۲
۴
دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۰:۴۱
در شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم کن صورت گرفت :

جایزه بهترین بازیگر زن برای فیلم فرهادی

جایزه بهترین بازیگر زن برای فیلم فرهادی
شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم کن برگزیدگان خود را شناخت و فیلم جدید اصغر فرهادی جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد.

به گزارش ایسنا، درحالی که اصغر فرهادی با فیلم فرانسوی – ایتالیایی «گذشته» یکی از بخت های نخل طلا ازسوی اهالی رسانه ها و منتقدان محسوب می شد، این عنوان به یک فیلم فرانسوی دیگر یعنی «آبی گرمترین رنگ است» ساخته عبداللطیف کشیش رسید.

در این میان، فیلم فرهادی که خود نویسندگی آن را هم برعهده داشته است، جایزه بهترین بازیگر زن را برای ایفای نقش برنیس بژو به دست آورد. او در این فیلم نقش مقابل علی مصفا را به عنوان همسر سابق فرانسوی او برعهده داشت.

مری (برنیس بژو) همسرش (علی مصفا) را در ابتدای فیلم در سکانسی قدرتمند در فرودگاه ملاقات می‌کند؛ جایی که میان این دو تنها یک شیشه‌ی ضخیم قرار گرفته. این دو با چشمانی غمگین از یکدیگر احوال‌پرسی می‌کنند و تنها چند کلمه به زبان می‌آورند. «بژو» که با فیلم صامت به یک چهره سرشناس مبدل شد، حالا در ابتدای فیلم «گذشته» با چند حرفی که می‌زند به تدریج از سینمای صامت جدا می‌شود و پا به عرصه سینمای ناطق می‌گذارد.

این هنرپیشه ۳۶ ساله هالیوودی درباره‌ی فیلم «گذشته» می‌گوید: این فیلم از این جهت غیرمعمولی است که فرهادی آن را به زبان فرانسه ساخته و تمام دیالوگ‌های فیلم به فرانسوی است؛ درحالیکه خود فرهادی به زبان فرانسوی صحبت نمی‌کند و از طریق مترجم با بازیگران در ارتباط است و جدا از ویژگی‌های هنری اثر، کار فرهادی در مدیریت و کارگردانی عوامل بین‌المللی این فیلم مثال‌زدنی است.

هنگامی که «بژو» ۲۸ ساله بود، نقش کوتاهی در یک فیلم هالیوودی به نام «داستان شوالیه» ایفا کرد و پس از آن فیلم‌نامه فیلم «او اس اس یکصد و هفده» به دست او رسید؛ فیلمی با بازی «ژان دوژاردین» و کارگردانی «میشل‌هازانویچس».

«بژو» در ابتدا قصد نداشت در این فیلم بازی کند، اما سرانجام در این فیلم حضور یافت و این آشنایی زمینه ازدواج او با «هازانویچس» را فراهم کرد

با آنکه فیلم در فرانسه به موفقیت تجاری دست یافت، اما «بژو» پیشنهاد بازی دیگری دریافت نکرد و پس از آن باردار شد و برای مدتی طولانی از دنیای بازیگری جدا ماند. وی از این دو سال جدایی از دنیای سینما به عنوان دورانی سخت یاد می‌کند که برای او به عنوان یک بازیگر در خانه ماندن و کارنکردن بسیار دشوار و طاقت‌فرسا بوده است

هازانوی چس که از آن فیلم پول خوبی به دست آورده بود حالا به فکر ساخت یک فیلم «صامت» افتاده بود. «بژو» در این‌باره می‌گوید: «مایکل» شخصیت «پپی» را نوشت و زندگی مرا تغییر داد و فکر می‌کنم من هم زندگی او را تغییر دادم. نقش من در فیلم «هنرمند» خوب بود، اما فکر می‌کنم خودم هم خیلی خوب از پس این نقش برآمدم و نهایت تلاشم را کردم و در نهایت این فیلم جایزه اسکار بهترین فیلم و بازیگری را برای «هازانویچس» و «دوژاردین» به ارمغان آورد.

«بژو» که خودش نامزد دریافت جایزه اسکار و گلدن گلوب بهترین بازیگری شد، اما نتوانست آن‌ها را کسب کند می‌گوید: من یک بازنده بودم، اما شاهد موفقیت همسرم «مایکل» بودم.

پس از فیلم «هنرمند»، «بژو» در آستانه پذیرش نقش در فیلم کمدی فرانسوی «شهرت» بود، اما این فیلم نقش کوچکی برای او محسوب می‌شد و در فاصله ۲۴ ساعت نقش «مری» در فیلم اصغر فرهادی به او پیشنهاد شد و سرانجام به عنوان بازیگر نقش اصلی زن در فیلم «گذشته» انتخاب شد که با بازی خوب و تحسین شده در نقش «مری» همراه شد

او ناکامی در اسکار و گلدن‌گلوب را با اعطای یک جایزه معتبر‌از جشنواره کن جبران کرد. «بژو» گفته قصد دارد پس از اتمام جشنواره کن به استراحت کوتاهی همراه با خانواده‌اش بپردازد و از ماه اوت نقش‌آفرینی در فیلمی جدید به کارگردانی همسرش «مایکل هازانویچس» را آغاز کند.
کد مطلب: 31406
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


علی نژاد
دمت گرم فرهادی ... بی ادعا داری کار خودتو میکنی و کلی هم افتخار برای ما میسازی ... اونوقت این آقایون هیچ گلی به سر ما نمیزنن که هیچی که هی منت هم سرمون دارن و هی غر هم می زنن ... دمت گرم
Iran, Islamic Republic of
اصغر فرهادی اصلح ترین هنرمند ایرانی است