۰
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۰۴

هیچگاه نگفتیم منتقدان دولت بی‌سواد هستند

سخنگوی دولت با اشاره به موضوعات مطرح شده در نشست امروز هیات وزیران اظهار داشت: مراتب قدردانی رئیس جمهور و هیات وزیران برای حضور حماسی مردم در 22 بهمن و همچنین تاکید بر موضوع امنیت غذایی و توجه به سفره مردم از موضوعات امروز نشست هیات وزیران بود.
هیچگاه نگفتیم منتقدان دولت بی‌سواد هستند
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت صبح امروز چهارشنبه در حاشیه هیات دولت در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: امروز درجلسه هیات دولت ابتدا گزارش حضور معنی‌دار و امیدبخش مردم در شهرهای مختلف کشور توسط وزیران محترم ارائه شد.

وی افزود: با توجه به اینکه اغلب وزیران در مراکز استان ها برای سخنرانی دعوت شدند فرصتی بود تا آنچه را که مشاهده شده بیان کنند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه رئیس جمهور و هیات وزیران به جهت حضور گسترده و حماسی مردم در روز ۲۲ بهمن مراتب قدردانی خود را پیشگاه ملت اعلام کردند، گفت: حضور در ۲۲ بهمن حماسه دومی بعد از ۲۴ خرداد بود که در راستای مطالبات و انتظارات مقام معظم رهبری وصرت گرفت و شاهد یکپارچگی حول مقام معظم رهبری بودیم.

وی تاکید کرد: قطعا این حضور و حماسه جایگاه قوی تری برای خدمتگزاران و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات خارجی فراهم می کند و عزتمندانه‌تر این مسیر طی می شود.

نوبخت با تاکید بر اینکه حماسه اقتصادی مورد تاکید هیات وزیران فراهم کردن شرایط سرمایه گذاری و آماده کردن کشور برای یک جهش اقتصادی به ویژه در سال ۹۳ است، گفت: در سال ۹۳ اقتصاد از رکود خارج می شود و شاهد رشد اقتصادی خواهیم بود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به موضوع دیگر مطرح شده در هیات دولت اظهار داشت: در جلسه امروز موضوع امنیت غذایی و توجه به سفره عده ای از مردم خوب و شریف که نیاز به توجه دارند، مورد بررسی قرار گرفت و به عنوان سند قابل پیگیری در سیاست های اقتصادی دولت تدبیر و امید خواهد بود.

نوبخت افزود: همچنین برای امنیت غذایی باید تلاش اجرایی داشته باشیم.

در ادامه خبرنگاری پرسید که گفته شده است در راهپیمایی ۲۲ بهمن، ۵ نفر توسط دستگاه های انتظامی دستگیر شده اند، آیا دولت در این خصوص اقدامی انجام می دهد و اخیرا رئیس جمهور صحبت از آشتی ملی می کند که این موضوع مورد اعتراض اصولگرایان قرار گرفته است، آیا دولت در این زمینه برنامه ای دارد؟ نوبخت پاسخ داد: در ارتباط با دستگیری افراد دستگاه های امنیتی و انتظامی وظیفه دارند که مطابق با قانون امنیت مراسم را برقرار کنند و این موضوع در جلسه هیات وزیران مطرح نشد.

وی افزود: باید قبول کنیم یک ویژگی هایی در طی ۳۵ سال در نظام جمهوری اسلامی وجود داشته است که آن یکپارچگی ملی و برخورداری از رهبری هوشمندانه در اداره انقلاب اسلامی بوده و این دو رکن موفقیت جمهوری اسلامی در سی و پنج سال گذشته است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این یکپارچگی به این معنا نیست که تنوع سلایق سیاسی در جامعه نداشته باشیم، تصریح کرد: اصولگرایی و اصلاح طلبی از واقعیت های فضای سیاسی کشور هستند، اما هر جایی که پای منافع ملی به میان آید این دو در کنار هم قرار دارند.

نوبخت ادامه داد: رئیس جمهور از همه جریان های متنوع سیاسی برای حضور در این راهپیمایی دعوت کرده اند همچنان که تلاش قوه مجریه این بوده است که از همه سلایق سیاسی برای خدمت‌رسانی به مردم استفاده کند که این موضوع خود نوعی دعوت به اتحاد است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که گفته شده است سیاست های دولت برای کاهش نرخ تورم یک سیاست سنتی است و دولت در این زمینه موفق نبوده است، گفت: شما دولت را متهم می کنید که از روش سنتی استفاده می کند، اما باید استدلال کنید و برای حرفتان سند بیاورید.

سخنگوی دولت افزود: برای مهار تورم ابتدا باید علت تورم را بشناسیم و برای مهار آن سیاست های علمی، پولی و مالی وجود دارد که دولت نیز از آن سیاست ها استفاده می کند و سیاست های اقتصادی ریشه در نظریات اقتصادی دارد.

نوبخت تصریح کرد: اینکه می گویید دولت در شش ماه گذشته در سیاست هایش موفق نبوده است سوال می کنم که آیا نرخ تورم نقطه به نقطه تغییر پیدا کرده است یا نه؟ گزارشات رسمی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی گواه این هستند که هم نرخ تورم نقطه به نقطه و هم نرخ تورم منتهی به ۱۲ ماه نشان می دهد که سیاست های دولت در این زمینه موفقیت آمیز بوده است.

وی با بیان اینکه می دانیم افزایش قیمت کالا همچنان وجود دارد، گفت: ما در مورد نرخ رشد قیمت ها صحبت می کنیم و این موضوع نیز در شش ماه اخیر کاهنده شده است و شما باید دلیل و مدرک بیاورید که کدام یک از سیاست های پولیمان ناکارآمد بود.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این سوال که گفته شده است برخی از اقلام سبد کالا کاهش پیدا کرده و به مردم داده نمی‌شود، گفت: دکتر ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یک همکاری مشترک با وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) مسئولیت این کار را بر عهده دارد و به هیچ وجه هیچ یک از اقلام سبد کالا کم نشده است و روند عرضه این سبد کالا طبق گذشته ادامه دارد.

نوبخت در ادامه در پاسخ به این سوال که شش ماه است از روی کارآمدن دولت یازدهم می گذرد، اما استاندار خراسان رضوی هنوز انتخاب نشده است، گفت: در جلسات آینده این موضوع مشخص می شود.

وی افزود: استان خراسان رضوی استان حساسی است، اما انتخاب استانداران توسط وزارت کشور در سی استان دیگر بسیار خوب بوده و نمایندگان مجلس نیز بر حسن انتخاب وزیر کشور در معرفی استانداران تاکید دارند.

در ادامه نیز از نوبخت پرسیده شد شایعه شده است در دولت جابجایی هایی صورت می گیرد، مثلا آقای نهاوندیان بجای آقای نعمت زاده به وزارت صنعت می رود که نوبخت گفت: چنین موضوعی صحت ندارد و هیچ تغییری دردولت صورت نمی گیرد.

سخنگوی دولت همچنین در مورد سهام عدالت گفت: وزارت اقتصاد یک طرحی در مورد سهام عدالت دارد که این طرح بسیار جامع است که در آینده در مورد آن اطلاع رسانی می شود.

وی همچنین در مورد گروگان‌گیری پنج تن از نیروهای مرزی ایران گفت: برای دولت تامین امنیت تمامی آحاد جامعه بخصوص مرزداران بسیار اهمیت دارد و از چند مورد این موضوع در حال پیگیری است و فعالیت هایی صورت گرفته است.

همچنین خبرنگاری پرسید آقای مصباح‌یزدی اخیرا دولت را متهم به دروغگویی کرده است و از طرفی نیز کم سواد نامیدن منتقدان توسط رئیس جمهور مورد انتقاد رسانه ها قرار گرفته است و موضع دولت در این زمینه چیست؟ گفت: دولت روحانی به هیچ وجه نگفتند منتقدان دولت بی سواد هستند، بلکه ایشان از جامعه دانشگاهی دعوت کردند که به جای دادن نامه های مکتوب و یا موردی، سخن بگویند و این دعوت، دعوت سنجیده و درستی است که دولت از صاحبان دانش در دانشگاه ها تقاضا دارد که صحبت کنند؛ چراکه افراد کم‌سواد صحبت کند به نوعی بیان نامناسب آنان از محیط علمی دانشگاه درست نیست و همچنین ممکن است جامعه را به تشنج بکشاند.

وی افزود: رئیس جمهور نیز در مصاحبه اخیرش با رسانه ملی نیز به صراحت بیان کرده دولت نقد را می پذیرد و به هیچ وجه راه را برای نظرات ارشادی نمی بندد. همچنان که رئیس جمهور به صراحت در مورد نوع توزیع سبد کالا از مردم عذرخواهی کردند با وجود آنکه دولت هزار میلیارد تومان برای این موضوع هزینه کرده است.

نوبخت تاکید کرد: امروز که شرایط عادی شده است و خانوارها بسیار از نوع توزیع سبد کالا راضی هستند، اما متاسفانه رسانه ها این موضوع را منعکس نمی کنند.

سخنگوی دولت در مورد اشکالات بوجود آمده در نوع شناسایی جامعه هدف گفت: متاسفانه بانک اطلاعاتی دقیقی در این زمینه وجود ندارد و باید این عیب برطرف شود، اما دولت راستگویان خودش را موظف می داند با راستی با مردم صحبت کند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به این سوال که بعد از اجلاس داوس رئیس جمهور اعلام کردند که دروازه های ایران به روی جهان باز است با توجه به کارشکنی هایی که آمریکا انجام داده است و فشار به همپیمانان خود آورده است و فشاری که به تجار کشورهای خارجی وارد شده، آیا تا به امروز تفاهم‌نامه‌ای به صورت جدی با کشورهای خارجی انجام شده است یا خیر؟، گفت: برای انعقاد قراردادهای اقتصادی یک مقدماتی باید تمهید شود.

نوبخت افزود: حضور چشمگیر سرمایه داران خارجی در داوس و اعلام آمادگی آنان به رئیس جمهور گام های نخستین و اراده ای که باید از سوی خارجی ها نشان داده شود، شکل گرفت و امیدواریم بتوانیم در آینده ای نزدیک شاهد انعقاد قراردادهایی در حوزه اقتصادی باشیم.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این سوال که دولت بارها گفته است عزم جدی برای مقابله با فساد اقتصادی دارد و اخیرا نیز یک اتفاقاتی در حوزه معاونت اول رخ داده بود که گزارشی در این زمینه داده شده گزارش ارائه شده به رئیس جمهور حاوی چه مطالبی بوده است، گفت: همانطور که اشاره کردید یک مهلت زمانی هم در دستورالعمل رئیس جمهور تعیین شده بود که آن رعایت شد.

وی افزود: مواردی را که باید در خصوص آنها اظهارنظر می شد لحاظ شده است و اقداماتی هم در دنباله آن لازم است که صورت بگیرد، چون پیشنهاد معاونت اول بود و این کار در حال انجام است و من به زودی گزارش کاملی از این دستورالعمل و نتایج اجرایی آن به خبرنگاران خواهم داد.
کد مطلب: 37237
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *