۰
پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۵:۴۸

خاک ایران به قطر و امارات فروخته می‌شود

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: خاک حاصلخیز کشاورزی ایران در قالب محموله‌های شن، ماسه و مواد کانی صادر می‌شود تا به نوعی قانون را هم دور زده باشند. وی ادامه داد: طبق قانون، صادرات خاک کشاورزی ممنوع است اما صادرات شن، ماسه، سنگ و انواع کانی ممنوعیتی ندارد.
پيش از اين وزراي سابق كشاورزي در دولت‌هاي نهم و دهم نيز بسياري از كارشناسان نسبت به بي‌توجهي دولت به بخش كشاورزي انتقاد كرده بودند.

عيسي كلانتري وزير كشاورزي دوران خاتمي از جمله افرادي است كه به كرات نسبت به سياست تكيه بر واردات اين دو دولت در بخش كشاورزي انتقاد كرده است.

او بارها در مصاحبه هاي خود اعلام كرده بود كه خشكاندن زمين‌هاي زراعي با فروش و استفاده بي‌رويه از آب سدها نابودي بخش كشاورزي را در پي خواهد داشت.

اكنون نيز خبرها حاكي از فروش خاك كشاورزي ايران به كشورهاي عربي است. همچنین پیش از این صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد که کشور در تولید غذا به خودکفایی 95 درصدی رسیده است. اما اکنون گفته می شود حتی برای تامین گندم نیز نیازمند واردات هستیم حال اين پرسش مطرح مي شود كه شعارهاي خود كفايي در حوزه كشاورزي چه زمان و در كدام دولت محقق خواهد شد؟

رئيس اتحاديه ملي محصولات كشاورزي ایران گفت: ايران با وجود آن كه از 13 اقليم دنيا، 11 اقليم را در بخش كشاورزي دارد اما براي تامين محصولات كشاورزي خود وابسته به غرب وشرق است.

سيد رضا نوراني در واكنش به اين مطلب كه گفته مي‌شود خاك كشاورزي ايران به كشورهاي عربي صادر مي‌شود افزود: اگر اين اتفاق صحت داشته باشد به معناي آن است كه بايد فاتحه توسعه كشاورزي در ايران خوانده شود؛ چرا كه ايران با داشتن بهترين شرايط آب و هوايي مي‌تواند غذاي مورد نياز همه كشورهاي حاشيه خليج‌فارس را تامين كند نه آن كه با فروش خاك به اين كشورها آنها را تقويت و كشور را نيازمند تامين غذا از آن كشورهاي كند.

نوراني با بيان اينكه تمام صحبت‌هايي كه در اين 8 سال گذشته در خصوص خودكفايي محصولات كشاورزي صورت گرفته تنها در حد حرف، شعر و رويا بوده است توضيح داد: مگر در اين 8 سال چندين بار جشن خودكفايي گندم برگزار نشد، پس چرا هنوز براي تامين نياز توليد كنندگان گندم از خارج به كشور وارد مي شود؟ بهتر است دولت و مسئولان با مردم و توليد كنندگان شفاف باشند. به گفته وي، نه تنها گندم ، بلكه بخش اعظمي از محصولات استراتژيك توليد داخل ندارد و به كشور وارد مي‌شود.
 
به توليد كننده خارجي يارانه مي‌دهيم
رضا نوراني كه نايب رئيس كنفدراسيون صنعت نيز هست با برشمردن دلايلي كه تاكنون موجب عقب ماندگي صنعت كشاورزي در ايران با وجود پتانسيل هاي بالايي كه دارد تصريح كرد: امروز براي من بسار بعيد است كه كه با ارز ارزان قيمتي كه نرخ آن پشت درهاي بسته و بدون هيچ كار كارشناسي تعيين شده و براي واردات اختصاص داده مي شود بتوان حمايتي از كشاورزي در ايران صورت داد.

نوراني معتقد است با اختصاص ارزان قيمت براي واردات محصولات استراتژيك در بخش كشاورزي در واقع به توليد کننده داخلي يارانه مي‌دهيم و موجب نابودي كشاورزي در داخل ايران مي‌شويم. به گفته نوراني اقدام‌هاي اينچنيني در نهايت موجب بيكاري قشر عظيم كشاورزان و نيز وابستگي بيش از حد ايران براي تامين محصولات غذايي و كشاورزي مي شود. كشتي كشتي محموله‌هايي از طريق بنادر و مرزها وارد كشور مي شوند، فكر مي‌كنيد اين كشتي‌ها حامل چه چيزهايي هستند، بدون شك حامل محصولات كشاورزي براي نابودي توليد داخل هستند.
 
زردآلودر بازار كمياب است
چندي است گراني ميوه و برخي سبزيجات در بازار به حدي رسيده است كه نه با راهكارهاي نظارتي قيمت آن پايين آمده و نه با روش‌هاي دستوري قيمت ها در بازار به تعادل رسيده اند. دراين ميان تنها مصرف كنندگان كه سنگيني بار تورم در خصوص كالاهاي اساسي را به دوش مي‌كشند با "نخريدن " برخي از انواع ميوه تنها تلاش براي كاهش هزينه هاي روزمره خود داشتند.

در همين حال سيد رضا نوراني دلايلي را براي كمبود و گراني ميوه در بازار مطرح مي كند كه قابل تامل است. رئيس اتحاديه ملي ميوه ايران در خصوص دلايل گراني ميوه در بازار تصريح كرد: در هيچ كدام از كشورهاي پيشرفته و توسعه يافته براي ميوه قيمت گذاري صورت نمي گيرد چرا كه قيمت ميوه را ميزان عرضه و تقاضا در بازار تعيين مي‌كند.

وي ادامه داد: سرما زمستان بسياري از محصولات نوبرانه را از ميان برده است. اكنون به دلیل کمبود عرضه قیمت هر کیلو زردآلو حدود19هزار تومان است. نوراني افزود: بايد اعلام كنم كه به دليل همين سرما زدگي امسال ميزان توليد سيب درختي نسبت به سال گذشته 30 تا 40 درصد كاهش خواهد يافت و باز هم اعلام مي‌كنم كه همين مسئله موجب افزايش قيمت اين محصول در بازار خواهد شد.

وي در خصوص اينكه چه راهكاري براي جلوگيري از محصولات باغي در كشور وجود دارد افزود: در تمام كشورهاي دنيا سيستم‌هایي طراحي شده كه اگر در زمستان سرما به درجه صفر نيز نزديك شود با روشن شدن اين سيستم‌هاي گرمايشي محصولات كشاورزي كمترين آسيب را نيز شاهد خواهند بود.
 
بي توجهي دولت به توليد محصولات ارگانيك
 يكي ديگر از نكاتي كه رئيس اتحاديه ملي ميوه نسبت به آن انتقاد دارد استفاده از سموم براي نگهداري محصولات كشاورزي به جاي توليد ارگانيك است. وي معتقد است اگر چه توليد محصول ارگانيك هم براي توليدكننده هزينه بر است و هم براي دولت اما از سوي ديگر سلامت در جامعه و سلامت تغذيه مردم را افزايش خواهد داد.
 
فروش خاک کشاورزی ایران به‌کشورهای قطر و امارات
در حالی که تولید یک سانت خاک در طبیعت ۴۰۰سال طول می‌کشد خاک کشاورزی کشورمان به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به ویژه قطر و امارات صادر می‌شود.

عباس پاپی‌زاده سخنگوي كميسيون كشاورزي در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به اینکه شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه خاک کشاورزی ایران در استان‌های بوشهر و هرمزگان به کشورهای قطر و امارات و موسوم به «خاک شیرین» صادر می‌شود، گفت: این موضوع درست است و متأسفانه اتفاق افتاده است و خاک حاصلخیز کشاورزی کشورمان به این کشورها صادر می‌شود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: خاک حاصلخیز کشاورزی ایران در قالب محموله‌های شن، ماسه و مواد کانی صادر می‌شود تا به نوعی قانون را هم دور زده باشند. وی ادامه داد: طبق قانون، صادرات خاک کشاورزی ممنوع است اما صادرات شن، ماسه، سنگ و انواع کانی ممنوعیتی ندارد. وی با بیان اینکه برای تولید یک سانتی‌متر مربع خاک بیش از 400 سال زمان نیاز است، گفت: کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس خاک زراعی مرغوب ندارند و حتی خاک باغچه و گلخانه‌های خودشان را از خاک کشاورزی سایر کشورها تهیه می‌کنند. وی تصریح کرد: صادرات خاک کشاورزی بحث امنیت ملی است و اگر زمانی خاک در مرزبندی‌ها مهم است و قلمرو و وضعیت جغرافیایی یک کشور را نشان می‌دهد در دیگر سو فروش خاک کشاورزی نیز دقیقا در همین راستا ست.
کد مطلب: 30261
مرجع : روزنامه قانون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *