۰
يکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۸

مذاکرات نفتی ایران-روسیه وارد مراحل جدید شد

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران آخرین وضعیت مذاکرات نفتی ایران و روسیه برای امضای قرارداد 20 میلیارد دلاری بین دو کشور تشریح کرد و گفت: با وجود مذاکرات متعدد هنوز توافق نفتی بین دو طرف حاصل نشده است.
مذاکرات نفتی ایران-روسیه وارد مراحل جدید شد
رکن‌الدین جوادی امروز درباره جزئیات توافق ۲۰ میلیارد دلاری نفتی ایران و روسیه گفت: مذاکرات دو طرف وارد مراحل جدید شده اما هنوز توافق نهایی انجام نگرفته است.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه هنوز زمان بندی این توافق بزرگ نفتی بین ایران و روسیه نهایی نشده است، تصریح کرد: هم اکنون دو کشور در حوزه‌های مختلف مشغول مذاکره هستند که در صورت توافق نهایی جزئیات آن اعلام خواهد شد.

معاون وزیر نفت در پاسخ به این سئوال مهر که آیا قرار است تحویل نفت به روس‌ها از طریق پایانه نفتی نکا در دریای خزر و یا پایانه خارگ در خلیج فارس انجام شود، بیان کرد: در این باره مذاکرات فنی با روسیه در حال انجام است.

خبرگزاری‌های خارجی هفته گذشته اعلام کردند: ایران و روسیه بر سر قراردادی مبنی بر فروش نفت در مقابل کالا به ارزش ۲۰ میلیارد دلار به توافق رسیده اند.

در روزهای پایانی اسفند ماه سال گذشته وزیران نفت و انرژی جمهوری اسلامی ایران و روسیه به‌عنوان دو غول گازی جهان در مسکو برای دومین بار متوالی مذاکره کردند و دو طرف برای امضای یک تفاهم نامه جدید اقتصادی و نفتی به توافق‌های اولیه دست یافتند.

به گزارش مهر، ایران و روسیه در طول حدود یکسال گذشته تاکنون مذاکرات متعددی به منظور امضای یک تفاهم نامه و در نهایت قرارداد تهاتر نفت خام با کالا انجام داده اند به طوری‌که در طول ۶ ماه گذشته وزرای نفت و انرژی ایران و روسیه دو بار در مسکو در این باره بحث و تبادل نظر کردند.

با این وجود به نظر می‌رسد بر اساس اظهارات وزیر نفت ایران برخی اختلافات برای امضای این تفاهم نامه بزرگ اقتصادی و نفتی بین تهران – مسکو به طور کامل حل و فصل شده است.

بیژن زنگنه وزیر نفت با بیان اینکه یادداشت تفاهم توسعه همکاری‌ها میان تهران و مسکو اوایل سال آینده نهایی می شود، گفته بود: برخی نکات حل نشده در این ارتباط وجود داشت که در دیدارها و مذاکرات مسکو با مقام های روس حل شد.

در صورت توافق ایران و روسیه بر مبنای تهار کالا با نفت، روسها روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کند، ضمن آنکه روس‌ها چنین قراردادی را برخلاف تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران نمی‌دانند.

از این رو، در صورت توافق نهایی تهران – مسکو باید شاهد صف کشی نفتکش‌های روسی در پایانه نفتی نکا در حاشیه جنوبی دریای خزر از سال ۱۳۹۳ باشیم.
کد مطلب: 38060
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *