۰
يکشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۴۸

نقش سیگار در ابتلا به سرطان مثانه

رییس انجمن اورولوژی ایران گفت: سیگار از علل مساعد کننده ابتلا به سرطان مثانه در افرادی است که از زمینه خانوادگی ابتلا به این بیماری برخوردارند.
به گزارش  ایرنا از انجمن اورولوژی ایران، ˈمحمد سنادیزادهˈ یادآور شد که هم اکنون در جهان میزان شیوع سرطان مثانه به دلیل مصرف گسترده سیگار بالا است و نتایج پ‍ژوهش ها نشان می دهد که پس از ترک سیگار سلول های سرطانی در بدن کمتر می شود ولی تا ۱۵ سال باقی می ماند.

وی خاطرنشان کرد : مواد ازتی مانند ˈنیتروزامینˈ موجود در هوا که از اگزوز ماشین ها خارج می شود، تماس با کربن های سنگین از قبیل مواد نفتی، تماس با رنگ های آنیلینی که در رنگرزی قالی از آن استفاده می شود و ˈ بتانفتیل آمینˈ کربن سنگینی که در کارخانه های لاستیک سازی کاربرد دارد از علل ابتلا به سرطان مثانه شناخته شده اند.

رییس انجمن اورولوژی ایران در مورد سرطان پروستات نیز اظهار داشت: در حال حاضر سرطان پروستات یکی از سرطان های نسبتا شایع در کشور است. مصرف مواد گوشتی با چربی اشباع شده از قبیل گوشت قرمز، کره و خامه، مصرف ناکافی میوه و سبزیجات تازه، عفونت های مزمن پروستات و وراثت از دلایل ابتلا به سرطان پروستات به شمار می رود.

وی گفت : تشخیص سرطان پروستات در مراحل اولیه، سبب درمان این بیماری می شود و در چند سال اخیر تشخیص زودهنگام سرطان پروستات به علت توجه به این بیماری و انجام آزمایش های مربوط از قبیل PSA، سبب شده بیشترمبتلایان بهبود یابند.

سنادیزاده با اشاره به برگزاری شانزدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران اظهار داشت: در کنگره امسال یافته های جدید در مورد درمان سرطان های دستگاه ادراری ازجمله سرطان مثانه و سرطان پروستات به متخصصان ارایه خواهد شد.

وی هدف از برپایی این کنگره را ارایه دستاوردهای جدید علمی به متخصصان رشته اورولوژی و دیگر رشته های مرتبط عنوان کرد.

شانزدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور ۲۴ تا ۲۷ اردیبهشت ماه امسال در پژوهشگاه نیروی تهران برپا می شود.
کد مطلب: 29872
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *