۰
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۰۶

ترکیه: گاز بیشتر با تخفیف ویژه می‌خواهیم

با آغاز دور جدید داوری گازی بین ایران و ترکیه و احتمال محکومیت 2.5 میلیارد دلایر صنعت گاز ایران، ترکیه شرط بایگانی کردن این شکایت گازی را افزایش دو برابری واردات گاز از ایران با تخفیف ویژه اعلام کرده است.
ترکیه: گاز بیشتر با تخفیف ویژه می‌خواهیم
ترکیه به دلیل گران فروشی و کم فروشی از گاز ایران به داوری بین‌المللی شکایت کرده اند که پیش بینی می‌شود در صورت محکومیت گاز ایران در این دادگاه بین‌المللی، شرکت ملی گاز باید غرامت ۲ تا ۲.۵ میلیارد دلاری به بوتاش ترکیه پرداخت کند.

حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت پیشتر در گفتگو با مهر با اشاره به شکایت گازی ترکیه از ایران، گفته بود: مطرح کردن این ادعاهای گازی در داوری بین‌المللی جزئی از قرارداد گاز ایران و ترکیه است و در این بین شرکت ملی گاز ایران هم مدارک و مستندات محکم خود را به دادگاه ارسال کرده است.

در همین حال تانیر ییلدیز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه اخیرا در گفتگو با رسانه‌های ترکیه با تاکید بر اینکه وی ۹۹ درصد "یقین" دارد که رای دادگاه به نفع ترکیه خواهد بود و آنکارا ۲ میلیارد دلار غرامت از ایران می‌گیرد، گفته است: به ایران گفته‌ایم قیمت گاز صادراتی شما گران است و در صورت عدم مذاکره پیرامون آن به دیوان داوری بین‌المللی شکایت خواهیم کرد.

با این وجود این روزها تمامی مدیران سابق شرکت ملی گاز در دولت نهم و مدیران فعلی این مجموعه گازی به منظور جلوگیری از محکومیت ایران در این داوری بین‌المللی گاز بسیج شده اند که پیش بینی می‌شود تا چند روز آینده نتایج این داوری رسما اعلام شود.

شرط ایران برای افزایش صادرات گاز به ترکیه

به گزارش مهر، با ادامه اختلافات گازی تهران-آنکارا، اخیرا ترکیه رسما خواستار افزایش دو برابری حجم صادرات گاز ایران به این کشور شده است که در صورت تحقق این پیشنهاد حجم صدور گاز از ۱۰ به حدود ۲۰ میلیارد مترمکعب در سال افزایش می‌یابد.

با این وجود تانر ایلدیز وزیر انرژی ترکیه یکی از شروط افزایش دو برابری حجم واردات گاز از ایران را تجدید نظر تهران در ساز و کار قیمت گذاری گاز عنوان کرده و خواستار تخفیف بیشتر گازی از سوی ایران شده است.

علی ماجدی معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت درباره موضع جدید ترکیه که خواستار کاهش قیمت گاز صادراتی ایران به میزان قیمت گاز وارداتی از روسیه شده اند، گفت: ایران و ترکیه درباره قیمت گاز مذاکره می کنند اما سیاست کلان کشور آن است که سهم گاز ایران با روسیه در بازار ترکیه برابر شود.

این دیپلمات وزارت نفت با یادآوری اینکه در شرایط فعلی حجم صادرات گاز روسیه در مقایسه با ایران حدود ۲.۵ تا سه برابر است، تصریح کرد: با وجد اختلافات گازی با بوتاش اما ترکیه یکی از مشتریان سنتی گاز طبیعی ایران است.

وی از برنامه ریزی به منظور افزایش دو برابری حجم صادرات گاز ایران به ترکیه در بلند مدت خبر داد و افزود: در صورت توافق نهایی، پیش بینی می شود این افزایش صادرات در دوره ۴ یا پنج ساله و از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ میلادی رقم بخورد.

ماجدی با تاکید بر اینکه با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی ایران گاز مازاد بریا افزایش صادرات به ترکیه در اختیار دارد، درباره شروط افزایش ۲ برابیر صادرات گاز ایران به ترکیه، توضیح داد: اگر سهم گاز ایران در بازار ترکیه معادل سهم گازی روسها باشد در آن صورت در بازاری رقابتی می‌توان درباره قیمت رقابتی هم مذاکره کرد.

معاون امور بین‌الملل وزیر نفت یکی از شروط افزایش صادرات گاز به ترکیه را در گروی کاهش بیشتر تحریم‌ها عنوان کرد و یادآور شد: ایران و ترکیه در بلند مدت می‌توانند به شرکای بزرگ در بازار گاز تبدیل شوند.

زنگنه: با تخفیف گازی به ترکها هنوز موافقت نکردیم

در همین حال بیژن زنگنه وزیر نفت اعلام کرده است: مذاکراتی بین ایران و ترکیه درباره تخفیف در فروش گاز، در صورت افزایش ٢ برابری صادرات گاز ایران به ترکیه انجام شده است، اما با وجود انجام مذاکره‌های دو جانبه، ایران تاکنون با این درخواست گازی ترکیه موافقت کامل نکرده است.

عزیزالله رمضانی مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز اخیرا با اشاره به امضای قرارداد صادرات گاز به سوئیس از آغاز مذاکرات گازی با یونان خبر داده و یادآور شده است: علاوه بر این ترکیه هم یکی از مسیرهای ایران برای صادرات گاز به اروپا است.

به گزارش مهر، یکی از مسیرهای ایران برای صادرات گاز به اروپا خط لوله ششم سراسری به طول تقریبی یکهزار و ۳۰۰ کیلومتر بوده که تاکنون ساخت قطعه اول و دوم این خط لوله گاز از عسلویه تا اهواز به طول ۶۱۱ کیلومتربه پایان رسیده است.

در حال حاضر مراحل تکمیل خط لوله ۵۶ اینج ششم سراسری در قطعه سوم و چهارم در حال انجام بوده که این خط لوله از ظرفیت انتقال روزانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز تا مرز بازرگان را برخوردار است.
کد مطلب: 37330
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *