۰
دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۱

کشتی آرای: در پی تحولات سیاسی ارزش ریال تقویت شد

ريیس اتحادیه طلا و جواهر کشور درباره آینده بازار جهانی طلا خاطرنشان شد: برخی تحلیلگران بر این باورند با توجه به بهبود اوضاع اقتصادی دنیا و رشد شاخص‌های سهام میزان سرمایه‌گذاری روی طلا کاهش یافته است و پیش‌بینی‌ها حاکی از روند نزولی قیمت این فلز گرانبها در آینده می باشد.
بازار ارز و سکه از غروب شنبه به تحولات سیاسی - انتخاباتی کشور واکنش هیجانی نشان داد. این واکنش‌ها از ساعت 18 روز شنبه بازار نیمه تعطیل را فرا گرفت و روز گذشته نیز در ادامه این روند، موجب کاهش تقریبا یکی دو ساعته قیمت ارز در کف بازار و تابلوها شد. اما تا ظهر و بعد از ظهر دیروز، قیمت‌ها دوباره به سطوح بعد از ظهر شنبه بازگشت و در این میان البته نوسان‌گیران بازار - که در این روزها دوباره آفتابی شده اند - به سودهایی هر چند موقت دست یافتند.

به نظر می رسد که نوسان قیمت‌ها در این روزهای بازار ارز به مراتب بیشتر از قبل تحت تاثیر مسائل روانی باشد؛ چراکه به گفته برخی صرافان، میزان ارسال حواله‌های ارزی نسبت به سابق به 30 درصد قبل رسیده و برخی نیز تقریبا ارقامی بالاتر از 100 هزار دلار حواله نمی‌کنند. حتی برخی شنیده‌ها حاکی است که حواله‌های کلان و تقریبا در محدوده يك میلیون دلاری برخی صرافی‌های وابسته با یکی از بانک‌های خصوصی نیز با مشکلاتی مواجه شده است.

باوجود این شرایط افت و خیزهای ناگهانی بازار تنها به مسائل و شوک‌های روانی وابسته است. دیروز قیمت دلار آمریکا در کف بازار داخلی تا مرز 3400 تومان افت داشت و 100 تومان کاهش قیمت را از غروب شنبه ثبت کرد. در تابلوها این قیمت تا 3420 تومان هم کاهش یافت. عملا در این سطح قیمت دلار بر تابلو نیز 100 تومان کاهش نسبت به قیمت بعد از ظهر شنبه داشت.

افت قیمت‌ها البته پایدار نماند و دوباره قیمت‌ها به سطوح اولیه بازگشت. شوک‌های روانی بر بازار ارز معمولا چندین ساعته و عموما ناپایدارند. در واقع تاریخ مصرف کوتاهی دارند. در این روزها شوک اولیه به بازار به دلیل ورود برخی چهره‌ها به عرصه انتخابات بود که فعلا از برنامه‌های اقتصادی و میزان اقبال عمومی به سیاست‌های این کاندیداها و حتی میزان تعامل سایر دستگاه‌های اجرایی و نظارتی با دولت احتمالی بعدی در‌هاله‌ای از ابهام است. از این رو بازار پس از یک شوک موقتی، اما و اگر‌های بعدی را در پیش روی خود می بیند و برای آینده قیمت‌ها دچار تردید می‌شود.

در اینجا است که به شرط نبود دخالت پولی در بازار ارز، بازار باید بتواند در روزهای آینده به جمع بندی مشخصی از رویه‌های اقتصادی افراد مدعی در این عرصه برسد. هنوز برنامه‌های اقتصادی و سیاست‌های بین‌المللی و منطقه‌ای هیچ یک از کاندیداها مشخص نشده است. از این رو با رد و تایید صلاحیت‌ها نیز امکان شوک‌های تازه در بازار ارز وجود دارد.

فارغ از بحث انتخابات که البته نمی‌توان تاثیر گذاری آن را نادیده گرفت، در این روزها رونق بازار سرمایه گزینه مهمی برای جایگزینی دلار و سکه است. دیروز نیز بازار سهام با افزایش 421 واحدی شاخص کل تا 45 هزار و 500 واحد نیز پیش رفت. خبرهای مهمی در مجلس همزمان با تصویب بودجه 92 منتشر شده است. حذف 26 درصدی سهم صندوق توسعه ملی از درآمد پالایشگاه‌های کشور تاثیر ویژه‌ای بر قیمت سهام پالایشگاه‌ها خواهد داشت.

اگرچه برخی تردیدها در ساعات میانی معاملات در این خصوص بر قیمت سهام پالایشگاه‌ها تاثیر گذاشت، اما در نهایت نقدینگی‌های بازارهای موازی همانند بازار ارز و سکه نیز اسیر بازار بورس شده و به نوبه خود دلار و سکه را تحت تاثیر قرار می دهد.

بازارهای جهانی
این شرایط در حالی بر سر راه بازار ارز و سکه در داخل قرار دارد که قیمت طلا در بازارهای جهانی نیز مسیر کاهشی در پیش گرفته و پیش‌بینی‌ها نیز عمدتا از کاهش آن خبر می دهند.

برابری دلار در مقابل ین ژاپن همچنان بالاتر از 101 واحد است و سیاست‌های انبساطی و خرید اوراق قرضه در ژاپن بر تقویت دلار آمریکا تاثیر ویژه‌اي داشته است. بهبود شرایط اقتصادی در آمریکا نیز در این روزها خود به عامل مهمی برای سست شدن برخی برنامه‌های فدرال رزرو مبدل شده است. دیروز بهای طلا در بازار‌های جهانی همچنان در سطح 1448 دلار بسته مانده بود. طلا در اواخر این هفته تا 1430 دلار هم افت کرده بود.

علت افت قیمت طلا و سکه از زبان کشتی آرای
در همین حال ريیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر کشور علت اصلی افت قیمت طلا و سکه در بازار داخل را کاهش قیمت جهانی طلا و بالا رفتن ارزش ریال در پی تحولات سیاسی کشور عنوان کرد. به گزارش سایت طلا، «محمد کشتی آرای» ريیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرنگار سایت طلا در خصوص افت قیمت طلا و سکه در بازار داخل اظهار كرد: کاهش 23 دلاری قیمت جهانی طلا و بالاتر رفتن ارزش ریال در پی تحولات سیاسی کشور روی قیمت طلا در بازار داخل تاثیر گذاشته و موجب افت قیمت‌ها شده است.

کشتی آرای در ادامه افزود: روز گذشته تاثیر عوامل فوق بر قیمت طلا به گونه‌ای بودکه قیمت هر سکه تمام بهار آزادی با کاهش 40 هزار تومانی و هر گرم طلای 18 عیار با افت 6 هزار تومانی مواجه شد.

وی همچنین در خصوص روند قیمت طلا در بازار داخل افزود: ادامه سیر نزولی قیمت‌ها قابل پیش‌بینی نیست و باید منتظر تحولات سیاسی و اقتصادی کشور بود تا تاثیرات آنها بر قیمت‌ها مشخص شود.

ريیس اتحادیه طلا و جواهر کشور درباره آینده بازار جهانی طلا خاطرنشان شد: برخی تحلیلگران بر این باورند با توجه به بهبود اوضاع اقتصادی دنیا و رشد شاخص‌های سهام میزان سرمایه‌گذاری روی طلا کاهش یافته است و پیش‌بینی‌ها حاکی از روند نزولی قیمت این فلز گرانبها در آینده می باشد.

روز بدون تغییر در مرکز مبادلات
بنا بر یک رویه، قیمت ارز در مرکز مبادلات ارزی در روزهای یکشنبه همزمان با تعطیلی بازارهای ارزی جهانی، بدون تغییر اعلام می شود.

نرخ دلار دیروز در مرکز مبادلات ارزی کشور 24 هزار و 765 ریال، پوند 38 هزار و 50 ریال و یورو 32 هزار و 177 ریال اعلام شد. نرخ فرانک سوئیس 25 هزار و 882 ریال، کرون سوئد 3755 ریال، روپیه هند 452 ریال، درهم امارات 6742 ریال و یک صد ین ژاپن 24 هزار و 400 ریال اعلام شد.

همچنین لیر ترکیه 13 هزار و 748 ریال، روبل روسیه 790 ریال، ریال قطر 6802 ریال، یوآن چین 4032 ریال و یک هزار وون کره جنوبی 22 هزار ریال تعیین شدند که همگی نسبت به روز شنبه تغییری نداشت.
کد مطلب: 29941
مرجع : روزنامه دنیای اقتصاد
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *