۰
سه شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۵۷

مذاهب و گروهها تفرقه‌ها را کنار بگذارند

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم سیستان و بلوچستان قرن ها با وحدت و اتحاد با اقوام و مذاهب مختلف کنار یکدیگر زندگی کرده اند گفت: این وحدت، اتحاد و برادری مردم سیستان باید سرمشق و درس عبرتی برای همه کشورهای منطقه باشد.
مذاهب و گروهها تفرقه‌ها را کنار بگذارند
حسن روحانی در ادامه سفر استانی خود به استان سیستان و بلوچستان عصر امروز با جامعه نخبگان، ایثارگران، هنرمندان، فرهنگیان و دانشگاهیان در دانشگاه سیستان و بلوچستان دیدار کرد.

روحانی در این دیدار با بیان اینکه افتخار می‌کنم که در آغاز سال جدید من و هیات همراه این توفیق را پیدا کردیم تا در سرزمین غیورمردان و مرزدان با کفایت کشورمان باشیم، گفت: به راستی اگر ایثار، مقاومت، ایستادگی و آمادگی برای جانبازی و شهادت نبود آیا می توانستیم انقلابمان را در برابردشمن با دست خالی از لحاظ ابزار مادی حفظ کنیم و به پیروزی برسانیم؟

وی افزود: اگر در فروردین سال ۴۲ و کشتار مدرسه فیضیه عقب نشینی می کردیم؛ اگر روزی که طلبه های جوان را از طبقه دوم مدرسه فیضیه به حیات پرتاب کردند و عده ای را کشتند ما عقب نشینی می کردیم؛ ایثار، ایستادگی، شهامت ادامه نمی یافت و انقلاب به یپروزی نمی‌رسید و اگر این ایثارها و مقاومت ها ادامه نمی یافت نمی توانستیم در برابر توطئه قدرت های بزرگ پیروز شویم.

رئیس جمهور با بیان اینکه آنچه که ایران را پیروز ساخته است روح مقاومت و ایستادگی است گفت: در سرلوحه غیرمردان این سرزمین ایثارگران هستند؛ آنهایی که در فیضیه و ۱۵ خرداد کشته شدند آنهایی که ۱۷ شهریور ، ۲۱ بهمن، ۲۲ بهمن و همه حوادث سالهای ۵۸ و ۵۹ و بویژه ۸ سال دفاع مقدس در برابر توطئه همه جهان ایستادند چرا که جنگ فقط در برابر صدامیان و در برابر حزب بعث نبود بلکه جنگ در برابر همه آنهایی بود که پشت به پشت هم داده بودند که این ملت را در برابر زور و فشار تسلیم کنند و این افتخار از آن خاندان عزیز و بزرگ ایثارگران بویژه شهیدان ، جانبازان ، آزادگان و همه آنهایی است که امروز دلاورانه ایستادند.

دولت با تمام توان در خدمت ایثارگران است

وی با بیان اینکه این دولت با آنچه که در توان دارد در خدمت ایثارگران و خانواده بزرگ آنان خواهد بود گفت: گرچه ما هر کاری انجام دهیم در برابر ایثار این عزیزان اندک است که جان خود را در راه انقلاب تقدیم کردند و شما خانواده ها در سالیان دراز ، صبر و استقامت پیشه کردند اجر شما با کسی است که اجز بی حساب می دهد.

روحانی تاکید کرد: ما اگر ایستاده ایم و اگر دنیا از مقابله با این سرزمین پشیمان است یا پشیمان خواهد شد، به خاطر ایثار ایثارگران و شما خانواده های عزیز است.

سیستان و بلوچستان سرزمین اتحاد و برادری است

وی در ادامه با اشاره به ویژگی های استان سیستان و بلوچستان گفت: می گویند استان سیستان و بلوچستان استان پر از رنج و محنت و استان ناامنی است که من هیچ کدام از آنان را نمی پذیرم.

وی افزود: سیستان و بلوچستان سرزمینی است که اقوام دلاوری چون بلوچ و سیستانی دار ، سرزمینی که جوانان غیور با استعدادهای زیاد دارند.

رئیس جمهور با بیان اینکه وحدت و همدلی قرن ها در استان سیستان و بلوچستان و در میان اقوام و مذاهب این سرزمین وجود دارد گفت: قرنهاست که مردم این دیار با وحدت و اتحاد، با اقوام و مذاهب مختلف در کنار هم زندگی می کنند و این برادری و اتحاد شما باید سرمشت و درسی برای کشورهای منطقه باشد.

وی گفت: همه آنهایی که در برابر خداوند تسلیم هستند و اسلام را برگزیده اند و همه آنهایی که افتخارشان آن است که در دنیا و آخرت جزء امت پیامبرند و همه زیر یک پرچم هستند چرا باید با هم نباشیم مگر ما انتظار لطف و محبت و شفاعت رسول گرامی اسلامی را نداریم.

رئیس جمهور تصریح کرد: برای اینکه این وحدت بیشتر و مستحکم تر شود باید در مقام عمل اقوام مختلف شیعه و سنی در کنار هم باشند .

روحانی با بیان اینکه یکی از جاهایی که وحدت می آفریند ورزش است گفت: میدان ورزش دلاوری های خود را می طلب و در این میدان است که همه اقوام و مذاهب مختلف در کنار هم قرار می گیرند و توپ را به یکدیگر پاس می دهند. میدان ورزش میدان وحدت و اتحاد است.

رئیس جمهور گفت: وقتی دو خانواده شهید یکی شیعه و دیگری سنی، یکی از یک قوم و دیگری از قوم دیگر زیر یک سقف قرار می گیرند وحدت عملی می شود.

رسالت سنگین نخبگان سیستان و بلوچستان

وی همچنین با اشاره به شرکت دانش بنیان افزود: من تاکید ویژه ای بر دانش بنیان دارم و به آقای ستاری نیز تاکید می کنم برای شرکت های دانش بنیان در این استان طرح و کمک ویژه ای مد نظر قرار دهد و ما برای توسعه استان سیستان این شرکت ها را تقویت می کنیم.

روحانی خطاب به نخبگان استان خاطرنشان کرد: نخبگان رسالت سنگینی بر دوشت دارند نخبه کسی که واقعیت ها را بیشتر لمس می کند و بیشتر دنبال راه حل می رود. نخبه کسی است که بهتر می تواند صدای مردم را به مسئولین برساند و برای مشکلات استانش سریع تر راه حل پیدا کند البته یک نخبه همچون یک دست است که به تنهایی صدا ندارد و باید نخبگان دور هم جمع شوند و انجمن ها را تشکیل دهند تا بتوانند بهتر به استان خود خدمت کنند.

وی با اشاره به ظرفیت های استان سیستان و بلوچستان گفت: ما برای این استان در جمع کارشناسان و وزرا تصمیماتی گرفته ایم که برخی از آنان را امروز بیان کردم و برخی دیگر از آن را فردا اعلام خواهم کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما قصد داریم با کمک شما مردم تمام این طرح ها و تصمیمات را عملی کنیم.

روحانی با بیان اینکه در بخش کشاورزی قدم هایی برای استان برداشته می شود گفت: مهمترین مسئله در بخش کشاورزی مسئله کمبود آب است اما باید از آب موجود حداکثر استفاده را ببریم. البته برای تولید آب در پایتخت هم باید تلاش کنیم.

وی با اشاره به سفرش به افغانستان افزود: در سفر ۷ فروردین در بحث دوجانبه با حامد کرزای و وزرای مربوطه موضوع آب اروند رود و همچنین هریرود. در دستور کار قرار گرفت و تاکید کردیم که قراردادی که در این زمینه داریم باید دقیق اجرایی شود.

رئیس جمهور گفت: به زودی هیاتی از افغانستان به تهران می آید و ما تاکید بیشتری بر این حقابه خواهیم داشت. همچنین بحث آب شیرین کن نیز از دیگر موضوعاتی است که باید در این استان عملیاتی شود و این جزئی از برنامه های دولت است.

گازرسانی به سیستان و بلوچستان تا سال آینده

روحانی با بیان اینکه در سال ۹۴ گاز به این استان می آید گفت: ما برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای صنعت پتروشیمی در این استان برنامه ریزی کرده ایم و وزیر نفت نیز قول داده بود تا سال ۹۵ گاز را به این منطقه برساند اما تاکید ما این بوده است که تا پایان سال ۹۴ گاز به زاهدان برسد که بعد از زاهدان شهرهای دیگر همچون خاش، زابل و چابهار نیز در اولویت هستند و بودجه لازم نیز برای این کار پیش بینی شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه در بحث محیط زیست کار بزرگی برای مهار شن در این استان باید صورت بگیرد تصریح کرد: تلاش داریم حدود هزار هکتار را مهار کنیم و این کار با شیوه های مختلف انجام می گیرد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه سیستان و بلوچستان باید به استان ترانزیتی تبدیل شود گفت: چابهار در آینده به یکی از بنادر مهم کشور تبدیل خواهد شد.

روحانی با اشاره به وصل شدن زاهدان به خط سراسری راه آهن کشور گفت: در اجلاس بیشکک یک طرحی تصویب شده است که یک خط راه آهن از چین به قرقیزستان، پاکستان، افغانستان و از آنجا به ایران بیاید و به چابهار متصل شود که این امر تحول بزرگی در این استان بوجود می آورد اما تا قبل از اجرایی شدن این برنامه ما نیز برنامه های خودمان را برای توسعه بندر چابهار داریم.

مردم و طوایف مختلف، برای تامین امنیت استان به صحنه بیایند

وی با اشاره به مسئله امنیت در استان سیستان و بلوچستان افزود: امنیت تنها توسط دولت درست نمی شود و باید مردم خودشان به صحنه بیایند. سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و بسیج هر یک وظایف خود را انجام می دهند اما باید همه مردم ، طوایف و قبایل به صحنه بیایند.

رئیس جمهور تاکید کرد: توسعه استان وصل به امنیت است و تا توسعه هم نباشد امنیت پایدار بوجود نمی آید بنابراین مردم باید به صحنه بیایند و همچنین تمام دستگاههای دولتی نیز باید روابطشان را با قبایل و طوایف صمیمی تر کنند تا امنیت بهتر از گذشته برقرار شود.

روحانی همچنین با اشاره به شعار سال ، اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی گفت: نه تنها امنیت بلکه فرهنگ و اقتصاد نیز تنها به دست مردم ایجاد می شود و دولتی تنها می تواند حمایت و کمک کنند. مردم باید خود به صحنه بیایند تا ما شاهد یک شادابی در این استان در آینده نزدیک باشیم.

وی با بیان اینکه این دولت هر قولی بدهد به آن عمل می کند گفت: شما قدم به قدم خواهید دید در سال جاری و سال آینده تمام طرح ها و تصمیماتی که در این استان تصویب می شود اجرایی می شود ما همچنین برای تمام استانها پروژه هایی داریم که به زودی اعلام خواهد شد و در سال ۹۳ و نهایتا در شش ماه اول ۹۴ اجرایی می شود.

رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه همه چیز با آشتی درست می شود گفت: ما اول باید با خودمان آشتی کنیم. اقوام ، مذاهب و گروهها باید تفرقه ها را کنار بگذارند و نباید بگوییم که این مذهب و آن مذهب و این قوم و آن قوم. ما همه مسلمان و ایرانی هستیم.

روحانی تاکید کرد: نه تنها ما باید با یکدیگر بلکه باید با منطقه و جهان هم آشتی کنیم و این دولت تلاش داردهر دولتی که به حقوق مردم احترام بگذارد و با کرامت و منافع ملی با آن رفتار کند دست دوستی خود را دراز می کند و هر دولت و قدرتی که بخواهد بر علیه منافع ما و حقوق ملت ما قدم بردارد قاطع و محکم در برابر او می ایستیم مانند گذشته تاریخ.

وی با تاکید بر اینکه ایران همواره در برابر متجاوزین ایستاده و خواهد ایستاد گفت: ما با شکوه و قدرت بیشتر ایستاده و انشاءالله شاهد شکوه بیشتر ایران، طراوت و سرزندگی و توسعه ایران با وحدت بیشتر و کمک یکدیگر خواهیم بود.

بنابر این گزارش در این مراسم علی جنتی، حسین شریعتمداری، محمود علوی، حسین فریدون، شهیندخت مولاوردی، الهام امین زاده و حجت الاسلام شهیدی همراه رئیس جمهور حضور داشتند.

رئیس جمهور پیش از سخنرانی خود با اهدای هدیه ای از خانواده جمشید دانایی فر، مرزبان ایرانی تقدیر کرد.
کد مطلب: 38231
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *