۰
دوشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۴۹

با این وضع اقتصادی، نمایشگاه کتاب امسال، واقعا «نمایشگاه» است

یک نویسنده با بیان اینکه وضعیت اقتصادی مردم باعث کم میل شدن آنها برای خرید کتاب شده است، گفت: به تعبیر یکی از دوستان امسال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران واقعا نمایشگاه است.

هادی خورشاهیان نویسنده کتاب و ادبیات کودکان با حضور در نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا» بیان داشت: به تعبیر یکی از دوستان امسال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران واقعا نمایشگاه است.

وی اضافه کرد: تعریف نمایشگاه یعنی عرضه شدن اقلامی در آن و فروشی نیز در آن صورت نخواهد گرفت که امسال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز از این تعریف برخوردار بوده است و ناشران تنها به عرضه کتاب‌های خود پرداختند.

خورشاهیان ادامه داد: حتی پنج‌شنبه و جمعه گذشته که بنده فکر می‌کردم نمایشگاه بین‌المللی کتاب از ازدحام بسیاری برخوردار باشد متأسفانه شلوغ نشد و فروش ناشران به دلیل اطلاع کافی بنده،‌ فروششان به کمتر از نصف رسیده است.

وی افزود: در بخش کمک آموزشی بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دارای مسئولیتی هستند و طی رفت و آمدها متوجه شدم که این بخش از فروش خوبی برخوردار است چرا که غرفه‌های گاج و مبتکران از ازدحام دانش‌آموزان و بازدیدکنندگان برخوردار است.

این نویسنده گفت: خلوتی شبستان بسیار باورنکردنی است، همچنین دیروز بازدید مقام معظم رهبری از شبستان بود که طی این بازدید مکالماتی میان رهبر انقلاب و غرفه‌داران صورت گرفت که اشاره به قضیه گرانی و عدم حضور مردم در نمایشگاه شده بود.

وی اضافه کرد: اگر قرار باشد که مردم از بخشی از سبد خریدشان می‌زنند قطعا از مایحتاج اولیه زندگی نخواهند زد و به تبع از خرید کتاب صرف نظر خواهند کرد.

خورشاهیان ادامه داد: سال گذشته بنده با صد هزار تومان 10 عنوان کتاب خریداری می‌کردم اما امسال با این مبلغ تنها می‌توانم به خرید 5 کتاب بپردازم حتی یکسری از بازدیدکنندگان که از شهرستان به نمایشگاه کتاب می‌آمدند آن هزینه‌ای که برای خرید کتاب تهیه کرده بودند مجبورا به دلیل تورم تنها برای رفت و آمد در نظر می‌گیرند و چیزی برای خرید کتاب قطعا نخواهد ماند.

 

* عدم حضور مردم در نمایشگاه تنها به مسئله کاغذ بستگی ندارد

به گفته این نویسنده عدم حضور پرشور مردم در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تنها به مسئله کاغذ بستگی ندارد بلکه مسائل اقتصادی خانواده‌ها نیز در آن دخیل است به نوعی که وضعیت اقتصادی میل مردم را نسبت به خرید کتاب کاهش داده است.

وی بیان کرد: بنده به یاد دارم سردار علیرضا افشار سالهای پیش به یک مقوله‌ای اشاره کردند و گفتند اگر امروز نمی‌توانیم نفت‌مان را به خوبی به فروش برسانیم به دلیل این است که نتوانستیم کارهای فرهنگی خوبی را انجام دهیم.

خورشاهیان ادامه داد: معتقدم باید به کارهای کلان فرهنگی توجه بسیار صورت گیرد چرا که متأسفانه برخی از شهرستان‌ها از مقوله فرهنگی برخوردار نیستند اما در تهران تئاتر، موسیقی، کتاب و سینماها در دسترس مردم قرار دارد.

وی افزود: در شهرستان‌ها مقوله‌ای با عنوان تئاتر و کنسرت موسیقی اصلا وجود خارجی ندارد هر از چند گاهی یک نمایشگاه کتاب و یا یک سینما با فیلم‌های محدود مشاهده می‌شود.

 

*متأسفانه مقوله فرهنگی تنها در تهران مشاهده و برنامه‌ریزی شده است

به گفته این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان، کشور در مقوله فرهنگی تنها متأسفانه تهران را دیده است یعنی همه کارهایی را که انجام داده‌ایم در تهران بوده به همین منظور مقوله فرهنگ در جاهای مختلف کشور صورت نگرفته است.

خورشاهیان ادامه داد: پدری که دارای 4 فرزند است و مصوبه کارگری آن نیز 395 هزار تومان است چگونه می‌تواند هم اجاره خانه، هم هزینه پوشاک فرزندان و هم هزینه تفریح فرزندان و هم به خرید کتاب بپردازد؟ واقعا این موارد از لحاظ اقتصادی غیرممکن است.

وی معتقد است با تبلیغات کتاب نیز نمی‌توان مردم را به مطالعه کتاب علاقمند کرد یعنی اگر صدا و سیما 24 ساعته هم بگوید کتاب بخرید ، اگر مردم احساس نیاز نکنند به خرید آن نخواهند پرداخت مثل همیشه که می‌گویند تئاتر مظلوم واقع شده است اما مردم نمی‌روند.

این نویسنده گفت: مردم به مقوله تئاتر شاید بی‌توجه باشند اما وقتی می‌شنوند کنسرت موسیقی در حال برگزاری است و به دلیل آنکه برای مردم هیجان‌آور است به دیدن آن می‌روند اما متأسفانه هیجانات را از زندگی مردم حذف کرده‌ایم و حتی آن هیجان لطیفی که در کتاب خواندن بود از مردم حذف شد.

کد مطلب: 29353
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *