۰
سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۲۹

ارتش جنسی یا نظامی؟

آمریکایی‌ها پرونده‌ای ۱۵۰۰‌صفحه‌ای رو کرده‌اند که در آن، بیش از سه‌هزارو۳۷۴ تجاوز جنسی در ارتش آمریکا به ثبت رسیده. آمار نشان می‌دهد این یک هشتم واقعیت موجود است.
آرمان بیگی در شرق نوشت:
روز ۱۷‌می ‌همین سال، یعنی درست چند هفته پیش، روز سیاهی برای آمریکا به ویژه برای ارتش این کشور بود؛ روزنامه «یو اس آ تودی» در صفحه اولش مطلبی را روی جلد برده که همه را شوکه کرد: «تجاوز جنسی در سال ۲۰۱۲ در ارتش، بیش از هر زمان دیگری است»؛ در این صفحات اشاره به موارد متعددی شده است: یکی از سربازان زن در سربازخانه مورد تجاوز قرار گرفته است، دیگری در انبار و زن سوم هم در میدان تیر. یکی دیگر در نیروی دریایی توسط مافوقش که مدرس تاکتیک‌های دفاعی بوده مورد تجاوز قرار گرفته و نفر بعدی هم توسط یک گروهبان. البته این خبرهای تکان‌دهنده فقط مربوط به زنان نیست؛ دو سرباز جوان مرد هم با بطری مورد تجاوز قرار گرفته‌اند و ... این گزارش نشان می‌دهد شمار تجاوز در ارتش آمریکا بیش از هر زمان دیگری است؛ گزارشی هزارو۵۰۰ ‌صفحه‌ای که در اختیار پنتاگون قرار گرفته و جزییات تکان‌دهنده دیگری هم دارد: در هر هفته به طور میانگین ۵۰۰ زن و مرد در ارتش مورد اذیت و آزار جنسی قرار می‌گیرند. این در شرایطی است که گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۲ بیش از سه‌هزارو۳۷۴ مورد تجاوز ثبت شده. این به آن معنی است که در مقایسه با سال پیش از آن، اذیت و آزار جنسی شش‌درصد افزایش داشته است. اوج تحقیر برای ارتش آمریکا در این گزارش به زمانی برمی‌گردد که یکی از افسران بلندپایه ارتش سرباز جوانی را به زور وادار می‌کند تا به خواسته‌اش تن دهد.«یو ‌اس ‌آ تودی» در ادامه مطالبی که نوشته سوال مهمی هم می‌پرسد: «چرا نظامی‌ها نمی‌توانند جلوی چنین رفتارهایی را بگیرند؟»
۲۶‌هزار مورد تجاوز در سال ۲۰۱۲
دو روز بعد از آن ماجرا روزنامه «ژورنال دو دیمانش» فرانسه حکایت وحشتناک‌تری از این اتفاقات در صفحاتش می‌آورد. این روزنامه برملا کرده آمار تجاوز در سال ۲۰۱۲ در ارتش آمریکا نزدیک به ۲۶ هزار مورد بوده که فقط یک هشتم آن ثبت شده است! ارتش آمریکا در واقع یک‌بار دیگر در دنیا طوفان به راه انداخته و این‌بار سیاست را علیه واشنگتن تحریک کرد تا بالاخره برای یک‌بار هم که شده جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها گرد یک میز جمع شوند. این بار برای صلاح دو حزب و البته صلاح اوباما، پنتاگون و کنگره هم که شده بود باید زود به این پرونده رسیدگی می‌شد. هدف این نشست که روز ۱۹ ماه می ‌برگزار شد هم یک چیز بود: متوقف‌کردن جریانی تکان‌دهنده در بزرگ‌ترین ارتش دنیا. سریال سیاه تجاوز در ارتش آمریکا روز ششم ماه می ‌کلید خورد؛ «جفری کروزینسکی» یکی از مقامات بلند‌پایه نیروی هوایی بازداشت شد. علت؟ این کلنل بلندپایه در پارکینگ و در شرایطی که مست بوده به یکی از سربازان زن تجاوز می‌کند. فردای آن روز پنتاگون گزارشی می‌نویسد و حدس می‌زند که به طور غیررسمی ۲۶ هزار مورد اذیت و آزار جنسی در سال ۲۰۱۲ رخ داده است. با حسابی سرانگشتی و با نگاهی به یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر زن و مردی که در ارتش آمریکا مشغول به خدمت هستند می‌توان به این نتیجه رسید که روزانه نزدیک به ۷۰ مورد تجاوز در ارتش آمریکا رخ می‌دهد. این در شرایطی است که فقط سه‌هزارو۳۷۴ مورد به طور رسمی ثبت شده که فقط از سال ۲۰۱۰ تا به حال ۱۹۱ نفر بازجویی شده‌اند. آمار نشان می‌دهد که قربانیان و مسوولان امر راهی بهتر از سکوت در برابر چنین فاجعه‌ای پیدا نکرده‌اند. البته این راه هم نه تنها کار ساز نبوده بلکه شمار تجاوز را هر سال از سال قبل بیشتر کرده است.
اصلاحات در ارتش
اما هفته پیش خبر تجاوز دو افسر عالیرتبه به زیر‌دستانشان باعث شد تا پای «اوباما» هم به کنفرانس خبری کشیده شود. او که بسیار عصبی به نظر می‌رسد کلمات تندی به زبان آورد: «شرم‌آور است. این یک فاجعه است که وضعیت نیروهای نظامی ما را متزلزل می‌کند و ارتش را در بحران فرو می‌برد.» کار تا جایی پیش رفت که رییس‌جمهور آمریکا از «تهدید» هم نام برد: «این موارد، امنیت ملی ما را هم زیر سوال می‌برد و تهدید می‌کند.» حالا کار تا آنجا پیش رفته که «چاک هاگل» وزیر دفاع آمریکا می‌گوید دو لایحه برای بهبود و از بین‌بردن چنین شرایطی، این هفته در اختیار کنگره قرار می‌دهد: «قرار است اصلاحیه‌ای برگرفته از ارتش بریتانیا را در اختیار کنگره قرار بدهیم تا شرایط، بحرانی‌تر نشود؛ موضوع این است که می‌خواهیم رسیدگی به چنین جرایمی را به دستان کمیته‌ای مستقل بسپاریم و از طرفی مانع از این شویم که فرماندهان به طور مستقیم در عزل نیروهایشان ایفای نقش کنند.» اما این طرح هم نتوانسته اين قربانیان را راضی کند؛ «برایان لوییس» یکی ازهمین آدم‌هاست؛ او اولین فردی بود که در کنگره حاضر شد و ماجرای تجاوزی که به او در سال ۲۰۰۰ شده بود را توضیح داد. او می‌گوید مطرح‌کردن چنین مسایلی از سوی وزیر دفاع بی‌فایده است: «اینکه ساز و کار ماجرا را به دست نهاد مستقلی بسپاریم هیچ دردی را دوا نمی‌کند. سیستم کنونی مشکل دارد چرا‌که بیشتر تجاوزها توسط مافوق‌ها صورت می‌گیرد که در نهایت کسی هم تمایلی به شفاف‌سازی در این مورد ندارد.» زمانی که برایان به خاطر آزار و اذیتی که یک افسر به او کرده شکایت کرده، افسران رده بالا از او خواسته‌اند سکوت کند: «به جای اینکه از من حمایت کنند برایم پرونده‌ای درست کردند و نامش را گذاشتند «نداشتن تعادل روانی» این به آن معنی بود که من نه‌تنها هیچ غرامتی نمی‌گیرم بلکه تا آخر عمر هم با این تشخیص شناخته می‌شوم.» برایان تنها قربانی این اتفاق‌ها نیست؛ «بریژیت مک‌کوی» که دوبار پیاپی در اواخر دهه ۸۰ مورد تجاوز قرار گرفته، می‌گوید زمانی که قصد داشت برود و شکایت کند از ارتش اخراجش کردند. او حالا فعال اجتماعی است و در موسسه‌ای که به زنان کمک می‌کند مشغول است: «به ما نظامی‌ها به چشم سوپر‌قهرمان نگاه می‌کنند. نباید وجهه آنهایی که از کشور دفاع می‌کنند را خدشه‌دار کرد. این موارد خلاف اصول میهن‌پرستی است. در ارتش آمریکا نوعی حس مصونیت از مجازات در برابر تجاوزهای جنسی وجود دارد. متاسفانه همین مورد باعث شده تا افسران رده بالا زیر‌دستانشان راحالا چه زن و چه مرد باشد مورد آزار و اذیت قرار دهند.» در ۲۶‌هزار مورد آزار جنسی‌ای که اعلام شده تقریبا نصفی از آنها مرد بوده‌اند؛ ۵۰‌درصد توسط مافوقشان مورد تجاوز قرار گرفته‌اند و ۲۳‌درصد هم توسط افسران هم‌رده‌شان. ژنرال «اودرنو» یکی از مقامات بلند‌پایه نیروی زمینی ارتش آمریکا هم دیگر نفری است که این اتفاقات را نقطه تاریک و شکننده‌ای برای ارتش آمریکا توصیف می‌کند: «این روزها ارتش برای حمایت از سربازان خودش شکست خورده است. زمان آن رسیده که مبارزه علیه تجاوز جنسی را در راس برنامه‌ها قرار دهیم.» این صحبت‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که «بریژیت مک‌کوی» معتقد است ارتش این روزها افرادی را استخدام می‌کند که کاری ندارند و پیوستن به ارتش برایش آخرین راه است. بنابراین طبیعی است که در برابر چنین اتفاقات تلخی سکوت کنند و حرفی نزنند.
کد مطلب: 31596
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *