۰
شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۰

نخواهیم گذاشت گوشه‌ای از حق هسته‌ای ایران زیر پای دشمنان قرار بگیرد

رئیس جمهور کشورمان گفت: همه اقوام و مذاهب در آزادسازی خرمشهر شرکت داشتند، عجیب است که خرمشهر هم یادآور تلخ ترین روز تاریخ دفاع مقدس و هم یادآور شیرین ترین ساعات و روزها در ایام دفاع مقدس است.
نخواهیم گذاشت گوشه‌ای از حق هسته‌ای ایران زیر پای دشمنان قرار بگیرد
حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان صبح امروز در کنگره ملی تجلیل از ایثارگران به ویژه شهدای فتح خرمشهر که در محل اجلاس سران برگزار شد، گفت: در این روز بزرگ و حماسه مقاومت ایثار و پیروزی یک نکته مهم در محضر ملت ایران می گویم و آن این است که خرمشهر روز پیروزی ما نباید منحصر به سوم خرداد ۶۱ باقی بماند. سی و دو سال از این روز گذشته است و ما باید خرمشهرهای دیگر بیافرینیم.

وی افزود: ما در اینجا جمع شده ایم که یاد آن روز را گرامی بداریم نه آنکه تاریخ ۳ خرداد ۶۱ از یادمان نرود بلکه بالاتر از آن باید سرمشق و درسی جاودانه برای ما باشد.

وی تاکید کرد: چطور در برابر آن همه ابزار و قدرت جهانی فرزندان شما با اراده و ایمان و ابزاری محدود توانستند در خرمشهر به پیروزی برسند. امروز هم می توانیم به پیروزی برسیم.

روحانی هدف مقاومت و هدف ایستادگی تا آزادسازی سرزمین وطن را رمز فتح خرمشهر دانست و گفت: در آن زمان همه مردم برای آزادسازی سرزمین وطن، هم رای بودند هم هدف همفکر و همدل بودند و این اولین شرط برای ساختن پیروزی ملی است.

وی ادامه داد: هر روز که می خواهیم یک پیروزی بزرگ بیافرینیم، باید در کنار هم قرار بگیریم، باید همه همفکر و هم‌هدف باشیم و آزادی خرمشهر نیز به عنوان یک پیروزی ملی برای تمام ملت ایران بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای پیروزی در خرمشهر همه در کنار هم قرار گرفتند، گفت: ملزومات حرکت بزرگ ملی برای رسیدن به پیروزی بزرگ چیست؟ هر کجا اگر همه با هم هم‌آوا، همصدا و متحد شویم و دست به دست هم دهیم، می توانیم پیروزی خرمشهر را ده‌باره بیافرینیم.

روحانی افزود: تنها آزادی خرمشهر در سال ۶۱ نیست ما باید در برابر توطئه های بیگانگان و برای دست یابی به اهداف ملی هر سال و هر ماه خرمشهری جدید بسازیم.

وی با اشاره به اینکه خرمشهر یعنی شهر آرمان، تصریح کرد: ما باید شهر آرمان هایمان را خرم کنیم و از دست دیگران نجات دهیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه فتح خرمشهر فتح خاک نبود، ادامه داد: فتح خرمشهر دستیابی به ارزش های بزرگ ملت مومن و سرافراز ایران عزیز بود.

روحانی تاکید کرد: ما به دنیا اعلام کردیم که نه یک وجب خاک دیگران را اشغال می کنیم و نه اجازه می دهیم یک کف دست از خاک کشور در دست متجاوزین باقی بماند.

وی ادامه داد: همانطور که در خرمشهر با راهبری امام مان و با اتحاد و ایستادگی پیروز شدیم، امروز هم با راهبری رهبر فرهیخته انقلاب اسلامی و وحدت، اتحاد و همدلی به اهداف ملی‌مان پیروز خواهیم شد.

رئیس جمهور با اشاره به حق مسلم ایران در داشتن فناوری هسته ای گفت: ما در زمینه هسته ای هم می خواهیم بر اساس حق قانونی خود خیلی روشن قدم برداریم و بارها گفته ایم و می گوییم که در پی فناوری صلح آمیز بوده و هستیم و هرگز اجازه نمی دهیم دشمنان و ابرقدرت ها گوشه‌ای از حق ملی ما را زیرپا قرار دهند و به ما زور بگویند.

روحانی تاکید کرد: اگر دیروز فرزندان بسیجی، سپاهی، ارتشی، عشایر، نیروی انتظامی و همه و همه در صحنه مقاومت برای پیروزی انقلاب اسلامی بودند، امروز هم فرزندان انقلابی شما در صحنه دیپلماسی برای بدست آوردن پیروزی دیگر همانند خرمشهر ایستادگی، مقاومت خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه ما باید پیروزی خرمشهر را در تاریخمان ده باره و صد باره تکرار کنیم، گفت: تردیدی نداریم که ملت ایران در موضوع فناوری هسته ای در برابر فشار دیگران به پیروزی خواهد رسید.

رئیس جمهور گفت: ما با حفظ حقوق و قانونی خودمان با منطق و استدلال در برابر قدرت هایی که به عنوان ۱+۵ هستند، قدم به قدم پیش خواهیم رفت تا هم زنجیره های تحریم را کنار بزنیم و هم فناوری صلح آمیز هسته ای خودمان را برای همیشه ادامه دهیم.

روحانی با بیان اینکه خرمشهر دوم ما تنها موضوع هسته ای نیست و ما خرمشهرها داریم، بیان کرد: ما همچنین باید در کنار فناوری هسته ای به توسعه ملی همچون کشورهای توسعه یافته برسیم و به توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دست یابیم.

وی همچنین با اشاره به چشم انداز توسعه بیست ساله گفت: گرچه حدود ۱۰ سال از این سندی که از طرف رهبر معظم انقلاب تعیین شده است، گذشته اما ۱۰ سال دیگر پیش رو داریم و اگر همه کمر همت را محکم ببندیم در ۱۰ سال پیش رو عقب ماندگی را جبران خواهیم کرد.

رئیس جمهور همچنین با تاکید بر اینکه برای رسیدن به توسعه و فتح دیگر خرمشهرها باید موانع داخلی و خارجی را از راه برداریم، افزود: ما باید موانع داخلی همچون مقررات دست و پاگیر بر سر راه توسعه را کنار بزنیم و در روابط خارجی نیز معضلات را کنار بگذاریم.

روحانی ادامه داد: ما باید جلوی فساد ایستادگی و زمینه را برای رشد، فراهم و متحدانه خود را برای یک خیزش بزرگ آماده کنیم و دولت نیز در این دو زمینه قدم برخواهد داشت.

وی با بیان اینکه در صحنه اقتصاد، سیاست و توسعه ملی بسیجیان، سپاهیان، ارتشیان همچون دوران دفاع مقدس باید جلودار باشند و خود را آماده کنند، خاطر نشان کرد: باید همه خود را برای یک خیزش بزرگ آماده کنیم و ما نیاز به حماسه دیگر همچون خرمشهر داریم.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به شعار سال «عزم ملی و مدیریت جهادی» گفت: باید در زمینه سیاسی و فرهنگی نیز باید با مدیریت جهادی روزهای غرور دیگر بیافرینیم و دولت نیز با کمک مردم بر غول تورم و رکود پیروز خواهد شد و راه اشتغال جوانان را به عنوان یک هدف مهم برای مردم و رهبری باز خواهد کرد.

روحانی تاکید کرد: ما زمینه را برای رشد در زمینه های مختلف از جمله نفت و گاز، راه و بنادر و همچنین در زمینه کشاورزی و خودکفایی مواد غذایی، اخلاق و فرهنگ که به عنوان یک هدف مهم برای ملت ما مطرح است، قدم های اولیه را در همین سال ۹۳ برخواهد داشت.

وی با بیان اینکه خرمشهر آینده ما توسعه همه جانبه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است، خاطر نشان کرد: ما باید با رشد اخلاق و معنویت در کنار رفاه و بهبود معیشت به سمت علم و فناوری حرکت کرده و خرمشهرهای جدید را در آغوش کشیم و پیروزی های جدید نصیب ملت ایران خواهد بود.

همچنین رئیس جمهور در ادامه با بیان این که روز سوم خرداد روز بسیار مهم، خاطره انگیز و افتخار آفرین برای ایران اسلامی است گفت: آن روزهایی که دشمن متجاوزانه و ظالمانه بدون دلیل به سرزمین کشور ما و به خاک ایران عزیز حمله و تجاوز کرد روز سختی بود و این روزهای تلخ بعد از هفته ها و روزهای ایستادگی و مقاومت سپری شد و در نهایت به روز فتح دوران دفاع مقدس نامیده شد و شیرینی آن همچنان وجود دارد.

وی افزود: پیروزی در دفاع مقدس بر دشمن تا دندان مسلح که از سوی همه قدرت ها پشتیبانی می شد توسط ملتی پدید آمد که تنها تکیه گاهش خداوند بود.

روحانی تاکید کرد: انواع اسلحه های شرقی و غربی به سوی دشمن سرازیر می شد، دلار های نفتی بسیاری از کشورهای منطقه با سوی خزانه عراق ارسال می شد و همه بندرگاهشان را به عنوان بندر متجاوزین قرار داده بودند، مدرنترین هواپیماها، توپخانه ها، تانکها، نفربرها، انواع تجهیزات و سلاح ها در اختیار دشمن قرار گرفته بود اما از دادن حتی یک قطعه یدکی آن هم طبق قرارداد از ما دریغ کردند، هم شرق است و هم غرب است.

وی با اشاره به پیروزی ملت ایران با همه محرومیت ها در برابر دشمنان ادامه داد: ملت بزرگی که مسیرش را از راهبرد امام بزرگش دریافت می کرد و تکیه گاهش الطاف خداوند بود با تکیه بر نام فاطمه(س)، علی(ع)، حسین(ع) و علی بن موسی الرضا(ع) فتح های بزرگی در این جنگ انجام داد.

رئیس جمهور تصریح کرد: فرزندان شما در خرمشهر با سلاح سبک در برابر مجهزترین تجهیزات زرهی دشمن ایستادند و مقاومت کردند. شهیدان ما سنگر به سنگر، خانه به خانه، کوچه به کوچه ایستادند و پشت هر نخل و دیواری و در میان آب رودخانه کارون و اروند ایستادگی کردند و از همه اقوام و مذاهب و عاشقان این سرزمین به صحنه آمدند؛ همه آنهایی که راه عدل، راه امام و راه حق را در زندگی خود برگزیدند و همه آنهایی که می خواستند به دنیا بگویند دوران زورگویی بر ملت ها به سر آمده است.

وی ادامه داد: همه آنهایی که می خواستند اعلام کنند اراده و ایمان بر سلاح و بازار پیروز می شود همه آنهایی که می خواستند بگویند ملت یکپارچه هستیم و از هیچ ابرقدرتی هراس نداریم به میان آمدند و هرچه سختی بیشتر می شد اراده آنان آهنین تر می شد.

روحانی با بیان اینکه دشمن فکر می کرد ظرف سه روز نه تنها خرمشهر بلکه خوزستان را به تصرف در می آورد گفت: این ملت بزرگ با فرزندان شجاعش و با همه قهرمانانش و همه آنهایی که به جبهه نبرد شتافتند، آن سنگرسازان بی سنگر مقاومت کردند و خرمشهر را از چنگ دشمنان نجات دادند.

وی با بیان این که روز سقوط خرمشهر روز سخت و دردناکی برای تاریخ ما بود گفت: در لحظه سقوط خرمشهر در پادگان شکاری اف ۱۴ بودم ضمن آن که این خبر همه را متاثر کرد و بر گونه برخی از تیزپروازان ما اشک جاری ساخت اما من اراده مستحکم آنان را برای این که خرمشهر به سوی تو خواهیم آمد و تو را از چنگال دشمن نجات خواهیم داد دیدم.

رئیس جمهور با اشاره به فرماندهان و شهیدان فتح خرمشهر همچون شهید جهان آرا ادامه داد: ایثارگران و بسیجیان و همه آنهایی که ۱۹ ماه صبر و تحمل کردند و برنامه پشت برنامه زمینه را برای آزادی خرمشهر آماده ساختند، از عملیات تا عملیات، از ثامن الائمه گرفته تا فتح المبین راه را برای عقب راندن دشمن باز کردند و در عملیات بیت المقدس با رمز یا علی بن ابیطالب(ع) توانستند قدم به قدم خود را به دل هدف اصلی یعنی آزادسازی خرمشهر برسانند.

وی با بیان اینکه روز سوم خرداد ۱۳۶۱ هیچگاه از دل ها و یادها نمی رود گفت: روز سوم خرداد روز پیروزی اسلام، ایران و ایمان بود، روز اراده یک ملت در برابر اراده جهانیان بود، سوم خرداد روزی است که شهد شیرین پیروزی در کام همه ایرانیان قرار گرفت.
کد مطلب: 38965
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *