۰
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۰
وال استریت ژورنال:

رفت و آمد وزرای خارجه 1+5 به وین طی 11 روز آینده

درحالیکه رسما سفر هیچ یک از وزرای خارجه 6 کشور اعلام نشده، سه دیپلمات گفته اند که وزرای خارجه تا روز جمعه به وین می آیند.
رفت و آمد وزرای خارجه 1+5 به وین طی 11 روز آینده
وال استریت ژورنال نوشت: وزرای خارجه ۱+۵ این هفته به وین می آیند تا موانع ایجاد شده را رفع کنند.

 پس از سخنان دیپلمات های غربی مبنی بر پیشرفت اندک مذاکرات هسته ای، تصمیم گرفته شد که وزرای خارجه در آخرین دور از گفتگوها شرکت کنند.

درحالیکه رسما سفر هیچ یک از وزرای خارجه ۶ کشور اعلام نشده، سه دیپلمات گفته اند که وزرای خارجه تا روز جمعه به وین می آیند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا که اکنون در آسیا بسر می برد اواخر هفته به وین سفر خواهد کرد.

در همین حال، نشانه هایی از اختلاف بین ۱+۵ پدید آمده است. لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه روز سه شنبه به اختلافات مسکو با دیگر کشورهای گروه ۱+۵ اشاره کرد. این درحالی است که برخی از دیپلمات های غربی این مسئله را رد کرده اند.

از دوم جولای، مذاکرات هسته ای در پایتخت اتریش به منظور دستیابی به توافق نهایی آغاز شده است.

مذاکرات به رهبری کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جواد ظریف وزیر خارجه ایران انجام می شود. ویلیام برنز معاون جان کری نیز در مذاکرات حضور یافته است.

با این حال اخبار حکایت از آن دارد که مذاکرات به موانعی از جمله حق غنی سازی آینده ایران و زمان بندی رفع تحریم ها برخورده است. بنابراین وزرای خارجه با موانع سنگینی روبرو هستند که برای انعقاد توافق هسته ای باید آنها را از میان بردارند.

یک مقام غربی می گوید که وزرای خارجی بعید است که تا ۱۱ روز آینده در وین توقف داشته باشند انها در رفت و آمد خواهند بود.

علی واعظ کارشناس مسائل ایران در گروه بحران می گوید: حضور سیاستمداران بلندپایه استراتژی عاقلانه ای است. در واقع در بهترین حالت این اقدام می تواند مذاکرات را نجات دهد و در بدترین حالت گناه شکست مذاکرات به گردن آنها نمی افتد.

وی اضافه کرد: هیچ تضمینی وجود ندارد که ورود وزرای خارجه به وین بتواند قفل مذاکرات را بشکند، با این حال حضور آنها ضرری هم ندارد.
منبع:انتخاب
کد مطلب: 39774
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *