۰
چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۳۷

نقدی: برای دخالت نکردن در انتخابات تذکر مکتوب نگرفتیم

سردار شریف حتما متوجه تفاوت بار حقوقی دوعبارت «تایید نکرد» و «تکذیب کرد» هست که سخنان روز یکشنبه امام‌جمعه کرمان درباره حمایت سردار قاسمی از محمد‌باقر قالیباف را «تکذیب نکرد»، تنها آن را «تایید نکرد».
سردار شریف، حمایت یک «سردار» از «نامزد خاص» را تایید نکرد. البته تکذیب هم نکرد. با این‌که سردار شریف نه نام «سردار» را به کار برد و نه اسم «نامزد خاص» را، بیانیه دیروز روابط عمومی سپاه تنها دو نام را به خاطر می‌آورد. «سردار» قاسم سلیمانی و «سردار» سابق- نامزد فعلی محمد‌باقر قالیباف. سردار شریف حتما متوجه تفاوت بار حقوقی دوعبارت «تایید نکرد» و «تکذیب کرد» هست که سخنان روز یکشنبه امام‌جمعه کرمان درباره حمایت سردار قاسمی از محمد‌باقر قالیباف را «تکذیب نکرد»، تنها آن را «تایید نکرد».
دوشنبه فارس گزارش دیدار محمدباقر قالیباف با آیت‌الله سیدیحیی جعفری، نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه کرمان، را منتشر کرده بود. این دیدار یک نکته مهم داشت. سیدیحیی جعفری، امام‌جمعه کرمان، شهر زادگاه «سردار» قاسم سلیمانی، خبر از حمایت این فرمانده سپاه و فرمانده نیروی قدس سپاه، از یک «نامزد خاص» داد، اما امام‌جمعه نام «نامزد خاص» را با صراحت ویژه روحانیان به زبان آورد. سردار، دکتر، پاسدار، کاپیتان محمد‌باقر قالیباف. به گفته امام‌جمعه کرمان، «سردار» حاج قاسم سلیمانی یک‌شب به او و مهندس سیف‌اللهی گفته است که به قالیباف رای می‌دهد. امام‌جمعه هم در تایید گفته‌های «سردار» پاسخ داده: «من هم به قالیباف رای خواهم داد.» گزارش دیدار قالیباف با امام‌جمعه کرمان و خبر حمایت «سردار» قاسم سلیمانی از قالیباف برای پیروزی در انتخابات، در تعارض با خبری بود که باهنر روز شنبه به اعضای جامعه اسلامی مهندسین داده بود. به گفته باهنر، مقام معظم رهبری در آستانه یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری دستورالعمل مکتوبی به سپاه و بسیج فرستاده‌اند و آن‌ها را از این‌که به صورت سازمانی در انتخابات از کسی حمایت کنند، منع کرده‌اند. با وجود این دستورالعمل مکتوب، باهنر خبر از حمایت‌های بعضی از اعضای سپاه و بسیج داد و گفت: «از دل دوستانمان در سپاه و بسیج خبر داریم که دنبال آقای قالیباف هستند.» حمایت سردار سلیمانی از سردار سابق-نامزد فعلی انتخابات را، با خوشبینی، می‌توان مربوط به گذشته دانست، اما تکرار نقل ‌قول سردار سلیمانی درباره «رایی که به قالیباف خواهد داد»، آن هم از سوی امام‌جمعه کرمان، تایید خبری است که باهنر از دل اعضای سپاه و بسیج دارد. پیش از آن‌که منتقدان فرصت پیدا کنند، خبر حمایت «سردار» قاسم سلیمانی از قالیباف را در تضاد با دستورالعمل مقام معظم رهبری برای عدم ورود سازماندهی‌شده نیروهای مسلح به انتخابات، ارزیابی کنند، «سردار» نقدی به آنان پاسخ داد. دیروز، یعنی یک روز پس از انتشار گزارش دیدار قالیباف و امام‌جمعه کرمان، سردار محمدرضا نقدی در پاسخ به سوالی درباره وجود دستورالعمل کتبی مقام معظم رهبری برای منع ورود سازماندهی‌شده سپاه و بسیج به انتخابات‌، به مهر گفت: «این‌که رهبر معظم انقلاب بخشنامه کرده باشند صحت ندارد و این‌گونه نبوده است، بلکه ایشان به صورت شفاهی در این‌باره تذکراتی دادند.» نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین، نقش بسیج در انتخابات را بیان‌کردن خصوصیات نامزد اصلح خواند، اما بین دستور کتبی با دستور شفاهی مقام معظم رهبری، تفاوتی وجود ندارد و نیرو‌های مسلح باید پیرو خواسته‌های ایشان از ورود این‌گونه به مقوله انتخابات خودداری می‌کردند.
به همین دلیل دیروز فارس این‌گونه گزارش داد: «سردار شریف، سخنگوی سپاه، با اشاره به انتشار بعضی اخبار در روزهای اخیر مبنی بر این‌که یکی از فرماندهان عالی و محبوب سپاه در انتخابات ریاست‌جمهوری به فلان نامزد رای خواهد داد، اما سپاه خبر مربوط به سخنانی را تایید نمی‌کند که در گوشه و کنار بعضی از عزیزان به فرماندهان سپاه منتسب می‌کنند را و همان‌گونه که در هفته‌ها و روزهای اخیر در مواجهه با رسانه‌ها و افکار عمومی اعلام کرده‌ایم مجددا به صراحت می‌گوییم سپاه بدون ورود به مصادیق تنها به عرضه شاخص‌ها و معیارهای اصلح می‌پردازد.» استفاده‌نکردن عبارت «تکذیب می‌کنم» و بسنده‌کردن به عبارت «تایید نمی‌کنم» در بیانیه روابط عمومی سپاه، راه را برای سردار شریف باز گذاشت تا در صورت لزوم بیانیه سپاه را برای رسانه‌های نزدیک به قالیباف، تشریح کند. مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران به سایت فردا، نزدیک به محمدباقر قالیباف، گفت: «بیانیه سپاه درباره موضع‌گیری فرماندهان سپاه به صورت کلی بیان شد و ناظر به مصداق و شخص خاصی نبوده است.» سردار رمضان شریف در پاسخ به این سوال که در بعضی پایگاه‌های خبری به نقل از شما آمده است که حمایت حاج قاسم سلیمانی از قالیباف را تکذیب کرده‌اید، توضیح داد: «بنده هرگز چنین عبارتی را به کار نبرده‌ام و این امر برداشت اشتباه رسانه‌ها بوده است. سخن ما کلی و درباره عدم ورود سازمانی سپاه در انتخابات بود.» اصولگرایان هرگز از ورود نظامیان به عرصه انتخابات خشنود نبودند، زیرا حتی اظهارنظرهای نظامیان درباره انتخابات و نامزد‌های انتخاباتی می‌تواند شائبه «دخالت نظامیان» در انتخابات را ایجاد کند. زمانی که این شائبه ایجاد شد، دیگر نیاز چندانی به «سازمان رای» نیست. حمایت فرماندهان و «سرداران» سپاه یا بسیج از یک نامزد یعنی گرایش بخش عمده بدنه آن، نسبت به آن نامزد. حال اگر نامزد «نامزد خاص» و سردار سابق هم باشد که کوچک‌ترین حمایت‌ها، بیشترین تاثیر‌ها را خواهد داشت. شاید به همین دلیل بود که پیش از احراز صلاحیت قالیباف سردار شریف از رسانه‌ها خواست که از به‌کاربردن عناوینی چون «یکی از فرماندهان دفاع مقدس» یا «مشاورین فرماندهان یا مسئولان سپاه» در انتشار اخبار یا اظهارنظر فرماندهان سپاه خودداری کنند و به ذکر عناوین حقیقی آنان بسنده کنند تا اظهاراتشان تداعی‌کننده مواضع رسمی فرماندهی و نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه نشود. چون «سرداران» خود بهتر از هرکسی می‌دانند که به‌کار‌بردن عناوینشان چه تاثیری دارد.
کد مطلب: 31750
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *