۰
چهارشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۲۶
معاون رییس جمهور:

ورود به عرصه علم و فناوری بايد گفتمان غالب جامعه شود

معاون علمی و فن‌آوری رییس جمهور ورود بدنه اجتماعی مردم به عرصه علمی را لازمه موفقیت در عرصه علم و فن‌آوری دانست و بر تبدیل این موضوع به عنوان گفتمان غالب جامعه برای رسیدن به اهداف تاکید کرد.
 نسرین سلطانخواه ظهر امروز اول شهريور در مراسم آغاز به کار جشنواره و نمایشگاه نوآوری و شکوفایی منطقه‌ای زاگرس در سنندج، اظهار کرد: بنیاد ملی نخبگان در مسیر توسعه کشور به عنوان یک پل ارتباطی عمل کرده و مخترعان را برای رسیدن محصولات به تولید انبوه به سرمایه‌گذاران متصل می‌کند.

سلطانخواه افزود: دهه اول انقلاب را اگر دهه توسعه آموزش قلمداد کنیم، فراگیر شدن آموزش عمومی در کشور شکل گرفت و به یمن هدف‌گذاری در این زمینه رشد باسوادی در کشور محقق شد.

به گفته وی، گسترش مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها در دهه دوم انقلاب هدف‌گذاری شد که تعداد مراکز با رشد قابل‌توجهی مواجه شدند.

سلطانخواه خاطرنشان کرد: در دهه سوم انقلاب هم پژوهش و کاربردی کردن تولید علم در اولویت قرار گرفت که نتیجه آن کسب رتبه‌های برتر علمی است که از سوی مراکز مستند بین‌المللی اعلام می‌شود.

به گفته ريیس بنیاد ملی نخبگان، در این دهه از انقلاب اسلامی باید چرخه پشتیبانی و حمایت برای به نتیجه رساندن پژوهش‌ها و حاصل دستاوردهای نخبگان کشور به منظور تجاری‌سازی و ثروت‌آفرینی را مدنظر قرار داد.

وی بنیاد ملی نخبگان را مولود نگرشي جدید دانست که رهبر معظم انقلاب اسلامی معمار آن هستند و گفت: معظم‌له بر تجاری‌سازی و توجه به فن‌آوری‌های علمی در طول این دهه تاکید دارند.

سلطانخواه یادآور شد: دیدار‌های اختصاصی سالانه مقام معظم رهبری با نخبگان و استعدادهای برتر موید تاکید ایشان بر نخبه‌پروری و توجه به استعدادهای برتر است که بنیاد نخبگان هم در این مسیر حرکت خواهد کرد.

معاون علمی و فن‌آوری رییس جمهور خواستار نگاه چند لایه‌ای به اهداف علم و فن‌آوری شد و افزود: با این دید بازیگران جدیدی وارد این عرصه شده و ظهور و بروز پیدا می‌کنند و در صورت تحقق اين امر توسعه علم و فن‌آوری امکان‌پذیر خواهد بود.

وی توجه به اختراعات و نوآوری را زمینه‌ای مثبت برای نفوذ علم به بدنه جامعه خواند و گفت: اختراع و نوآوری مختص دانشگاه‌ها و مراکز علمی نبوده بلکه برای هر فردی دور از انتظار نیست.

سلطانخواه برپایی جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای اختراعات و نوآوری‌ها را از برنامه‌های بنیاد ملي نخبگان نام برد که در مناطق مختلف کشور برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: در این جشنواره‌ها علاوه بر نمایش اختراعات، زمینه‌ای برای جذب حمایت‌های لازم به منظور تکامل سیر ایده و اختراع فراهم می‌شود که جدای از نخبگان، سرمایه‌گذاران هم از آن منتفع می‌شوند.

معاون علمی و فن‌آوری ريیس جمهور یادآور شد: در جشنواره ملی سال ۸۸ قراردادهایی به ارزش ۳.۶ میلیارد تومان با مخترعان منعقد شد که این رقم بعد از جشنواره ۸۹ به ۱۰ میلیارد تومان و از دهه فجر ۹۰ تاکنون به ۱۴ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد به دنبال راه‌اندازی بنیادهای استانی و فعالیت آنها و همچنین برگزاری جشنواره‌های مختلف، مسیر تبدیل ایده به عمل و مرحله تجاری‌سازی آن با شتاب بیشتری طی شود.
کد مطلب: 3895
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *