۰
دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۳
وزیر بهداشت:

دولت قبلی به قانون عمل نکرد

وزیر بهداشت با عنوان این مطلب که در 100 روز نمی توان انتظار داشت که حوزه سلامت دچار تحول چشمگیری شود، تاکید کرد: همزمان با شروع کار دولت یازدهم، وزارت بهداشت با مشکلات زیادی مواجه بود که می بایست آنها را مدیریت کند.
دولت قبلی به قانون عمل نکرد
دکتر سید حسن هاشمی در برنامه "دو نیم ساعت" از شبکه خبر، به وضعیت حوزه سلامت کشور اشاره کرد و گفت: همزمان با پرداخت به رفع مشکلاتی همچون کمبود و گرانی دارو، می بایست اصلاحیه بودجه سال ۹۲ و بعد از آن، تدوین بودجه سال ۹۳ را انجام می دادیم که این وقت زیادی از ما گرفت.

وی با اشاره به عدم هماهنگی بیمه ها در حمایت از داروهای گران قیمت، افزود: این وضعیت باعث شده بود که داروهای بیماران خاص به شدت گران و کمیاب شود.

وزیر بهداشت، تشکیل شورای سیاستگذاری در وزارت بهداشت را مورد اشاره قرار داد و گفت: با بهره گیری از اقتصاددانان، به دنبال تعریف مدلهایی هستیم که بیمارستانها را به واحدهای اقتصادی کوچک تبدیل کنیم که خیلی وابسته به بودجه عمومی نباشند.

هاشمی در پاسخ به این سئوال که مهمترین مشکل حوزه سلامت کشور چیست، اظهارداشت: مشکل ما این است که هیچ وقت نظام سلامت را تعریف نکرده ایم. ما هنوز تعریف درستی از بیمه نداریم و آنچه داریم صنعت بیمه نیست بلکه صندوق بیمه است.

وی، نداشتن منابع پایدار برای نظام سلامت را مورد اشاره قرار داد و افزود: مدلهای مختلفی از نظام سلامت در دنیا وجود دارد که ما با تشکیل شورای سیاستگذاری و دبیرخانه، از افراد اقتصادی دعوت کرده ایم در این زمینه مطالعه کنند و سازمان بهداشت جهانی نیز در طراحی مدل نظام سلامت به ما کمک می کند.

وزیر بهداشت اظهار امیدواری کرد تا قبل از پایان سال، تعریف جامع از نظام سلامت داشته باشیم.

وی با عنوان این مطلب که سهم سلامت در دولتهای گذشته ناچیز بوده و همواره در اولویتهای هشتم به بعد قرار داشته است، گفت: امیدواریم دولت تدبیر و امید در ۴ سال آینده، دغدغه مردم در حوزه سلامت را برطرف کند و یا حداقل کاهش دهد.

هاشمی با اشاره به اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه ها برای حوزه سلامت در سال ۹۲، افزود: اگر دولت قبلی قانون را اجرا می کرد، خیلی از این مشکلات را نداشتیم.

وزیر بهداشت از توجه دولت یازدهم به حوزه سلامت در تخصیص اعتبارات لازم خبر داد و گفت: برای سال آینده از محل عوارض سیگار، ۳۰ درصد سهم وزارت بهداشت است که در دو سال گذشته این سهم به وزارت بهداشت پرداخت نمی شد. در حالی که ۳ برابر عوارض دریافتی، بابت درمان بیماریهای ناشی از مصرف سیگار در کشور هزینه می شود.

وی، واقعی کردن قیمت خدمات پزشکی را تنها راهکار برون رفت حوزه سلامت از مشکلات موجود عنوان کرد و افزود: اگر می خواهیم سیر صعودی پرداخت هزینه های درمان از جیب مردم که از ۵۴ درصد به ۶۵ درصد رسیده است، کم شود و به کمتر از ۳۰ درصد برسد، می بایست قیمت خدمات پزشکی واقعی شده و بیمه ها تقویت شوند.

هاشمی از کسری ۳۵۰۰ میلیارد تومانی وزارت بهداشت در سال جاری خبر داد و گفت: کمبود منابع مالی باعث شده که درآمدهای بیمارستانی صرف پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل شود و پولی برای ارائه خدمات به مردم باقی نماند.
منبع: مهر
کد مطلب: 36015
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *