۱
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۰۴
دبیر کل حزب مردم سالاری در دانشگاه الزهرا:

سه برنامه از 50 برنامه دولت اخلاق مختص زنان است

حجاب را با بگیر و ببند نمی توان تحمیل کرد
سه برنامه از 50 برنامه دولت اخلاق مختص زنان است
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به برنامه‌هایش در حوزه زنان و ضرورت کار فرهنگی در این زمینه گفت: زمینه حضور فعال سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زنان باید در کشور ایجاد شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، مصطفی کواکبیان کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهور عصر امروز در برنامه زن و خانواده از نگاه کاندیداهای انتخاباتی که به همت سایت زنان مهرخانه در دانشگاه الزهراء(س) برگزار شد، اظهارداشت: بنده با دیوار کشیدن بین دانشجویان دختر و پسر مخالفم، اما با ایجاد دانشگاه‌های مخصوص زنان و تک‌جنسیتی موافق هستم. وی افزود: زمانی که در مجلس هشتم رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس بودم، مصوب کردیم که هر استان یک دانشگاه تک جنسیتی ایجاد کند، اما با دیوارکشی بین دانشجویان دختر و پسر مخالفم و تا آنجایی که می‌دانیم رهبر انقلاب نیز با چنین مسئله‌ای مخالف است.
دبیرکل حزب مردم‌سالاری ادامه داد: در حوزه زنان بحث اصلی حفظ کرامت زنان است و همانطور که رهبر انقلاب در دیدار با بانوان مطرح کردند، زنان در بعد حقوق اجتماعی، حقوقی، فرهنگی و سیاسی هیچ تفاوتی با مردان ندارند و به همین دلیل معتقدیم زمینه حضور فعال سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آنان باید در کشور ایجاد شود تا آنها بتوانند در این زمینه فعال عمل کنند.
کواکبیان با اشاره به اینکه ۵۰ برنامه برای حضور در جایگاه ریاست‌جمهوری برای خود تعریف کرده‌ایم، ادامه داد: در ۳ برنامه نگاه تخصصی به مسئله زنان داشته‌ایم و تلاش کردیم با وجود برنامه‌هایی زنان و آسیب‌های آنان را بهتر ببینیم. این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری اظهارداشت: بنده ۳ زن در کابینه خود در سطح وزیر یا معاون خواهم داشت و تلاش می‌کنم که زمینه حضور آنان در کابینه فراهم شود. دبیر کل حزب مردم‌سالاری تصریح کرد: در یکی دیگر از برنامه‌های خوداقداماتی را برای تحکیم بنیان خانواده در نظر گرفته‌ایم که تسهیل ازدواج دختران و پسران یکی از آن اولویت‌هاست، زیرا وجود ۱۰ میلیون مجرد در جامعه ما توجه به این مسئله را برای سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان مهم می‌خواند.
وی با اشاره به برنامه دیگر خود مبنی بر ارتقا حضور زنان در جایگاه‌های سیاسی افزود: حدود یک چهارم از مجلس عراق و یک سوم مجلس افغانستان را زنان تشکیل می‌دهند و همین وضعیت در ترکیه نیز وجود دارد و ما معتقدیم با برنامه‌ریزی مناسب باید زمینه ارتقاء فعالیت سیاسی زنان را در کشور ایجاد کنیم. کواکبیان تاکید کرد: با بررسی‌های به عمل آمده تنها ۲.۷ مدیران سیستم اجرایی کشور را زنان تشکیل می‌دهند و حدود ۹۷.۳ آنان را مردان تشکیل می‌دهند و این نشان‌دهنده حضور کمرنگ زنان در بخش‌های مدیریتی کشور است.
این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: باید زمینه حضور زنان را در کشور فراهم کنیم، به طوری که در وزارتخانه‌ها در جایگاه‌هایی مانند مدیران کل و معاونت‌ها از ظرفیت‌ آنها به نحو احسن استفاده کنیم.
وی با اشاره به تفسیر رجال سیاسی از سوی شورای نگهبان در کشورمان یادآور شد: با این وجود یک تعدادی از زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند و باید توجه کنیم واژه رجال را به عنوان فعالان سیاسی یا مردمان سیاسی معنی کنیم، نه اینکه جنس مردان در این زمینه مورد توجه قرار گیرد. در سه آیه از قرآن کریم، واژه رجال به معنای مردمان آمده، نه صرفا مردان.
کواکبیان در ادامه به سوالات حاضران پاسخ داد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از نظر شما لوایح و قوانین موجود در کشورمان در خصوص زنان مفید بوده است و مشکلات آنان را برطرف کرده است، پاسخ داد: زمانی که ما در مجلس هشتم فعال بودیم، بحث لایحه خانواده در کمیسیون فرهنگی مطرح بود و به نظرم هنوز تکلیف این لایحه به خوبی روشن نشده است و در آن اختلافات زیادی در زمینه ضرورت حقوق زنان و خانواده وجود دارد که به نظر بنده یکی از دلایل آن نبودن یک زن در هیئت رئیسه مجلس بود، زیرا وجود یک زن در هیئت رئیسه می‌توانست برخی از موانع را در این زمینه تسهیل کند. دبیرکل حزب مردم‌سالاری تاکید کرد: معتقدم می‌توانیم طرح‌ها و لوایح جدی‌تری در حوزه زنان مطرح و پیگیری کنیم و آن را در مسیر مناسبی هدایت نماییم.
کواکبیان در پاسخ به سوال دیگری درباره ضرورت وجود زنان در کابینه دولت نیز گفت: هدف اصلی از این مسئله افزایش حضور زنان در مناسبات سیاسی و ارتقای جایگاه سیاسی آنهاست. این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درباره بیمه زنان خانه‌دار و پیگیری آن در دولت آینده، پاسخ داد: ما باید نگاه مشخص و کاملتری به بحث بیمه همگانی در کشور داشته باشیم و در این صورت امکان بیمه شدن همه افراد جامعه را در ذیل این بیمه تعریف کنیم، زیرا با توجه به بیمه همگانی و تامین اجتماعی همه افراد جامعه را می‌توان زیر چتر بیمه جمع کرد و البته برای بحث بیمه زنان نیز برنامه‌هایی داریم.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره ضرورت توجه به اصل حجاب و عفاف و برنامه‌های دولتش برای این مسئله افزود: احیای اصل ۸ قانون اساسی را از برنامه‌های خود می‌دانیم، اما تحمیل آن در بحث حجاب و عفاف را ضربه زدن به این اصل می‌دانیم. دبیرکل حزب مردم‌سالاری تصریح کرد: در جامعه اسلامی می‌توان با برنامه‌هایی زمینه رسیدن به فضای مناسبی در زمینه حجاب و عفاف را فراهم کرد، اما برخورد انتظامی با افرادی که به این مسئله بی‌توجه هستند و یا از آن غافل هستند را درست نمی‌دانیم، زیرا معتقدیم با بگیر و ببند نمی‌توان این مسئله را به دیگران تحمیل کرد و این شیوه مختص به کسانی است که تلاش می‌کنند جامعه را به سمت فساد بکشانند. کواکبیان در همین زمینه خاطرنشان کرد: معتقدیم که باید نظارت جمعی را در جامعه بالا ببریم و در این زمینه نظارت‌های رسمی را تا حدودی کاهش دهیم.
وی تاکید کرد: بنده لایحه‌ای را مطرح می‌کنم که در آن سیستمی برای نظارت جمعی در خصوص مسائل فرهنگی در کشور ایجاد شود، زیرا ما در نحوه اعمال نظارت اجتماعی مشکل داریم و با اقدامات خودسرانه نمی‌توان کار فرهنگی صورت داد. این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات در پایان تاکید کرد: باید زمینه لازم را برای جایگاه زنان در عرصه تربیتی که جایگاهی بسیار جدی است فراهم کرد و در این زمینه نیازمند فعالیت‌های جدی حوزه‌های فرهنگی و آموزشی کشور هستیم.
کد مطلب: 30455
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *