۰
جمعه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۵۹

قطعنامه سازمان ملل در زمینه پیگیری قطع پخش شبکه‌های ماهواره ای

کمیته اطلاعات سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای بر ضرورت پیگیری جدی نقض قوانین بین‌المللی ناظر بر پخش برنامه‌های ماهواره‌ای، تلویزیونی و رادیویی تاکید کرد.
ایسنا: این قطعنامه با نام «سیاست‌ها و فعالیت‌های اطلاعات عمومی» با اکثریت آرا در نشست عصر پنجشنبه کمیته اطلاعات سازمان ملل متحد تصویب شد.
در متن این قطعنامه که نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل نیز بندهای موثری را گنجاند، هرگونه تلاش کشورهای غربی در تسلط و اثرگذاری رسانه ای بر دیگر جوامع محکوم شده است.
رسیدگی جدی به نقض مقررات و قوانین بین المللی ناظر بر پخش برنامه های ماهواره ای، تلویزیونی و رادیویی دیگر بند مهم این قطعنامه است که با وجود مخالف غربی‌ها به تصویب رسید.
دیوید سینوامبا، گزارشگر و عضو هیات رییسه کمیته اطلاعات سازمان ملل متحد در گزارش رسمی خود گفت: کشورهای غربی، پخش بیش از ۲۰ شبکه تلویزیونی ایرانی را به طور یکجانبه قطع کرده‌اند و در تلاشند با سلطه رسانه‌ای، دیدگاه‌های خود را به جهانیان تحمیل کنند.
نماینده فرانسه در این کمیته با حمایت دیگر کشورهای غربی تلاش کرد عبارت کشورهای غربی از متن گزارش رسمی گزارشگر این کمیته که به عنوان سند رسمی سازمان ملل منتشر می شود، حذف کند ولی با مخالفت جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چند کشور دیگر، موفق به این کار نشد.
غلامحسین دهقانی، سفیر و معاون نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل متحد نیز در نشست مقدماتی این کمیته در سخنان مبسوطی، موارد نقض قوانین بین المللی در قطع‌یکجانبه شبکه‌های تلویزیونی ایرانی از روی ماهواره های بین‌المللی را تشریح و اقدام موثر سازمان ملل را خواستار شده بود.
محمدرضا صحرایی، رایزن نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل متحد در واکنش به خواست نماینده فرانسه مبنی بر حذف عبارت کشورهای غربی، ضمن انتقاد به مواضع دوگانه غربی‌ها گفت: جای تعجب است که مدعیان دفاع از آزادی بیان، رسانه‌های دیگر کشورها را سانسور و همزمان ادعای حمایت از حقوق بشر می‌کنند.
دولت آمریکا با همراهی چند کشور اروپایی در ماه‌های اخیر به بهانه‌های کاملا سیاسی، شرکت‌های بین‌المللی طرف قرارداد با جمهوری اسلامی ایران در پخش شبکه‌های رسانه ملی را به لغو یکجانبه تعهدات‌شان مجبور کرده‌اند.
نماینده اتحادیه اروپا در کمیته اطلاعات سازمان ملل متحد که در جلسات قبلی این کمیته از اقدام غیرقانونی برخی کشورهای این اتحادیه در قطع شبکه‌های ایرانی ابراز بی‌اطلاعی می‌کرد، پس از تصویب قطعنامه یاد شده نیز از پاسخ به سؤال خبرنگار ما طفره رفت.
در عین حال دیمیتری پولادنکو، رایزن نمایندگی بلاروس در این باره به خبرنگار واحد مرکزی خبر در نیویورک گفت: آزادی اطلاعات به معنی برابری عادلانه همه کشورها در دریافت و ارسال اطلاعات است.
وی که در نشست کمیته اطلاعات سازمان ملل حضور داشت؛ برخورداری کشورها از فناوری ماهواره‌ای را حق طبیعی همه جوامع دانست.
قطعنامه کمیته اطلاعات سازمان ملل متحد در نشست پائیز امسال مجمع عمومی، بدون تغییر تصویب خواهد شد.
این سند رسمی سازمان ملل متحد می‌تواند مبنای قانونی مفیدی برای پیگیری‌های حقوقی جمهوری اسلامی ایران درباره قطع یکجانبه شبکه‌های تلویزیونی از ماهواره‌های غربی شود.
کد مطلب: 29037
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *