۰
چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۲۵

پخش آزمایشی شبکه اینترنتی کتاب آغاز شد

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به نام حضرت فاطمه زهرا (س) پخش آزمایشی شبکه رادیویی تلویزیونی کتاب را در نمایشگاه کتاب تهران کلید زد.
به گزارش مهر، مراسم افتتاح آزمایشی شبکه تصویری اینترنتی کتاب عصر امروز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت با حضور منصور واعظی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در محل غرفه این نهاد واقع در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.
واعظی در این مراسم گفت: کتاب و کتابخوانی در میان فعالیت‌های فرهنگی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای اینکه بتوانیم ارتقای فرهنگی نظام جمهوری اسلامی را تحقق ببخشیم، باید مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را انجام بدهیم و امکاناتی را سامان بدهیم. گرچه رویدادهایی که در حال حاضر صورت می‌گیرند، تاثیرگذارند، اما امکانات نقش ویژه‌ای در این میان دارند و باید توجه داشته باشیم که معمولا برای برنامه ریزی و مدیریت، روی توسعه و فعالیت‌های فرهنگی است.
وی افزود: به کتاب در بین امکانات فرهنگی یعنی نشر، کتابفروشی و دیگر امکاناتی که در حوزه مطالعه و کتاب قابل توصیف‌اند، یک نگاه ویژه می‌شود. در سال‌های اخیر اتفاقات ارزشمندی چه در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و چه در ارتباط با حوزه کتاب رخ داده است. یکی از شاخصه‌های مهم حوزه کتاب هم بحث سرانه مطالعه است. این مساله چه در زمینه کتاب و چه دیگر حوزه‌های فرهنگی، بسیار مهم و قابل توجه است.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخشی از این نشست گفت: وضعیتی که در حال حاضر در زمینه سرانه مطالعه داریم، خوب است، اما مطلوب نیست. در این میان نقش رسانه‌ها مطرح می‌شود. واقعیت این است که از جمعیت ۷۶ میلیونی ایران، بیش از ۵۰ درصد اعلام می‌کنند که اهل خواندن هستند و جمعیتی که کمتر از ۵۰ درصدند اعلام می‌کنند که نمی‌خوانند. از ۱۵ درصد افراد این جمعیت، انتظاری نیست چون سواد ندارند و بالای ۵۰ سال سن دارند، اما از میان ۸۵ درصد باقیمانده از جمعیتی که نمی‌خوانند، ۲۵ درصد تحصیلات بالای راهنمایی ندارند و باقی این جمعیت تحصیلاتی بالای این مقطع تحصیلی دارند. در کل کمتر از ۱۰ درصد از افرادی که تحصیلات بالای راهنمایی دارند، نمی‌خوانند. برنامه ما باید برای این جمعیت باشد و کاری کنیم که این گروه مطالعه کنند.
واعظی گفت: در کشورمان عده‌ای هم هستند که خجالت می‌کشند به سمت مطالعه بیایند. ایستگاه‌های مطالعه برای چنین افرادی تاسیس شد، اما علاوه بر امکانی چون ایستگاه‌های مطالعه، نباید نقش رسانه‌ها را فراموش کرد. درباره آن ۵۰ درصدی هم که مطالعه می‌کنند باید بگوییم که میزان مطالعه‌شان کافی نیست.
دبیر شورای فرهنگ عمومی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شبکه اینترنتی کتاب گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور چند ماه پیش از سازمان صدا و سیما درخواست کرد که یک شبکه تلویزیونی با محوریت کتاب تاسیس شود که با این درخواست تا این جای کار تا این حد موافقت شد که یک شبکه رادیویی تلویزیونی با محوریت کتاب، به صورت اینترنتی راه اندازی شود.
در ادامه این مراسم واعظی با توجه به مناسبت سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن، با اسم مبارک حضرت فاطمه (س) پخش آزمایشی این شبکه را کلید زد.
آدرس اینترنتی این شبکه عبارت است از: www.persiangulf.ir
کد مطلب: 28956
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *