۰
چهارشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۱۱
وزیر خارجه اکوادور:

انگلیس باید عذرخواهی کند

وزیر امور خارجه اکوادور ضمن اعلام آمادگی کشور خود برای مذاکره با لندن بر لزوم عذرخواهی رسمی دولت انگلستان به دلیل تهدید به حمله به سفارت این کشور تاکید کرد.
انگلیس باید عذرخواهی کند
"ریکاردو پاتینیو"، وزیر امور خارجه اکوادور، روز گذشته در مصاحبه با تلویزیون دولتی این کشور بر آمادگی کیتو برای گفت‌وگو با انگلستان تاکید کرد.

وی همچنین بر لزوم عذرخواهی رسمی دولت انگلستان به دلیل تهدیدات خود در رابطه با حمله به سفارت اکوادور در لندن پافشاری کرد.

وزیر امور خارجه اکوادور اظهار داشت: در حال حاضر تنها یک نامه تهدیدآمیز دریافت شده است. هیچ چیز دیگری از جمله انکار این نامه وجود ندارد.

ریکاردو پاتینیو ادامه داد: با وجود اینکه دولت اکوادور ادامه تلاش برای گفت‌وگو با انگلستان را ترجیح می‌دهد، ولی ارجاع موضوع به دادگاه بین‌المللی لاهه را به عنوان آخرین راهکار نیز در نظر دارد.

وی همچنین یادآور شد که اقداماتی همچون ارجاع موضوع به دادگاه بین‌المللی به صرف زمان طولانی نیازمند است.

وزیر امور خارجه اکوادور در ادامه تاکید کرد: دولت اکوادور از محدودیت‌های موجود در قوانین "سازمان کشورهای آمریکایی" که پیش از این موجب انفعال این سازمان شده، آگاه است، اما این بار سازمان کشورهای آمریکایی باید به خاطر خودش هم که شده از کشور عضو خود که مورد تهدید قرار گرفته است حمایت کند.

پاتینیو یادآور شد: اتحادیه‌های منطقه‌ای مانند "اتحادیه بولیواری برای ملت‌های آمریکای لاتین" (آلبا) و "اتحاد ملت‌های آمریکای جنوبی" (اوناسور) در مقابل تهدیدات انگلستان از اکوادور حمایت کرده‌اند و سازمان کشورهای آمریکایی نیز باید این اقدام را صورت دهد.

نشست وزاری امور خارجه کشورهای عضو سازمان کشورهای آمریکایی جمعه آینده و به درخواست اکوادور در واشنگتن برگزار خواهد شد.

دولت اکوادور با استناد به نامه‌ای که چهارشنبه گذشته از دولت انگلستان دریافت کرده است خواستار تشکیل این جلسه شد. در آن نامه انگلستان اکوادور را تهدید کرده است که به خاک سفارت این کشور در لندن حمله خواهد کرد و "جولیان آسانژ"، موسس سایت افشاگر "ویکی لیکس" را که به این کشور آمریکای جنوبی پناهنده شده است، دستگیر خواهد کرد.

اتحادیه آلبا در بیانیه پایانی نشست روز گذشته خود به انگلستان هشدار داد که چنانچه لندن مرتکب تجاوز شده و تمامیت ارضی سفارت کشور اکوادور را به منظور دستگیری آسانژ نقض کند، این اقدام عواقب ناخوشایندی برای جهان در پی خواهد داشت.

وزرای امور خارجه اتحادیه آلبا ارعاب و تهدیدات صورت گرفته از سوی انگلستان را رد کرده و حمایت کامل خود از حق حاکمیت دولت اکوادور برای ارائه پناهندگی سیاسی به آسانژ را اعلام کردند.

همچنین اعضای این اتحاد منطقه‌ای از همه دولت‌های جهان، جنبش‌های اجتماعی و نخبگان علمی دعوت کردند تا اوناسور نیز از موضع اکوادور در قبال انگلستان در خصوص اعطای پناهندگی به جولیان آسانژ حمایت کردند.

در بیانیه اوناسور در این خصوص نیز آمده است: دو کشور باید به گفت‌وگو و مذاکرات مستقیم در راستای جستجوی تصمیمی مورد قبول طرفین ادامه دهند.

علاوه بر این، کشورهای عضو در این سند بر حق مسلم کشورها برای اعطای پناهندگی به افراد تاکید کرده و استفاده از زور در این رابطه را محکوم کردند. همچنین در این بیانیه لزوم رعایت دقیق اصول قوانین بین‌الملل خاطرنشان شده است.

دولت انگلستان روز گذشته بار دیگر اعلام کرد که قصد ندارد شرایط را برای سفر جولیان آسانژ به اکوادور فراهم کند. در عین حال لندن آمادگی خود را برای خروج از این مناقشه از راه دیپلماتیک اعلام کرده است.

"دیوید کامرون"، نخست وزیر انگلستان در این رابطه اظهار داشت: بر اساس قوانین انگلیس پس از آنکه آسانژ همه امکانات برای دادگاه تجدیدنظر را از دست داد، دولت انگلستان باید وی را به سوئد تحویل دهد و ما نیز قصد داریم این تعهد خود را انجام دهیم.

پیش از این دیوید کامرون به وزرای امور خارجه لاهه توصیه کرده بود شرایط را تشدید نکنند و از بیان اظهاراتی که موجب به خطر انداختن سفارتخانه‌ها و دفاتر دیپلماتیک انگلستان در خارج از این کشور می‌شود، اجتناب کنند.

کد مطلب: 3804
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *