۰
يکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۴۹

1700 ردیف تعرفه گمرکی اصلاح شد

رئيس كل گمرک ايران گفت: اجراي طرح پنجره واحد تجاري به صورت مجازي و افزايش ارتباطات گمركات با يكديگر در دستور کار قرار دارد.
1700 ردیف تعرفه گمرکی اصلاح شد
مسعود کرباسیان در جمع مديران ستادي و اجرايي گمركات سراسر كشور گفت: ترخيص قبل از اظهار هدف اصلي گمرک است. رئيس كل گمرک اظهارداشت: هدف اصلي همه تلاش ها و اقدامات گمرک در زمينه استفاده از فن آوري هاي مدرن، ترخيص كالا قبل از اظهار آن به گمرک است و در اين راستا اجراي طرح مانيفست الكترونيكي در مسير هاي دريايي، هوايي و زميني از اولويت هاي كار گمرک است.

کرباسیان افزود: توصيه جدي ما اين است كه موافقتنامه تسهيلات تجاري سازمان جهاني تجارت كه با سازمان جهاني گمرک به امضاء رسيده ملاک كار گمركات باشد و كالاها با حداقل اسناد از گمرک ترخيص شود.

معاون وزير اقتصاد به برنامه گمرک براي اجراي طرح پنجره واحد تجاري به صورت مجازي و افزايش ارتباطات گمركات با يكديگر اشاره كرد و در خصوص سامانه جامع امور گمركي اظهارداشت: اين سيستم در حال پياده سازي در گمرک است و بايد به طور كامل اجرا شود تا شاهد نتايج مثبت آن به ويژه در فرآيند ترخيص كالا از گمرک باشيم.

رئيس كل گمرک با تأكيد بر لزوم رسيدگي به مشكلات مردم در گمرک تاکید کرد: در بسياري از موارد زندگي مردم متصل به گمرک است و اين امر در خصوص نقاط مرزي كه امرار معاش مردم به طور مستقيم با گمرک ارتباط دارد و مسؤوليت سنگيني بر دوش مديران و كاركنان گمرک گذاشته است، اهميت مضاعفي دارد.

وي تصريح كرد: طبق قانون، محوريت تجارت بايد از طريق گمركات رسمي باشد، با اين حال گمرک به خاطر رفاه حال ساكنان مرزي تسهيلات و امكانات مورد نظر را به آنان ارائه مي دهد.

کرباسیان اصلاح بيش از ۱۷۰۰ رديف تعرفه را از ديگر اقدامات گمرک براي روان سازي و تسريع فرايند ترخيص كالا اعلام كرد و افزود: با اصلاح ۱۰ رديف ديگر تعرفه تحول چشمگيري در اين زمينه به عمل خواهد آمد.

رئيس كل گمرک در ادامه به مسايل و مشكلات گمرک در بحث ترانزيت اشاره كرد و گفت: محموله هاي صادراتي بايد حداكثر ظرف ۷۲ ساعت از كشور عبور كند و يكي از راه هاي تحقق اين امر به كارگيري سيستم هاي كاملا مكانيزه از جمله سامانه اظهار از راه دور و مانيفست الكترونيكي است.

وي افزود: ما در ترانزيت بايد عينا همان رويه كارنه تير را پياده سازي كنيم، چرا كه هيچ چيز از كشورهايي كه ترانزيت را با روش هاي نوين انجام مي دهند، كم نداريم.

کرباسیان همچنين به برنامه راهبردي ابلاغي از سوي وزارت اقتصاد اشاره كرد و افزود: محور اين برنامه بر اقتصاد مقاومتي استوار است و گمرک بايد همه فعاليت ها و اقدامات خود را با اين برنامه منطبق نمايد. عزم جدي دولت و مجلس بر اين است كه اقتصاد مقاومتي به اجرا درآيد.
کد مطلب: 39000
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *