۰
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۱

درخواست وزارت بهداشت از مردم: به آفریقا سفر نکنید

اعتماد براي شفاف سازي وضعيت اين ويروس در ايران گفت‌وگوي كوتاهي با عباس زارع‌نژاد، رييس مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت بهداشت انجام داد.
درخواست وزارت بهداشت از مردم: به آفریقا سفر نکنید
ويروس ابولا (ebola) تاكنون ۱۷۰۰ نفر را بيمار كرده است. وزارت خارجه تركيه با كمك وزارت بهداشت آن كشور كميته پيشگيري را تشكيل داده‌اند تا از شيوع هر چه بيشتر اين بيماري در تركيه جلوگيري كنند، عربستان هم پس از مشاهده يك مورد مسافر مشكوك كه از سيرالئون بازگشته بود تمامي سفرهاي مسافرانش را به كشورهاي تهديدكننده اين ويروس ممنوع كرد. از سوي ديگر امريكا و چند كشور اروپايي تصميم گرفته‌اند تا برخي از ديپلمات‌هاي خودشان را از كشورهاي آفريقايي هدف اين بيماري خارج كنند.

در اين ميان مسوولان ايران با قراردادن تيم‌هاي مراقبت‌هاي پزشكي در فرودگاه از ورود اين بيماري به ايران جلوگيري مي‌كنند. درباره امكان‌هاي انتقال اين ويروس، نقطه‌ كور سفراي ايراني شاغل در كشورهاي آفريقايي هستند كه بنابر گفته‌هاي مسوولان وزارت خارجه ايرانهنوز دستوري براي بازگشت اين سفرا به ايران وجود ندارد. كي جي فوكودا، معاون مدير كل سلامت سازمان جهاني بهداشت در مصاحبه‌يي با يورونيوز درباره ويروس ابولا گفت: «اين يكي از چالش‌برانگيزترين دوره‌هاي شيوع بيماري ابولا است كه ما تاكنون با آن روبه‌رو بوده‌ايم. دليل چالش‌برانگيز بودن اين بيماري اين است كه با پراكندگي گسترده جغرافيايي در اين مورد مواجه هستيم.»

براي شفاف سازي وضعيت اين ويروس در ايران گفت‌وگوي كوتاهي با عباس زارع‌نژاد، رييس مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت بهداشت انجام داد.

وزارت بهداشت چه اقداماتي براي پيشگيري از ورود اين ويروس به ايران انجام داده است؟

ما براساس دستورالعمل‌هاي سازمان بهداشت جهاني حركت مي‌كنيم و اگر آنها هشداري به ما بدهند حتما آن را پيگيري مي‌كنيم اما وضعيت اين ويروس در ايران اينگونه است كه احتمال همه‌گيري در كشور وجود ندارد. به همين خاطر سازمان بهداشت جهاني هنوز به ما دستوري نداده اما خود وزارت بهداشت اقداماتي را انجام داده است.

سفرهاي مردم به اين كشورها ممنوع شده يا تمهيدات ديگري در نظر گرفته‌ايد؟

ممنوعيت سفر براي مردم وجود ندارد اما وزارت بهداشت با استقرار تيم‌هاي پزشكي در فرودگاه به مسافران اطلاعات كاملي درباره اين ويروس مي‌دهد و همين طور مسافراني كه از كشورهاي آفريقايي يا مشكوك به اين بيماري بر مي‌گردند با دستگاه‌هاي ليزري خون آنها بررسي مي‌شود و در صورت وجود بيماري تا ۳۰ روز تحت مراقبت‌هاي پزشكي قرار مي‌گيرند. هميشه اينگونه مواقع سازمان بهداشت جهاني هشدارهايي به كشورها مي‌دهد كه هنوز چيزي به دست ما نرسيده است به عنوان مثال در ايام حج درباره كشور عربستان هميشه هشدارهايي به ايران داده مي‌شود.

توصيه وزارت بهداشت به مسافران كشورهاي آفريقايي چيست؟

وزارت بهداشت، هم از طريق سايت و هم از طريق تيم‌هاي پزشكي حاضر در فرودگاه به مردم توصيه مي‌كند كه از سفرهاي غيرضروري به اين‌گونه كشورها و حتي كشورهايي كه نشانه‌هايي از اين ويروس ديده شده است اجتناب كنند. از مسافراني كه به اين كشورها سفر كردند هم مي‌خواهيم كه در صورت بازگشت به كشور چنانچه تا ۳۰ روز بعد از بازگشت دچار تب، اسهال، استفراغ و خونريزي از جايي در بدنشان شوند حتما با ذكر اينكه به كشورهاي گينه، ليبريا، سيرالئون و پايتخت نيجريه سفر داشتند به مسوولان بهداشتي كشور اطلاع دهند.

منبع: اعتماد
کد مطلب: 40447
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *