۰
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۵۵
همزمان با قطعی گاز منازل؛

رکورد تولید گاز ایران شکسته شد

همزمان با اعلام تثبیت تولید گاز ایران برای زمستان سال جاری توسط شرکت ملی گاز و قطع و محدودسازی گاز مشترکان، شرکت ملی نفت از افزایش ۱۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز و ثبت رکورد تولید ۶۴۱ میلیون مترمکعب گاز در بخش بالادستی برای زمستان سالجاری خبر داده است.
رکورد تولید گاز ایران شکسته شد

به گزارش فریادگر به نقل از مهر، همزمان با قطعی و افت فشار گسترده گاز در استان‌های مختلف کشور با ورود جبهه هوای سرد زمستانی شرکت ملی نفت ایران از افزایش ۱۰ میلیون متر مکعب تولید گاز ایران برای زمستان سال جاری خبر داده است.

از این رو هر چند شرکت ملی گاز ایران هرگونه افزایش تولید گاز برای زمستان امسال را رد کرده و تاکید می‌کند: ظرفیت تولید گاز برای زمستان امسال تثبیت شده است، شرکت ملی نفت ایران از ثبت رکورد جدید افزایش تولید گاز در بخش بالادستی خبر می‌دهد.

با وجود افزایش ظرفیت تولید و پالایش گاز طبیعی ایران و افزایش ظرفیت انتقال گاز اما هفته گذشته علاوه بر قطع، افت فشار و محدودسازی گاز در طول شبکه سراسری گاز صنایع پتروشیمی، نیروگاه‌ها، کارخانه‌ها و جایگاه‌های سی.ان.جی به طور گسترده قطع و محدود شد.

این در حالی است که شرکت ملی نفت ایران امروز با رد هرگونه تثبیت افزایش تولید گاز برای زمستان سال جاری از ثبت رکورد تولید روزانه گاز به بیش از ۶۴۰ میلیون متر مکعب خبر داده است.

امیرمسعود جباری راد امروز با اشاره به افزایش تولید زمستانی گاز ایران، گفت: شرکت ملی نفت ایران به عنوان متولی تولید گاز در کشور، همه امکانات را برای پاسخگویی به مصرف فزآینده گاز در کشور به کار بسته است.

این مقام مسئول با اشاره به تولید گاز کشور توسط شرکت‌های نفت مناطق مرکزی، نفت و گاز پارس، مناطق نفتخیز جنوب و فلات قاره افزود: هم اکنون شرکت نفت مناطق مرکزی با تولید روزانه ٣٠٤ میلیون متر مکعب و شرکت نفت و گاز پارس با تولید روزانه ٣٠٢ میلیون مترمکعب گاز به ترتیب ٤٧,٤ و ٤٧.١ درصد از سهم تولید گاز کشور را در اختیار دارند.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت تصریح کرد: همچنین روزانه حدود ٣٣ میلیون مترمکعب گاز از محل گازهای همراه نفت شرکت مناطق نفت خیز جنوب تولید می شود و شرکت نفت فلات قاره ایران نیز روزانه حدود ٢ میلیون مترمکعب گاز تولید می کند و سهم این دو شرکت در تولید گاز به ترتیب ٥,٢ و ٠.٣ درصد تولید گاز کشور است.

وی یادآور شد: از ٦٤١ میلیون مترمکعب گاز تولیدی در هر روز، پس از انجام مراحل فرآورش ٥٧٥ میلیون مترمکعب گاز غنی به دست می آید که این میزان نیز پس از جداسازی میعانات، به حدود ٥٢٠ میلیون متر مکعب گاز سبک آماده برای مصرف تبدیل می شود.

جباری راد با اشاره به افزایش مصرف گاز در کشور به بیش از ٥٧٠ میلیون متر مکعب در روزهای گذشته تاکید کرد: برای پاسخگویی به این میزان مصرف، ناگزیر بخشی از گاز صنایع، جایگاه های سی.ان.جی و نیروگاه ها قطع شد.

به گفته این مقام مسئول، تولید گاز امسال نسبت به پارسال، حدود ١٠ میلیون متر مکعب افزایش داشته و با توجه به اینکه در دو تا سه سال اخیر، پروژه افزایش ظرفیت تولید گاز در کشور به بهره برداری نرسیده است، این میزان افزایش از محل اقدام های اصلاحی همچون ارتقای ظرفیت شیرین سازی گاز در پالایشگاه فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی حاصل شده است.
کد مطلب: 37145
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *