۰
پنجشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۴۰
بهزیستی و رفاه در هفته ای که گذشت؛

سهام عدالت 700 هزار بازنشسته در بلاتکلیفی

راه‌اندازی 15 خانه میان راهی برای معتادان تا پایان سال ، رفع مشکل قانونی واگذاری کودکان بی سرپرست به خانواده ها، واگذاری 1500 واحد مسکونی به نیازمندان و معلولان بهزیستی ، سهام عدالت 700 هزار بازنشسته در بلاتکلیفی، ارائه کالای فرهنگی در سبد خانوار بازنشستگان تامین اجتماعی ، استخدام 1300 معلول در دستگاههای دولتی ، صدور 75 درصد دفترچه های بیمه رایگان برای پایتخت نشینان ، برگزاری مراسم جشن رمضان و...از جمله مهمترین اخبار حوزه رفاه و تامین اجتماعی در این هفته بوده است.
سهام عدالت 700 هزار بازنشسته در بلاتکلیفی
در این هفته حوزه بهزیستی و رفاه و تامین اجتماعی شاهد رویدادها و اخبار زیادی بود که مهمترین آنها را در گزارش پایان هفته مرور می کنیم.

راه‌اندازی ۱۵ خانه میان راهی برای معتادان تا پایان سال

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی در این هفته از راه‌اندازی ۱۵ خانه میان راهی برای معتادان در استانهای مختلف کشور خبر داد و گفت: با توجه به جمعیت تهران ۴ خانه میان راهی در این استان ایجاد می‌شود.
مجید رضازاده افزود: در سال گذشته چندین مرکز بین راهی برای استفاده معتادان در چند استان کشور راه اندازی شد و آزمایشی مورد بهره برداری قرار گرفت که بسیار موفقیت آمیز بود و بر همین اساس قصد داریم تا پایان سال ۱۵ مرکز دیگر را تأسیس کنیم.
وی گفت: خانه‌های میان راهی از معتادان در حال بهبودی تا مدتی حمایت می‌کند و امکانات اولیه زندگی را در اختیار آنها قرار می‌دهد تا آنها کم‌کم اجتماع‌پذیر شوند و بتوانند شغلی برای خود پیدا کنند.

رفع مشکل قانونی واگذاری کودکان بی سرپرست به خانواده ها

دبیر مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور نیز در هفته جاری از رفع مشکل قانونی واگذاری کودکان بی سرپرست به عنوان فرزند خوانده به خانواده ها خبر داد و گفت: در گذشته امکان واگذاری کودکان بی سرپرست به خانواده ها وجود نداشت اما با تصویب قانون فرزندخواندگی جدید این مشکل برطرف شد.

محمد نصیری درباره مسکن‌دار شدن خانواده‌هایی که ۳ معلول به بالا دارند، گفت: این واحدهای مسکونی در قالب مسکن‌های مهر واگذار شده است و ما در خصوص سهم آورده‌ای که خانواده‌های ۳ معلول به بالا برای مسکن مهر دارند مشکلی نداریم، در حال حاضر بخشی از مسکن مهر آماده برای تحویل نیست.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۳ هزار فرزند تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، گفت: از این تعداد ۱۳ هزار نفر در راستای طرح امداد بگیر هستند در این طرح فرزندان توسط عمه و عمو نگهداری می‌شوند و ماهیانه مبلغی برای نگهداری آنها به حساب خانواده‌ها واریز می‌شود.

واگذاری ۱۵۰۰ واحد مسکونی به نیازمندان و معلولان بهزیستی

رئیس هیأت مدیره جامعه خیرین حامی معلولان کشور در روزهای ابتدایی هفته جاری گفت: مجمع خیرین مسکن‌ساز در اوایل سال ۹۲ ، ۳۵ هزار واحد مسکونی را در اختیار افراد تحت پوشش و مددجویان قرار داده است و ۹۰ هزار واحد آن نیز در حال تحویل است که حدود ۱۵۰۰ واحد آن در اختیار معلولان، نیازمندان و افرادیکه تحت پوشش بهزیستی هستند قرار می‌گیرد.

حبیب‌الله بوربور با اشاره به معضلات و مشکلات خیرین برای حمایت از معلولان گفت: یکی از اقدامات جامعه خیرین کمک به خانواده هایی است که بیش از دو معلول دارند و در همین راستا سال گذشته ۳۲۰۰ نفر از این خانواده ها صاحب مسکن شدند .

وی با اشاره به اینکه کودکان بی سرپرست هیچگاه به هویت اصلی خود دست نخواهند یافت و این در آینده به یک معضل جدی تبدیل می‌شود، گفت: باید با زایشگاه‌هایی که در آن مادران بچه‌های خود را از دست می‌دهند تعامل برقرار کنیم تا کودکانی که در شیرخوارگاه هستند در صورت بررسی‌های لازم به آنها واگذار شود تا آن بچه نیز هویت داشته باشد

سهام عدالت ۷۰۰ هزار بازنشسته در بلاتکلیفی

عضو هیأت مدیره کانون عالی بازنشستگی تامین اجتماعی در این هفته از عدم تعیین تکلیف سهام عدالت بازنشستگان این سازمان انتقاد کرده و به خبرنگار مهر گفت: بعداز گذشت هفت سال هنوز تعدادی زیادی از بازنشستگان این سهام را دریافت نکرده اند.

علی اکبرخبازها گفت: در سال ۸۶ تعداد حدود ۵۰۰هزار بازنشستگان سهام عدالت خود را دریافت کردند و از آن تاریخ به مابقی بازنشستگان سهامی اختصاص پیدا نکرده است.

وی با اشاره به این که فقط یک نوبت سود سهام به این افراد پرداخت شد گفت: مبلغ ۴۵هزارتومان در یک نوبت چند سال گذشته سود سهام به بازنشستگان تحت پوشش تامین اجتماعی پرداخت شد اما از سود ماهها و سال های بعد خبری یافت نشد

وی از اختصاص ۱.۵ میلیارد تومان برای سفرهای زیارتی وسیاحتی بازنشستگان تامین اجتماعی خبرداد و گفت: تنها سه درصد بازنشستگان با این اعتبار به سفر می روند.

ارائه کالای فرهنگی در سبد خانوار بازنشستگان تامین اجتماعی

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی در این هفته از قرار گرفتن کالاهای فرهنگی در سبد خانوار بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی خبر داد.

دکتر منصور اعتصامی اظهارداشت: یکی از برنامه های جدی معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی بعد از احیاء دوباره این معاونت، توجه به نیازهای قشر بازنشسته است.

وی با اعلام اینکه معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی چند ماهی است که دوباره احیاء شده است، گفت: طبق تصمیم مدیران وقت سازمان تامین اجتماعی در سال ۸۶، این معاونت منحل شد. اما بعد از تغییرات مدیریتی در راس سازمان، معاونت فرهنگی و اجتماعی از دی ماه ۹۲ دوباره احیا شد تا بتواند نیازها و خلاءهای فرهنگی و اجتماعی افراد تحت پوشش بزرگترین سازمان بیمه ای کشور را پاسخگو باشد

استخدام ۱۳۰۰ معلول در دستگاههای دولتی

رئیس سازمان بهزیستی در روزهای میانی هفته جاری از استخدام ۱۳۰۰ معلول در دستگاههای مختلف در سال گذشته خبر داد و گفت: این افراد بر اساس قانون ۳ درصد اشتغال معلولان در دستگاه دولتی مشغول به کار شدند.

همایون افزود: قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در ۱۶ ماده در سال ۷۷ تدوین شده بود که از سال ۸۲ نیز اجرای آن در دستور کار قرار گرفت و پس از گذشت بیش از ۱۰ سال از اجرای آن درصد بالایی از مواد آن مانند پرداخت هزینه ایاب و ذهاب، تحصیل رایگان مددجویان، استخدام ۳ درصد معلولان در دستگاههای دولتی، نیم بها بودن بلیت هواپیما و قطار، راه اندازی ستاد مناسب سازی، شورای سالمندان و ... از جمله اقداماتی بوده که طی سالهای گذشته اجرایی شده است.

وی تاکید کرد: قانون ۳ درصد استخدام معلولان با پیگیری های سازمان بهزیستی از طریق معاونت راهبردی ریاست جمهوری به دستگاههای مختلف ابلاغ و تذکر داده شده که حتما اجرایی و اعمال شود که این گونه نیز شده است به طوری که در سال گذشته ۱۳۰۰ نفر از معلولان در دستگاههای دولتی استخدام شدند.

صدور ۷۵ درصد دفترچه های بیمه رایگان برای پایتخت نشینان

سخنگوی ستاد بیمه سلامت همگانی از صدور ۷۵ درصد دفترچه های بیمه تهرانی ها خبر داد و گفت: از ۸۸۰ هزار متقاضی بیمه همگانی تاکنون ۶۳۵ هزار دفترچه صادر شده است.
مهدی میر شاه ولد در این هفته افزود: براساس آخرین آمارهای به دست آمده تاکنون پنج میلیون و ۲۸۵ هزار نفر در سامانه سازمان بیمه سلامت برای برخورداری از بیمه همگانی رایگان ثبت نام کردند.
وی گفت: عملیات صدور دفترچه سرعت بیشتری به خود گرفته به طوری که تا این لحظه سه میلیون و ۵۶۰ هزار دفترچه بیمه برای متقاضیان در سراسر کشور به چاپ رسیده است که درصد بالایی از این دفترچه ها توزیع شده است.

برگزاری مراسم جشن رمضان

رئیس ستاد تبلیغات و اطلاع رسانی جشن رمضان کمیته امداد امام خمینی(ره) در هفته جاری، از برگزاری مراسم جشن رمضان با برپایی ۲۰۰ غرفه در مجتمع فرهنگی - اداری ولایت این نهاد واقع در منطقه سوهانک تهران خبر داد.

عباس دارائی گفت: جشن رمضان امسال همچون سنوا گذشته با هدف ترویج عمیق تر و گسترده تر فرهنگ و سنت حسنه اسلامی،دستگیری از نیازمندان و ارائه توانمندیهای خانواده های تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) و آشنایی مردم و مسئولان با فعالیتهای این نهاد در ماه مبارک رمضان با همکاری شبکه ۵ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و دیگر رسانه های گروهی در مجتمع فرهنگی اداری ولایت دفتر مرکزی این نهاد واقع در منطقه سوهانک تهران از ابتدا تا پایان ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد.

وی از برپایی ۲۰۰ غرفه در بازارچه خیریه جشن رمضان خبر داد و یادآورشد: از این تعداد ۱۲۰ غرفه به تولیدات مددجویان تحت پوشش این نهاد و مابقی نیز به حوزه مشارکتهای مردمی و طرح اکرام، حمایت و سلامت خانواده، آموزش ،حوزه فرهنگی از جمله فعالیتها،برنامه ها و مسابقات قرآنی ویژه کودکان و نوجوانان،مشاوره خانواده و پاسخ به شبهات دینی، حوزه حقوقی جهت مشاوره حقوقی و ستادهای تخصصی و امور خیریه اختصاص دارد.
کد مطلب: 39644
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *