۰
پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۵۰

تولید بنزین پتروشیمی‌ها ادامه می‌یابد

همزمان با درخواست ابتکار معاون رئیس جمهور از وزارت نفت برای توقف تولید بنزین در پتروشیمی‌ها، به دلیل تراز تولید و مصرف بنزین و تاخیر در راه‌اندازی طرح‌های پالایشگاهی، تولید بنزین از پتروشیمی‌ها برای سال 1393 ادامه می یابد.
تولید بنزین پتروشیمی‌ها ادامه می‌یابد
در شرایط فعلی به طور متوسط ۸ تا ۱۰ میلیون لیتر بنزین در مجتمع های پتروشیمی تولید می شود که با وجود انتقادهای متولیان زیست محیطی کشور، وزارت نفت بنزین تولیدی در مجتمع‌های پتروشیمی را استاندارد اعلام کرده است.

عبدالحسین بیات عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به تولید روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین در پتروشیمی‌ها، آلوده بودن بنزین پتروشیمی را رد می‌کند و معتقد است: بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها به طور مستقیم قابل مصرف در خودروها نیست.

مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی با توجه به شرایط محیط زیست و استانداردهای بین‌المللی انجام شده و روزانه بازارهای مصرف می‌شود، گفته است: بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها با اکتان ٩٥ تحویل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی می شود.

شاهرخ خسروانی معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش نفتی هم با رد غیر استاندارد بودن بنزین پتروشیمی‌ها تصریح می‌کند: با توجه به كسري ناشي از توليد داخلي و مصرف بنزين ميزان كمي از اين سوخت از مجتمع‌هاي پتروشيمي دريافت مي شود كه پس از تركيب با بنزين توليد پالايشگاه‌هاي نفت و كسب استاندارد لازم به شبكه‌هاي توزيع سوخت تحويل مي‌شود كه كيفيت آن دقيقا مطابق با استاندارد ابلاغي است.

تولید بنزین پتروشیمی‌ها ادامه می‌یابد

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور هفته گذشته در خصوص آلاینده‌های بنزین تولید پتروشیمی‌ها، گفت: هنوز هم تبعات بنزینی‌ که در واحد‌های پتروشیمی تولید شد به دلیل وجود مقدار زیادی آروماتیک را داریم اما به وزارت نفت اعلام کرده‌ایم که دیگر اجازه‌ی عرضه‌ی بنزین پتروشیمی به بازار را ندارند و آنها هم پذیرفته‌اند.

از ابتدای سالجاری تاکنون متوسط مصرف بنزین کشور با ثبت رشدی هشت درصدی به بیش از ۷۰ میلیون لیتر در روز رسیده است که با توجه به تراز منفی تولید و مصرف بنزین در کشور تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی کماکان ادامه می یابد.

از سوی دیگر با توجه به تاخیر در راه اندازی طرح‌های جدید افزایش تولید بنزین ایران همچون ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس و طرح بنزین سازی اصفهان، تولید بنزین در پتروشیمی‌ها برای سال ۱۳۹۳ کماکان ادامه می یابد.

برای ایام نوروز سال آینده پیش بینی می‌شود رکوردهای جدیدی برای مصرف بنزین کشور به ثبت برسد و حتی رکورد مصرف نزدیک به ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین برای نوروز سالجاری در مدت مشابه سال اینده بازهم ارتقا یابد.

از این رو با توجه به محدودیت های تولید بنزین در پالایشگاه های موجود نفت کشور، تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی ادامه می یابد و این در حالی است که از اواسط مهر ماه سالجاری واردات ۴ تا ۷ میلیون لیتر بنزین هم از سرگرفته شده است.

در تائید وابستگی کشور به واردات بنزین، محسن روحانی مدیر سامانه هوشمند سوخت در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه با گذشت حدود هفت سال از زمان اجرای سامانه هوشمند و عرضه کارتی، وابستگی به واردات بنزین صفر نشده است، تاکید کرده است: اما با اجرای این پروژه توانسته ایم رشد مصرف بی رویه این فرآورده نفتی را کنترل کنیم.

وزارت نفت دستوری برای توقف تولید بنزین پتروشیمی نداده است

یک مقام مسئول درباره طرح اخیرا رئیس سازمان محیط زیست برای توقف تولی بنزین در پتروشیمی های کشور، گفت: همزمان با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال تاکنون از سوی وزارت نفت هیچگونه نامه ای به شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سایر شرکت های پتروشیمی برای توقف تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی ارسال نشده است.

وی با تاکید بر اینکه توقف تولید بنزین پتروشیمی در گروی ارسال نامه‌ای از سوی وزارت نفت و یا شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است، بیان کرد: عدم ارسال نامه به منزله ادامه تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی است.

به گزارش مهر، بر اساس گزارش های رسمی وزارت نفت به طور متوسط سالانه بیش از ۴.۱ میلیارد لیتر بنزین و گازوئیل در پتروشیمی‌های ایران تولید و در بازارهای داخلی عرضه می شود.
کد مطلب: 37263
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *