باعث ایجاد رانت و اختلال در بازار ارز شده است، گفت: کمیسیون تلفیق با تک نرخی کردن آن گامی در جهت ساماندهی بازار ارز و انحلال مرکز مبادلات ارزی برداشته است.

ابراهیم نکو در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه مرکز مبادلات ارزی در طی مدت فعالیت خود باعث سردرگمی و ایجاد نابسامانی بیشتر در بازار ارز شده است، تصریح كرد: استدلال منطقی و استراتژی اقتصادی این را به ما دیکته می‌کند که باید قیمت دلار مبتنی بر واقعیات اقتصادی تعیین شود و برای اینکه نرخ آن به صورت کنترل شده باشد، باید به سمت تک نرخی شدن دلار گام برداریم.

وی افزود: لذا کمیسیون تلفیق با تعیین نرخ ۲ هزار و ۴۵۰ تومان زمینه را برای برنامه ریزی نرخ ارز آماده ساخته است.
به گفته وی در فرایند آتی می‌توان نرخ تعیین شده فوق را در بازار به صورت شناور شده مدیریت کرد و با حذف مرکز مبادلات ارزی از هرگونه رانت جلوگیری کرد.
نماینده مردم رباط کریم در مجلس نهم تصریح کرد: در طی نزدیک به یک سال گذشته که از راه اندازی مرکز مبادلات ارزی می‌گذرد بسیاری از فرصت‌های اقتصادی از بین رفته و تولیدکنندگان نتوانستند براساس شعار مقام رهبری تولید ملی را گسترش دهند.
دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین حذف مرکز مبادلات ارزی گامی برای دسترسی قشر آسیب پذیر جامعه از جمله بیماران خاص و دانشجویان برای خرید مایحتاج خود به صورت مناسب است.
نکو افزود: ‌نمی توان برای اقتصاد بزرگی همچون ایران به صورت دستوری ساز و کار اقتصادی را تعیین کرد چراکه تاثیرات اقتصاد دستوری بارها دیده شده است.
وی گفت: برای راه اندازی مرکز مبادلات ارزی باید مطالعات بسیاری صورت می‌گرفت و براساس آن اقدام می‌شد،اما دولت به صورت روز مره و سلیقه‌ای با این موضوع برخورد کرده و باعث افزایش بیش از حد نرخ دلار و تلاطم در این بازار شد.
کد مطلب: 28948
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *