۰
چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۱

علل عدم پرداخت سهم بخش تولید از یارانه های نقدی

سخنگوی دولت با اشاره به منابع پرداخت یارانه بخش تولید گفت: در مورد اینکه ما هنوز یارانه تولید را شروع نکرده ایم، به این دلیل است که وقتی صحبت از تولید می‌کنیم، هم بخش کشاورزی متوقع است و هم رشته های مختلف صنعت. بنابراین ما کارگروه های مختلف تولید گذاشته ایم، برای آنها سهم‌بندی کرده‌ایم و یارانه تولید به آنها پرداخت خواهد شد و این موضوع مهمی برای دولت است.
علل عدم پرداخت سهم بخش تولید از یارانه های نقدی
محمدباقر نوبخت در حاشیه امروز جلسه هیات دولت در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه یکی از نمایندگان مجلس خبر از لایحه دولت برای قانون جدید مطبوعات و رسانه ها دارد و این لایحه چه زمانی به مجلس تقدیم می شود گفت: این لایحه هنوز در جلسه عمومی هیات وزیران مطرح نشده و هر زمان که در جلسه هیات دولت مورد بررسی قرار بگیرد آن را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی همچنین در پاسخ  مبنی بر اینکه سهم تولید از یارانه ها چه زمانی داده می شود و منابع آن از کجا تامین می شود بیان کرد: دو منبع برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها داریم و چند محل هم برای مصرف.

نوبخت افزود: در خصوص منابع یکی از آن ها محل افزایش حامل های انرژی است که این کار صورت گرفته است. البته در تبصره ۲۱ سقف این عدد ۴۸ هزار میلیارد تومان بود و همانطور که قبلا هم اطلاع رسانی شده بود، به اندازه ۴۸ هزار میلیارد تومان منبع اقدام به افزایش حامل های انرژی نکردیم؛ چراکه فشاری که بر اقتصاد خانوارها وارد می آمد را در نظر گرفتیم.

سخنگوی دولت، دیگر منبع هدفمندی یارانه ها را بودجه عمومی نام برد و تصریح کرد: منبع دیگری که برای هدفمندی یارانه ها دولت باید استفاده می کرد، بودجه عمومی بود که ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از منابع بودجه عمومی برداشت می شود و به اجرای منابع یارانه ها کمک می شود.

وی با بیان اینکه ما از صندوق دولت یارانه پرداخت می کنیم و منابع حاصل از هدفمندی یارانه ها به صندوق دولت واریز نمی شود، گفت: این موضوع باید به تدریج اصلاح شود که متاسفانه از قبل برای دولت به یادگار مانده است.

نوبخت افزود: با ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و آن ۴۸ هزار میلیارد تومان روی هم ۵۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان منبع داریم که یکی از مصارف آن کمک به بخش بهداشت و درمان است. یعنی ارزان کردن خدمات درمانی.

سخنگوی دولت با بیان اینکه برای ارزان کردن خدمات درمانی ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از منابع هدفمندی یارانه ها در نظر گرفته شده تصریح کرد: در حد ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز می‌خواهیم برای تولید و اشتغال استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان از این منابع نیز در ارتباط با مباحث مربوط به پرداخت غیرنقدی استفاده می شود، مانند حمایت قضایی از افراد آسیب‌پذیر و تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد که مرحله اول آن در حال انجام است.

نوبخت با بیان اینکه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان یا ۴۲ هزار میلیارد تومان از منابع هدفمندی یارانه ها برای پرداخت یارانه نقدی مصرف می شود، گفت: پرداخت یارانه های نقدی نسبت به سال گذشته نه تنها افزایش پیدا نکرده در سر جمع کاهش هم یافته است؛ چراکه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر نیز انصراف دادند. پس ما از محل افزایش قیمت ها هم به خدمات درمانی در بیمارستان ها، هم به تولید و هم به پرداخت های غیرنقدی به اقشار محروم کمک می کنیم.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: دلیل دیگری که هنوز یارانه تولید را شروع نکرده ایم این است که وقتی صحبت از تولید می کنیم هم بخش کشاورزی متوقع است و هم رشته های مختلف صنعت، بنابراین ما کارگروه های مختلف تولید گذاشته ایم و برای آنها سهم بندی کرده ایم و یارانه تولید به آنها پرداخت خواهد شد و این موضوع مهمی برای دولت است.
کد مطلب: 39935
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *