۰
يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۶

نه چپ و نه راست، هیچکدام قاعده بازی را بلد نیستیم

ناطق نوری بر لزوم تشکیل احزاب فراگیر در کشور تاکید کرد و گفت: دموکراسی ابزار لازم دارد و ابزار آن، حزب است.
نه چپ و نه راست، هیچکدام قاعده بازی را بلد نیستیم
ناطق نوری بر لزوم تشکیل احزاب فراگیر در کشور تاکید کرد و گفت: دموکراسی ابزار لازم دارد و ابزار آن، حزب است.

 حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری در مراسم نکوداشت نمایندگان شهید و فقید خوزستان در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی که در اهواز برگزار شد، با تشکر از برگزارکنندگان این مراسم، آن را اقدامی زیبا و ابتکاری دانست و اظهار امیدواری کرد که برپایی چنین نکوداشت‌هایی در کشور به فرهنگ تبدیل شود.

وی افزود: متاسفانه در کشور این نقیصه وجود دارد که پیشکسوتان را خیلی زود فراموش می‌کنیم و این در حالی است که در قرآن نیز اشاره شده که تکریم و احترام به پیشکسوت ضروری است.

ناطق نوری با تاکید بر این‌که مجلس در همه دنیا مظهر دموکراسی است، تصریح کرد: قدرت ها در دنیا یا دیکتاتوری از نوع کودتا یا سلطنتی هستند و یا این‌که دموکراتیک اداره می شوند و با مراجعه به آراء مردم بر سر کار می آیند. در همه کشورهای دنیا نیز مجلس مظهر دموکراسی و مردم سالاری است و در ایران نیز از زمان صدر مشروطه، مجلس مطرح بوده است. در آن دوران با هدف مبارزه با استبداد، مشروطه مطرح شد و مجلس، مظهر این مبارزه بود.

به نوشته ی ایسنا، این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در دوران مجلس اول مشروطه انگلیسی ها نیز بیکار ننشستند و در امور دخالت کردند و شیخ فضل الله نوری به مقابله با آنها پرداخت. شیخ خود از افرادی بود که برای مشروطه جنگید، حال آنکه می بینیم در ادامه مخالف مشروطه می شود و به دلیل همین مخالفت نیز به شهادت می رسد؛ در جزوه ای که از شیخ به جا مانده علت این مخالفت اینگونه بیان شده که شیخ احساس کرده مشروطه از مسیر اصلی خود منحرف شده و در نهایت به استبداد باز می گردد، زیرا عوامل انگلیس نفوذ کرده بودند و مجلس از مسیر اصلی خود منحرف شده بود.

وی ادامه داد: در جمهوری اسلامی، مجلس مظهر مردم سالاری است و مقام معظم رهبری نیز بارها بر این موضوع تاکید کرده اند و در دیدار اخیر نمایندگان مجلس با ایشان نیز بر این موضوع تاکید شد. مجلس در کشور مظهر مردم سالاری است و مصوبات آن نیز بر اساس موازین شرعی به تصویب می رسند، ولی چند مشکل نیز وجود دارد که باید برای آنها فکری شود.

ناطق نوری گفت: بنده در حال حاضر مسئولیت خاصی بر عهده ندارم و تنها به عنوان یک کارشناس و یک دلسوز که بسیار به این موضوع فکر کرده ام که چه کنیم که به سرنوشت مجلس در صدر مشروطه گرفتار نشویم می گویم که باید بررسی کنیم و ببینیم گیر کار کجاست و سپس آن را برطرف کنیم. نخست باید گفت که در کشور یک اشکال ساختاری داریم؛ نمایندگان را در کشور مردم انتخاب می کنند، ولی یک سوال مهم که مطرح است این است که مردم عادی مانند یک فرد کاسب یا بازاری و دیگر افراد جامعه چگونه تشخیص بدهند که چه کسی خبره است و باید به آن رای داد؟ مردم چگونه تشخیص بدهند که چه کسی برای ریاست جمهوری مناسب و چه کسی نامناسب است؟ آیا هر کسی پول بیشتری خرج کرد و موج سواری و عوام فریبی بلد بود باید انتخاب شود؟

وی افزود: دموکراسی ابزار لازم دارد و ابزار آن حزب است. در اوایل انقلاب اگر مجلس اول شکل و شمایلی داشت به این علت بود که یک حزب فراگیر به نام حزب جمهوری اسلامی در کشور بود و بسیاری از آنچه امروز داریم نیز از برکات همان حزب است. مساله حزب ریشه قرآنی هم دارد و در قرآن آمده است که برای تصمیمات خود از اهل عقل و افراد خبره بپرسید و سپس تصمیم بگیرید.

ناطق نوری ادامه داد: در کشور به دو یا سه حزب فراگیر نیاز داریم که شورایی انتخاب کند و بدنه با اعتماد به آنها تصمیم بگیرد. اکنون در کشور در بسیاری مواقع در انتخاب ها موجی حرکت می کنیم و با موج نمی شود کشور را اداره کرد. حزب مرام نامه و اساس نامه و مواضع مشخص دارد و در مسایل مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، سیاست خارجی و موارد دیگر شفاف صحبت می کند.

وی اظهار کرد: مشکل دیگری که در کشور وجود دارد این است که قاعده بازی را بلد نیستیم؛ نه چپ، نه راست، نه اصلاح طلب، نه اصولگرا، هیچ کدام قاعده بازی را نمی دانیم. می گویند در کشوری مانند ایتالیا میانگین سن یک دولت کمتر از دو سال است، ولی این کشور همچنان عضو هفت کشور صنعتی دنیا و عضو فعال اتحادیه اروپا است؛ چرا این کشور از هم نمی پاشد؟ زیرا قاعده بازی را می دانند. در ایران گاهی چپ غلبه می کند و چون قاعده بازی را بلد نیستیم، می آید و هرچه نیروی راست وجود دارد را از بالا تا فراش ابرقو، همه را عوض می کند. گاهی نیز راست می آید و از بالا تا مستخدم جاسک را عوض می کند و از بالا تا آخرین نقطه می خواهد همه را هم خط خودش بچیند، حال آنکه در دنیا قاعده این است که وقتی یک حزب اکثریت آرا را بدست آورد، رئیس جمهور و معاونین و وزرا از آن حزب منصوب می شوند، ولی این تغییرات تنها تا سطح وزرا است و به کارشناسان دیگر نمی رسد.

ناطق نوری تصریح کرد: در کشور ما زمانی که یک فرد قرار است برای ورود به مجلس کاندیدا شود، باید هزینه بسیاری را برای تبلیغات صرف کند و افراد بسیار شایسته ای نیز وجود دارند که توان صرف چنین هزینه هایی را ندارند. افرادی هم که برای ورود به مجلس پول خرج می کنند، قصد قربت مطلقه ندارند و آن زمان است که با ورود چنین افرادی، مجلس از سطح می افتد و نماینده مجلس گرفتار و مدیون دیگران می شود. حزب این مشکلات را حل می کند و اگر در کشور حزب داشته باشیم، این هزینه ها از سوی حزب پرداخت می شود و دولت هم می تواند به این احزاب کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: مشکلی که در دولت فعلی وجود دارد نیز این است که در ابتدای کار اعلام شد که استانداران با هماهنگی نمایندگان هر استان انتخاب شوند. هر استان تعداد زیادی نماینده دارد که از طیف های مختلفی هستند و در چنین شرایطی چطور می توانند بر سر یک فرد به توافق برسند؟ حال آنکه اگر حزب وجود داشته باشد بسیاری از این مشکلات حل می شود.

ناطق نوری به نمایندگان خوزستان در ادوار مختلف مجلس نیز اشاره کرد و گفت: در خصوص نمایندگان خوزستان در ادوار مختلف مجلس باید گفت که نمایندگان این استان هیچ گاه افراد کاسب کاری نبودند و برای خودشان جیبی ندوختند، بلکه افرادی متدین و دلسوز مردم منطقه بوده‌اند.

وی همچنین از تک تک نمایندگان شهید و فقید خوزستان در ادوار مختلف مجلس نام برد و به ذکر خاطره ای از آنان پرداخت.
کد مطلب: 39117
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *