۰
چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۰۰

برخی داروهای وارداتی پایین‌ترین کیفیت را دارند!

کشور ما از لحاظ‌ برند دارویی با کشور‌های ترکیه، اسپانیا و یونان در یک سطح است و با این کشور‌ها مقایسه می‌شود؛ بنابراین، نباید قیمت تمام شده دارو، گران‌تر از این کشور‌ها به دست ما برسد. البته ناگفته نماند که برند‌ها نیز چندین استاندارد دارند و ما هم‌اکنون مینیمم استاندارد دارویی را به دلیل قیمت دارو‌های وارداتی ‌داریم.
برخی داروهای وارداتی پایین‌ترین کیفیت را دارند!
در سال‌های گذشته، کشور به لحاظ تولید و پخش مواد دارویی، دچار ‌بحرانی شده بود که عوامل بسیاری همچون واردات دست بیل تا واردات مواد آرایشی و بهداشتی و نیز دست‌های پشت پرده‌ای از جمله مافیای دارو به این مشکلات دامن می‌زد‌ و مجموعه این عوامل، باعث ایجاد تنش و بالا رفتن بهای دارو در چند سال گذشته شد.

اما با روی کار آمدن دولت یازدهم و عوض شدن وزیر بهداشت و درمان، به این موضوع رسیدگی ویژه‌‌ای ‌‌شد، به گونه‌ای که هم دارو‌ها قابل دسترس‌تر شد ‌و هم اینکه برخی ‌از دست‌های پشت پرده از سیستم واردات و توزیع دارو کنار گذاشته شدند و گویا هم‌اکنون‌ نوعی سکوت رضایت‌بخش‌ در این رابطه شده است!

اما با اینکه بهای دارو‌های بیماران خاص در کشور کاهش پیدا کرده و مقدار آن نیز به میزانی است که در دسترس باشد، اخباری به گوش می‌رسد که بر کیفیت پایین این دارو‌ها دلالت دارد و به نظر می‌رسد، واردکنندگان به دلیل نرخ بالای ‌دارو و با وجود واردات برند‌های مطرح، دارو‌های با‌کیفیت پایین را وارد کشور می‌کنند.

دکتر رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ‌در‌باره این موضوع گفت: میزان واردات دارو در سال گذشته، حدود یک میلیارد و سیصد میلیون دلار بود که امسال وزارت بهداشت و درمان، سیاست کاهش ‌‌در پیش گرفته و پیش‌‌بینی می‌شود، حدود ۸۰۰ میلیون دلار واردات دارو داشته باشیم که از این تعداد نیز حدود ۵۰ درصد دارو‌های برند خواهد بود.

وی افزود: البته باید گفت، مشابه این دارو‌ها در کشور هست، ولی ما می‌خواهیم دارو‌های برند وارد کشور شوند. از سوی دیگر، در داخل کشور بحث اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی مطرح است؛ بنابراین، نمی‌خواهیم ‌بیشتر دارو‌ها وارداتی باشد، بلکه می‌خواهیم کاری کنیم که هر ساله مقداری در تولیدات دارو کاهش داده شود و کیفیت دارو را بالا ببریم.

این نماینده در خصوص مشکلات بازار دارویی کشور نیز گفت: مشکلاتی در این باره از پیش‌ بوده، ولی هم‌اکنون اوضاع بهتر شده‌ و کمیته‌ای چهار نفره در کمیسیون بهداشت و درمان تشکیل شده که با حضور کارشناسان و مسئولان غذا و دارو، این وضعیت را بررسی خواهند کرد.

‌وی گفت: کشور ما از لحاظ‌ برند دارویی با کشور‌های ترکیه، اسپانیا و یونان در یک سطح است و با این کشور‌ها مقایسه می‌شود؛ بنابراین، نباید قیمت تمام شده دارو، گران‌تر از این کشور‌ها به دست ما برسد. البته ناگفته نماند که برند‌ها نیز چندین استاندارد دارند و ما هم‌اکنون مینیمم استاندارد دارویی را به دلیل قیمت دارو‌های وارداتی ‌داریم.

این نماینده دلیل انجام این کار را گفت: اگر ما بخواهیم دارویی با استاندارد بالا و برندهای معتبر استفاده کنیم، باید هزینه زیادی بدهیم؛ اما به دلیل قیمت بالای برند‌هایی که وارد می‌شود، متناسب با وضعیت جهان سومی و مینیمم استاندارد وارد می‌شود.

وی افزود: دارو‌های وارداتی حتی اگر مارک معتبری داشته و از برند‌های معتبر نیز وارد شده باشند، باز از نوع در‌جه سه وارد کشور می‌شوند. همان ‌گونه که می‌دانید، دارو‌های تولید شرکت‌های معتبر جهانی به چند بخش تقسیم می‌شوند و ورژن‌های گوناگونی دارند که شامل مینیمم استاندارد متوسط و اور هستند.

‌بنابراین هر چه‌ کشور‌های وارد‌کننده پول بیشتری بدهند، استاندارد‌های دارویی نیز به دنبال آن ‌‌بالا می‌رود؛ این دقیقا به مانند مقایسه دو خودرو پیکان و بنز است. هر دو ‌‌خودرو هستند و ‌کار می‌کنند، ولی این با کیفیت خودرو پیکان و آن دیگری با کیفیت بنز آخرین سیستم.

متأسفانه عمده برندهایی که وارد کشور ما می‌شوند، مینیمم کیفیت هستند و کف استانداردها را دارند. دلیل آن این است که بهای استاندارد‌ها بالا گران است و ما مجبوریم برای واردات از دارو‌های با کیفیت پایین بهره گیریم.
کد مطلب: 39398
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *